Vi behöver hjälp!

Vi har två alternativa placeringar vi funderar på.


Huset är ett 1,5 plans hus. på ca 175kvm. Huset är ca 8,5x13m Tomten är ca 29x36m med kortsidan mot gatan där gatan alltså ligger i pricip söder om tomten (SSV egentligen)

Placering 1: Långsida på huset med centralt placerad bro m balkong ut mot vägen. Placering mitt på tomten men 7m in från gatan. dvs 8 m kvar till tomtgräns på varje gavel. Långsmalt garage nära tomtgränsen något förskjutet bakåt mellan husgavel och tomtgräns på Ö sidan. Många fördelar men tyvärr blir det lite trångt med altanen mot väster (8m till tomtgränsen och sen ytterligare 10m till grannens hus) och altanen på baksidan/långsidan (ut från vardagsrummet) kommer att ligga i skugga fram till 17 på vintern 16 på sommaren. Å andra sidan så är det ju skönt med skugga på en altan mitt på dagen men på vintern/våren/hösten så blir det mörkt. Å andra sidan så blir det fin kvällssol och en fin avskärmad vinkel mellan hus och garage. fin stor sammanhängande gräsmatta Ca 20x29m förutom den plats garaget tar) Dessutom med ett fint lövträd i NÖ hörnet.

Placering 2: gaveln ut mot vägen (S), bron vänd mot grannens hus (Ö). ca 7 m till tomtgräns (i Ö) där det är en slänt/mur på ca 0,8-1,2 m höjd längs hela tomtgränsen=36m. Alltså blir det då 13,5m kvar till tomtgräns mot grannen i väster och ytterligare 10 till dennes husvägg. Garage längst in på tomten i NÖ hörnet. Uppfart på 25m innan man är framme vid garaget, längs nästan hela tomtens östra sida... En suverän altan vänd mot väster som blir väldigt varm vilket löses med någon form av tak/markis. Sen kanske ett liten avskärmning mellan garage och hus för att få lite insynsskydd inne på gräsmattan. "Vinkelgräsmatta" där garaget i NÖ hörnet kräver att trädet som står där tas ner.

Så här står alltså alt 1. en suverän gräsmatt och en snygg placering men tyvärr med lite fel i vädersträcken dvs en lång altan in mot tomten (NNV) som tyvärr endast har kvällsol på sommaren från kl 16. vilket kanske kan kompenseras med den andra lite "trängre" altanen i väster

Mot alt 2 en vinkelgräsmatta men med en altan placerat suveränt på långsidan på husets baksida som får sol från 10 på morgonen ända till 10 på kvällen på sommaren. Men med en mycket lång uppfart med skottning osv, lite knepig bro inklämd mot grannen, alltså en massa "död" yta som går åt till uppfart. (ca 100kvm mindre gräsmatta) Nu har vi både åkgräsklippare och rejäl snöslunga sen förut så maskiner att sköta det hela med har vi ju i och för sig.

kom igen hjälp mig med era idéer eller vad ni skulle göra och motivera också varför ni tycker si eller så!
 
Gör gärna en skiss över de olika alternativen om du har möjlighet och lägg in här i tråden, då kommer du garanterat att få massor av förslag och synpunkter :)

MVH//Christina.
 
Scannade in en kartskiss och försökte lägga in den men läste att det inte går att infoga bilder om dom inte redan ligger på nätet tyvärr.

Någon som kan lägga upp dom till en hemsida eller liknande om jag mailar?
 
hej
är slänten på den östra sidan upp eller ner till grannen?

Efter att ha läst din beskrivning undrar jag om det inte är möjligt att i alternativ två korta husets avstånd mot öster och att förlägga garaget vid vägen, väster om huset. PÅ det viset får du en fin uteplats som blir insyns och ev vindskyddad av garaget. Kanske kan ni öster (eller norr) om huset ha en plats för frukostfikat ... ev med huvudentren/bron som närmsta ingång och då kanske också ganska nära köket?
Jag tycker att en lång väg in till garaget blir mycket yta på tomten som "förspills".
mvh fiddeli

ps var ungefär bor du? ds
 
skogstomten skrev:
Scannade in en kartskiss och försökte lägga in den men läste att det inte går att infoga bilder om dom inte redan ligger på nätet tyvärr.

Någon som kan lägga upp dom till en hemsida eller liknande om jag mailar?
Om du inte redan fått hjälp kan jag upplåta lite utrymme.
Jag har skickat ett privat meddelande till dig!
 
Tack för hjälpen! Vi har i alla fall till slut kommit fram till att lägga huset med ingången mot vägen och sen ett förlängt enbilsgarage nära tomtgränsen mot öster. Då blir tomten som bäst och vi har eftermiddags/kvällsol in på baksidan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.