Hej.

Är inte så duktig på plantering. Tänkte plantera Måbärshäck.
Undrar hur djupt man ska gräva?

Har googlat runt står att det ska vara, 50 cm djupt och sedan ska man gräva ytterligare krukan storlek för varje planta dvs ca (50+ ca 10 för krukan) 60 cm.

Kan man inte gräva ett dike på 40 cm o sedan ett för varje kruka?

Är säkert en konstig fråga jag ställer. Är inte alls duktig på trädgård.
 
Claes Sörmland
Vad gäller grävningen så beror det helt på hur marken ser ut. Är det t ex en gammal gräsmatta så behövs inte så mycket grävning. Är det mer naturmark i morän med rötter och elände så behövs mer. Har jorden kompakterats p g a att man just anlagt tomten så behövs mer grävning. Men om vi utgår från det första fallet:

Gräv ett dike som är 40-50 cm brett och ett spadtag djupt (20-25 cm). Lägg massorna vid sidan av diket. Återfyll med massorna i samband med plantering. Alla massor ska ned (-sten och rötter som sorteras ut). Lite jordförbättring (mull) kan läggas ovanpå den naturliga jorden efter plantering.

Bäst är att plantera barrotade plantor som du köper i tiopack framåt oktober. De etablerar sig bättre än krukade plantor och är dessutom billigare (20-30 kr plantan). Enda nackdelen är att man endast kan plantera dem vår och höst p g a rötterna. Korta in rötterna med en sekatör om det behövs för att plantera dem utan att vika rötterna.

Måbär är en häck som är väldigt anspråkslös.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Hej har nu fått de barrotade måbärs plantorna.
Undrar om det är något speciellt man ska tänka på innan de planteras?
Ska dem vara i vatten innan plantering, ska rötterna ansas lite? Hur djupt ska dem planteras?
Roten får inte vara böjd.

Har googlat på plantering av barrotade måbär. Fick inte mycket träff.

Dessa är beställda via nätet.

https://www.bygghemma.se/tradgard-o...o5Z4OXjvdMN1cYpvOPsbhKbfiHx_k28BoCppEQAvD_BwE
 
  • Gilla
Liselottte
  • Laddar…
Claes Sörmland
M Martin_355 skrev:
Roten får inte vara böjd.
Precis, klipp av dem så du får ned dem utan att böja rötterna. Låt inte rötterna torka ut ifall solen skulle visa sig. Rötterna kan stå några timmar i vatten men låt dem inte så i dagar i vatten, då kan de dö och ruttna. Behöver du förvara plantorna några dagar så rotslå dem, d v s gräv ned rötterna ytligt eller häll några säckar plantjord på dem.
 
Hej.
Tack för hjälpen. Har planterat häcken.
Det kanske blev fel ordning, jag fyllde igen dicket med den befintliga jorden och fyllde på med matjord som fyllnadsmassa o på det planteringsjord. Sedan började jag gräva hål för plantorna. Får se hur dem växer.

Det blev 15 plantor över, kan man ha dem i en plast låda fylld med planteringsjord att ha som reserv? Klarar plantorna det.
 
BirgitS
Du bör gräva ner reservplantorna (eller lådan) och inte ha dem ovanpå marken där de utsätts för påfrestande större temperaturskillnader. Har du ett brett planteringsområde för häcken kanske de kan sitta längs en ytterkant av det under vintern.
 
Hej.

Har inte stort dike. Får se vad jag gör med dem. Märkte att det var svårt att få tag på hanvarianten av måbär. Inte många som har den.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.