Hej alla glada

Bor i en lgh där det följde med en gammal integrerad Bosch diskmaskin. Modell SPU2222SK/10. JA det är läge att ta den bakom skjulet, men vi ska renovera köket nästa år och hade hoppats på att den rackaren skulle hålla tills dess! :)

Igår kväll när vi diskade så plötsligt slutade den jobba (fick el) och tömde ej (en hel del vatten kvar i maskinen. Försökt att starta om och känna ifall något satt i filtren men hittar ingenting.

Plockade isär den så mycket jag kunde i princip, och kom till denna sido grej som verkar transportera allt vatten genom salt-karet och något mer (se bifogat).
Öppen diskmaskin med synliga sidokomponenter inklusive saltkaret och misstänkt igensättning i den nedre brunaktiga delen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det som jag förmodar är boven i dramat är den nedre, bruna delen.

Brun smutsig behållare inuti en gammal diskmaskin med synliga avlagringar och vatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skitmysigt, men jag tror att detta är anledningen till att det är stopp? Är det i princip 28 år av fett som samlats där? Är det någon som vågar sig på att ge tips på hur jag kan lösa upp det / tömma det?
 
Skulle det gå att värma från utsidan? Hur du ska få ut det är en annan femma...
 
A
Snart 30 år gammal plast, är det inte bättre att handdiska några månader innan ni har en vattenskada på halsen :thinking:(y)
 
Köp en begad diskmaskin på Blocket och sälj den till samma pris nästa år.
 
L Låset skrev:
Köp en begad diskmaskin på Blocket och sälj den till samma pris nästa år.
Du kan skatta dig lycklig, Mickedahl, som haft en diskmaskin så länge. Det är kanske dags nu att byta ut den. Den gamla bevarar du i kärt minne: det var ju en pärla.
 
Är inte det bruna jonbytarmassan?
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Stannar den och är helt död är det snarare nåt tjall på kraftförsörjeriet eller programverket.
 
Fotografen Fotografen skrev:
Stannar den och är helt död är det snarare nåt tjall på kraftförsörjeriet eller programverket.
Hej!

Lampan på panelen lyser så den får ström. Kan dock alltså vara något annat elfel?
 
Fotografen Fotografen skrev:
Är inte det bruna jonbytarmassan?
Aldrig hört talas om det men efter en Google så är det rätt rimligt..
 
Här finns en några tips kring hur det kan gå att åtgärda att en diskmaskin inte tömmer ut vattnet:
https://www.tretti.se/vardagen/post/hjaelp-vattnet-rinner-inte-ut-ur-diskmaskinen/

Om det inte går att fixa ... Vad är det som hindrar att ni köper en ny diskmaskin redan nu? Visserligen måste ni då förvara den någonstans under tiden som ni renoverar köket (innan ni åter-installerar den), men bortsett från det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.