Hejsan!

Jag undrar lite hur det ligger till med ROT avdraget.
Om man ska bygga nytt kan man utnyttja ROT avdraget eller gäller det bara renovering av äldre hus?

Och så har jag hört att man kan få bidrag om man väljer energi snåla fönster, Fast det kanske bara gäller äldre hus oxå?

Någon som vet vad det är som gäller ???

Kan man få nåt typ av bidrag om man väljer att bygga nytt hus ??
 
Renovering Och Tillbyggnad. Gäller inte vid nybygge. Däremot kan man nog ansöka om energibidrag vid nybygge. Men det gäller bara "miljövänliga" uppvärmningsmetoder om jag inte minns helt fel ???
 
Man kanske kan bygga ett pyttelitet nytt hus på 20m2 eller så och sedan ansöka om ROT-avdrag när man "bygger ut" till normalstort hus?

Bidraget du får när du bygger nytt hus är ju annars taxeringsfrihet/lättnad under de första tio åren. Blir en rätt bra summa om man räknar på det.
 
Ok,
Skattebefrielse första 5 år 100% av maxbeloppet som nu är typ 6200kr Så 5*6200=32500Sek.
Skattebefrilse efterföljande 5 år är 50% dvs 3100 Sek ger då 15500 Sek på de 5 åren.
Totalt 48000 Sek över 10 års period. Utnyttja ROT avdraget 1 år för en familj på två personern 100000 Sek, vet ju vad jag skulle välja om det var möjligt.
mvh
Fredrik
 
Man får inte nyttja rotavdraget för utbyggnad eller ombyggnad av ett hus som är mindre än 5 år gammalt.
 
Eld skrev:
Man får inte nyttja rotavdraget för utbyggnad eller ombyggnad av ett hus som är mindre än 5 år gammalt.
Såvida man inte hinner göra det innan halvårsskiftet...
 
Ja jag vet att man inte får det för nya hus (under 5 år), jag vill bara påvisa idiotin i att man skattebefriar nya fastigheter och med den anledning så ger man inget ROT avdrag. Vad skulle du välja?
6200 Sek/år eller 100000 Sek/år!!
 
Man kan ju också fundera över om man måste renovera sitt hus med en arbetskostnad av 200.000kr/år under de fem första åren man bor där. De flesta nybyggda hus brukar med undantag av trädgården vara underhållsfria de första fem åren, om det inte handlar om garantisaker.
 
Inte helt ovanligt med oinred vind kostar ca 500k ( i mitt fall) att fixa. Av de är ca 200k arbetskostnad. Dessutom för att gå break even behöver man ju bara uppnå ca 65k Sek i arberteskostnad .
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.