• Gilla
Fabiano
  • Laddar…
KristinaRT
Vi har ett Maxi från Willab garden, dock inte på mur. Har bara gott att säga om det, kraftiga metallprofiler som stått pall för flera stormar utan att vrida/böja sig.

Just på dimensioneringen av metallprofilerna tycker jag att man ofta ser skillnad mellan billiga och dyra växthus - och då klart ju tunnare profiler ju större risk att det inte pallar en storm eller två.

Av de två du länkar till tycker jag att Willab är snyggare - mer proportionellt, högre i sidan och dörr som inte går utanför taket.....
 
Har egentligen inget att säga om själva växthusen, men badshop är ju en av bygghemmas webbshoppar... De har ju "sådär" rykte, bla "trademax" har väl en hel del ärenden i ARN och marknadsdomstolen...

Själv har jag köpt ett badkar hos bygghemma som kom med trasig front vilket knappast kunde bero på transporten... Ersättningsfronten (en glasfiberssak på 50x140 cm) kom inlindad i ett (1) lager bubbelplast och var också trasig....
 
KristinaRT KristinaRT skrev:
Vi har ett Maxi från Willab garden, dock inte på mur. Har bara gott att säga om det, kraftiga metallprofiler som stått pall för flera stormar utan att vrida/böja sig.

Just på dimensioneringen av metallprofilerna tycker jag att man ofta ser skillnad mellan billiga och dyra växthus - och då klart ju tunnare profiler ju större risk att det inte pallar en storm eller två.

Av de två du länkar till tycker jag att Willab är snyggare - mer proportionellt, högre i sidan och dörr som inte går utanför taket.....
Lutar mer å mer mot att jag beställer ett ifrån Willab. Beställde ni lackat eller olackat?
 
KristinaRT
K Karlzzon85 skrev:
Lutar mer å mer mot att jag beställer ett ifrån Willab. Beställde ni lackat eller olackat?
Olackat, men det var mest en ekonomisk fråga då (hade precis köpt hus och det fanns många ”projekt” att stoppa pengarna i). Har aldrig stört mig på alu-färgen men idag hade jag beställt lackat.

Vårt växthus har förhöjt liv, så det är full ståhöjd (2m) även i sidorna, det gör att man får en mer luftig känsla och mycket mer plats.
 
KristinaRT KristinaRT skrev:
Olackat, men det var mest en ekonomisk fråga då (hade precis köpt hus och det fanns många ”projekt” att stoppa pengarna i). Har aldrig stört mig på alu-färgen men idag hade jag beställt lackat.

Vårt växthus har förhöjt liv, så det är full ståhöjd (2m) även i sidorna, det gör att man får en mer luftig känsla och mycket mer plats.
KristinaRT KristinaRT skrev:
Olackat, men det var mest en ekonomisk fråga då (hade precis köpt hus och det fanns många ”projekt” att stoppa pengarna i). Har aldrig stört mig på alu-färgen men idag hade jag beställt lackat.

Vårt växthus har förhöjt liv, så det är full ståhöjd (2m) även i sidorna, det gör att man får en mer luftig känsla och mycket mer plats.
Hur stort valde ni?
 
KristinaRT
K Karlzzon85 skrev:
Hur stort valde ni?
Jag tror det är ca 3x3, men det var ett tag sedan jag mätte :seenoevil: eller på annat sätt hade koll....
Någonstanshär på forumet finns bilder från bygget, typ 2010 eller så.....
 
KristinaRT KristinaRT skrev:
Jag tror det är ca 3x3, men det var ett tag sedan jag mätte :seenoevil: eller på annat sätt hade koll....
Någonstanshär på forumet finns bilder från bygget, typ 2010 eller så.....
Ok, vet inte riktigt om jag skulle gå upp på det som är 14kvm när man ändå köper ett
 
KristinaRT
Från ett praktiskt perspektiv- Ett växthus kan aldrig vara för stort, ju större volym ju bättre klimat.

Men, trädgården kan vara för liten alt kan grannar och kommunen begränsa vad som är praktiskt möjligt :crysmile:
 
Står.i
Har ett Mur Maxi från Willab, det är visst ett nr 5 så något bredare. Vi är glada för maximalt antal extra takluckor och dubbel slagdörr.
 
Står.i Står.i skrev:
Har ett Mur Maxi från Willab, det är visst ett nr 5 så något bredare. Vi är glada för maximalt antal extra takluckor och dubbel slagdörr.
Hej!

Hur gjorde ni med muren, grävde ni till frostfritt djup och göt en sula som de föreslår?
 
Vi har också ett Maxi5 plus mur.
Grävt till typ frostfritt (mellan 70-140cm, marken sluttar) , betongklack, typ två skift leca, därefter tegel.
 
Står.i
Grävde dike mellan 80-100 cm djupt, markduk i diket, sen makadam ca 40 cm efter dränering lagts, paddade, sen göts sulan, med två armeringsjärn, 145 mm tjock och ca 300 mm bred. Sen murade jag lecablock på sulan, tror det blev 6 skifte (eller var det 5 stk vardera 200 mm hög). Putsade sulan, fyllde upp med makadam i något finare storlek. Jag tror att vi valde ett växthus som var avsett för 630 mm hög Mur. Drog in pem-slang innan sulan göts så nu har vi bevattning i växthuset med en utkastare utanpå och elrör, sånt gult så vi har el med.
 
Vi har också gjort i princip lika som @Står.i, grävt till frostfritt (70cm häromkring). Gjuten sula 145 hög och 400 bred, ena kortsidan bredare då det också är stödmur då växthuset kommer ligga i sluttning, så det blir lite mer som ett L-stöd. Under ligger 10cm makadam och dränering i denna. Murat 3 skift under mark och 4 ovan och bara putsat det ovan mark. Återfyllt med 0-18 då man inte vill leda ner ytvatten.

Glöm som sagt inte att dra in avlopp eller bygg en stenkista för det, vatten, el och ev datakabel ( jag kommer dra fiber till vårt)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.