Man ”skalar” inte bort lite asfalt. Endera tas allt bort eller så måste det fräsas ner till lämplig nivå.
Bara att glömma.
 
Skånepöjk Hällvetet skrev:
Ska försöka få hantverkarna att skala av backen lite och få ner min uppfart i samma nivå som den gamla asfalten. Sen klistra och försegla skarven.
Är det här någon ni tycker att dom borde göra kostnadsfritt eller ska jag erbjuda mig att betala för det? Säg att de vill ha 5-10t för att göra det, är det rimligt?
Nej det tycker jag inte, Det beror på vad ni kommit överens om. Om du ska betala någon kostnad så är det för att ta bort lite bärlager eller att man fräser ner den gatans gamla asfalt. Du får dessutom en extra skarv. Entreprenören har inte gjort en fullgod lösning. Lycka till.
 
Skånepöjk
Han var här idag när inte jag var hemma.
Ser ut som det flyter ihop bättre nu mellan den gamla och den nya asfalten.
Det ligger något klibbigt under sand som han lagt ut. Alltså han har lagt klister och sand?
Vet inte exakt vad som gjorts det jag reagerar på är att han sa att jag kan använda uppfarten direkt och sen tycker jag det är konstigt att man gör sånt här när det är regnigt ute?
Kände lite med handen och det är som tjära under sanden...
 
  • Asfaltsuppfart med ny lappning där klister och sand är applicerat under regniga förhållanden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Han har förseglat ytan. Försegling är ”asfaltklister” och grus.
 
Skånepöjk
GoC GoC skrev:
Han har förseglat ytan. Försegling är ”asfaltklister” och grus.
Okej.
Enligt honom kan jag använda uppfarten redan nu och verkar inte spela någon roll att det regnar, stämmer det?
Vill egentligen soppa undan sanden och kolla på resultatet men får göra det imorgon lr så
 
Ja du kan använda det.
 
Skånepöjk
GoC GoC skrev:
Ja du kan använda det.
Och regnet spelar ingen roll?
 
Skånepöjk Hällvetet skrev:
Och regnet spelar ingen roll?
Nej, endera är det bitumenemulsion eller biltumenklister med lösningsmedel.
Oavsett så finns varken vatten från emulsionen eller lösningsmedel från klistret kvar.
 
Skånepöjk
GoC GoC skrev:
Nej, endera är det bitumenemulsion eller biltumenklister med lösningsmedel.
Oavsett så finns varken vatten från emulsionen eller lösningsmedel från klistret kvar.
Okej, det ser ut som massa olja runt omkring asfaltskanten.
När kommer det här klistret ha torkat? Är ca 4 grader nu och ikväll verkar det vara någon plusgrad.
Du verkar ha koll, tackar ödmjukast för svaren.
Ska jag vara nöjd med utfört arbete nu och betala? Allt ok?
 
Skånepöjk Hällvetet skrev:
Okej.
Enligt honom kan jag använda uppfarten redan nu och verkar inte spela någon roll att det regnar, stämmer det?
Vill egentligen soppa undan sanden och kolla på resultatet men får göra det imorgon lr så
Låt sanden ligga kvar i ett par veckor så att den "packas" ner i asfaltklistret och så du inte får en "klibbig" yta. Klistra på våt yta ska man inte göra utan att först ha torkat ytan med tex gasolbrännare. Detta är inte en bra lösning, kräv en syn med entreprenören nästa år och sen garantibesiktning innan lovad garanti går ut. För att entreprenören skall fullgöra ev kommande fel fram till godkänt arbete kom överens om att innehålla 10% av kostnaden tills du ser att det indränkta sandlager sandlagret fungerar. Titta gärna på branschens regler i AB 04 (Allmänna Bestämmelser 2004) som reglerar entreprenader mellan företag och hänvisa till denna.
 
Skånepöjk
Å Åsa Eric skrev:
Låt sanden ligga kvar i ett par veckor så att den "packas" ner i asfaltklistret och så du inte får en "klibbig" yta. Klistra på våt yta ska man inte göra utan att först ha torkat ytan med tex gasolbrännare. Detta är inte en bra lösning, kräv en syn med entreprenören nästa år och sen garantibesiktning innan lovad garanti går ut. För att entreprenören skall fullgöra ev kommande fel fram till godkänt arbete kom överens om att innehålla 10% av kostnaden tills du ser att det indränkta sandlager sandlagret fungerar. Titta gärna på branschens regler i AB 04 (Allmänna Bestämmelser 2004) som reglerar entreprenader mellan företag och hänvisa till denna.
Enligt honom har dom värmt upp marken och asfalten, "tamped it/level", förseglat/klistrat och haft sand på.

Litade på honom har har nu betalat hela fakturan.
Får förlita mig på min magkänsla och sen har jag Ialf 3 års garanti.
Tack alla för hjälpen :love:
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Härryda2015 Härryda2015 skrev:
Svårt att säga ngt med dessa närbilder. Lägg upp en överblicksbild så man kan skapa sig en uppfattning på det hela.
det ser ut som dom sk engelska asfaltsläggarna som körde runt och gjorde dåliga asfaltsläggningar för några år sen Romer som dom numera har namn som
 
Skånepöjk
johnsilver johnsilver skrev:
det ser ut som dom sk engelska asfaltsläggarna som körde runt och gjorde dåliga asfaltsläggningar för några år sen Romer som dom numera har namn som
Tack
 
Skånepöjk
Jaha, då vädret har börjat bli lite bättre har ogräs börjat borra igenom asfalten.
Inget mitt i uppfarten än så länge utan det är mest på kanterna.
På 3 ställen hittills...
vad är acceptabelt?
Reklamation?
Klaga?
Låta det vara?

Känner mig lite frustrerad och orkeslös när det kommer till allt det här och jag blir orolig när jag
tänker på hur det kan komma att se ut i sommar...

Hur gör jag?

ni som bor i Stockholm och vill ordna med asfaltering kan ju avvakta med att låta ett företag som börjar på S utföra arbetet om ni inte vill få huvudvärk...
 
  • Ogräs som borrar igenom asfalten på en uppfart, synligt skadad yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skånepöjk Hällvetet skrev:
Jaha, då vädret har börjat bli lite bättre har ogräs börjat borra igenom asfalten.
Inget mitt i uppfarten än så länge utan det är mest på kanterna.
På 3 ställen hittills...
vad är acceptabelt?
Reklamation?
Klaga?
Låta det vara?

Känner mig lite frustrerad och orkeslös när det kommer till allt det här och jag blir orolig när jag
tänker på hur det kan komma att se ut i sommar...

Hur gör jag?

ni som bor i Stockholm och vill ordna med asfaltering kan ju avvakta med att låta ett företag som börjar på S utföra arbetet om ni inte vill få huvudvärk...
vad är det för underarbete gjort.eller är ytan bara toppad
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.