Håller på med en dörr som jag tänker isolera med cellplast.
Tror jag hittat ett lim som kommer att klara uppgiften.

Ska limmet strykas jämt över hela ytan eller ska man lägga en "klick" här och där?

Går det att beräkna hur många "tuber" det kan gå åt?
Dörren kommer att bli ganska stor (2150 x 1260 x 145mm)
Totalt blir det 3 lager isolering - (dvs. 4 sidor som ska limmas)
Isoleringen kommer att läggas direkt mot formskivan.
Kommer dock att putsa bort ytan runt kanten på formskivan där ramen av impregnerat trä ska fästas (limmas och skruvas)
 
Har du tillgång till limpress?
Klickar du ut limmet måste du ha presstryck över hela ytan så limmet sprider sig och dörren blir slät.
Sprider du limmet måste skivan tryckas mot limmet så det inte blir bom.
Varför har du inte tjockare isolering så du inte behöver limma så mycket.

På vanligt vitlim limning trä mot trä så är det ca 300 gram per kvadratmeter.

Protte
 
Har inte tillgång till en limpress.

Isoleringen https://www.jackon.se/assets/FileUploads/Prestandadeklaration-Jackon-Super-XPS-301.pdf finns bara 50mm skivor - Om jag ska ha ett λ på 0,025-0,027W/mk. (0,025W/mk om dörren blir tät) Sedan kan dörren bli tätare med grundare skarvar. (har en väldigt bra skärmaskin för cellplast. dvs. inget problem att skära millimeter tunna skivor.)

300g/m2 - En tub är på 290ml densiteten är 1,53g/ml => en tub är på 444g dvs. 1,5m2 / tub
Dörren är ca 2,15 x 1,26 = 2,7m2 * 4lager = 11 m2 - mellan 7-8 tuber....
Kan det stämma?
(Limmet http://p-p.se/wp-content/uploads/Sentinel_Plus.pdf jag tänker använda kostar hos Ahlsell - utan rabatt ca 1700kr+m / tub...)
 
????????
Ska du göra en dörr som är 200 mm tjock?
Och bara 2,15 x 1,26?
Och köpa lim för 15 000 - 20 000 kronor?
Vad är det för formskiva du ska limma mot? En som används som form till betong?

Du har angett västerbotten, då kan jag lotsa dig mot en snickare MED press så kan du använda ett lim för några hundra.

Protte
 
prototypen prototypen skrev:
????????
Ska du göra en dörr som är 200 mm tjock?
Nix "bara" 145mm (samma bredd som den impregnerade regeln)
prototypen prototypen skrev:
... bara 2,15 x 1,26?
Bara! (jag tycker att det är ganska stor dörr)
prototypen prototypen skrev:
....köpa lim för 15 000 - 20 000 kronor? Vad är det för formskiva du ska limma mot? En som används som form till betong?
Man måste hitta kanaler så jag betalar nu ca 200kr / tub...
Det finns flera utmaningar. En är formskivan, egentligen 9mm Lantbruksplywood av björk/poppel, med en mörkbrun film mot isoleringen på 120gram, utsidan har en gul film på 170gram av fenolharts behandlat papper.
Fenolharts är i grunden till för att inget ska fästa mot den.... Fenolharts är en syntetisk plast som framställs genom en reaktion mellan fenoler och aldehyder - ibland används det i bakelit, eller som bromsbelägg, eller som här i formskivor som skyddar skivan, men även som lim i skivan. Här behövs ett lim som fäster.
Nästa utmaning är att limma impregnerat virke med en fukthalt 40-50%. Impregnerat virke innehåller mycke vatten, men även en hel del metaller och kemikalier. (Jag är osäker vad "mitt" impregnerade virke innehåller för metaller / kemikalier) Enligt uppgift ska detta impregnerade virket inte "krympa" nämnvärt eftersom det är torkat till 8% innan impregneringen. Limmet kommer här att få två funktioner, hålla ramen mot skivan, samt bilda en tunn distans mellan ram och skiva. Ramen kommer även att skruvas fast mot skivan.
En annan utmaning är att samtidigt limma cellplast. Cellplast i sig är inte svårt att limma, ett lim utan lösningsmedel går i allmänhet bra, men lim med lösningsmedel skulle kanske fungera bättre mellan skiva och ram.
Själva cellplasten skulle kunna limmas med ett helt annat (billigare) lim och bara använda "dyra limmet" mot skivan.
Just nu räknar jag med att skivorna och ramen ska klara att inte dörren slår sig (dvs. inga reglar i den "lilla" dörren;))
Till detta planerar jag använda dubbla falltrösklar samt borstar under dörren (för att förhoppningsvis slippa en vanlig tröskel)
Limmet som jag köpt (bara en tub av) har följande spec. "Behandling, tätning och vidhäftning på stål, aluminium,
zink, galvad plåt, rostfritt, koppar, mässing, betong etc. Normalt vidhäftas också syntetiska ytor som uPVC,
polyester, epoxy etc. Glas och målade/lackade ytor är heller inga problem, likaså betong, natursten, marmor, granit etc. Porösa material och obehandlat trä kan dock behöva primas innan.
"
Jag räknar med att inte behöva "prima" impregnerade virket. Detta lim har hög elasticitet dvs. är bra på är fogrörelse.

prototypen prototypen skrev:
Du har angett västerbotten, då kan jag lotsa dig mot en snickare MED press så kan du använda ett lim för några hundra.
Vore inte fel... Kontakter är alltid bra. Men just nu är det nog bara isolerings momentet det skulle kunna tillföra något (eller...?). Försökte hos några att få köpa någon snickartorr regel, men det var inte helt enkelt. Antingen höll de inte på med så grova dimensioner eller så (fick jag aldrig tag i chefen)... Därför uteslöt jag till slut alla reglar i dörren och satsar på isolering....

Åter till min fundering - Om jag förstår dig rätt bör limmet strykas ut över hela skivan (det blir bättre än om man bara sprutar ut lite strängar i något mönster?) Man bör nog snabba på med någon "lim utstrykare"(om det finns) för efter 10-20minuter börjar det nog bli försent?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.