Det är en klar fördel tycker jag att ha samma dörr för uteplats och entre. Uppvuxen med sånt upplägg men på mitt hus är det en på varje sida. Tofflorna är alltid på fel ställe :crysmile:
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Det är en klar fördel tycker jag att ha samma dörr för uteplats och entre. Uppvuxen med sånt upplägg men på mitt hus är det en på varje sida. Tofflorna är alltid på fel ställe :crysmile:
Köp ett till par tofflor =)
 
M Meli90 skrev:
Såhär tänker du fast Entre mot öster?
Exakt! Då har du solen hela eftermiddagen och kvällen på altanen. På kortsidan som vätter mot vägen kan ni bygga en till altan (precis som på bilden) så kan ni äta lunch i solen där också.

Gällande enplanshus eller tvåplanshus: tvåplanhus ger er kanske ca 100 kvm (tar i lite) större tomt. Vad värdesätter ni mest? Slippa konka upp och ner saker i en trappa eller 100 kvm extra tomt?

Jag hade LÄTT valt enplanshus - så skönt att slippa trappa!
 
Enplan eller tvåplan spelar ingen roll, om du frågar mig, men jag skulle helst se att kortsidorna (gavlarna) var mot norr och långsidorna mot öster och väster.
Planlösningen skulle helst vara sovrum med mindre uteplats mot öster och kök och vardagsrum med altan mot öster. Allt för att tillvarata kvällssolen på ett för mig optimalt sätt. Entrén mot söder där garaget står.
 
Gammelnörden
Om det måste var just det huset kanske man kan placerade med smalaste kortsidan mot vägen, få naturutsikt från vardagsrummet samt kvällssol. Byter man plats på tvättstugan och sovrummet skulle man kanske kunna bygga ihop det med garaget och göra en ingång därifrån?
Ritning av husplan med marknivåer, förslag på omdisponering för utsikt och kvällssol.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Meli90 och 2 till
  • Laddar…
Tack för dina tips och ideer!
 
Keiller Keiller skrev:
Enplan eller tvåplan spelar ingen roll, om du frågar mig, men jag skulle helst se att kortsidorna (gavlarna) var mot norr och långsidorna mot öster och väster.
Planlösningen skulle helst vara sovrum med mindre uteplats mot öster och kök och vardagsrum med altan mot öster. Allt för att tillvarata kvällssolen på ett för mig optimalt sätt. Entrén mot söder där garaget står.
Vi har typ tänkt så. Tack för dina tankar angående planlösningen!
 
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Om det måste var just det huset kanske man kan placerade med smalaste kortsidan mot vägen, få naturutsikt från vardagsrummet samt kvällssol. Byter man plats på tvättstugan och sovrummet skulle man kanske kunna bygga ihop det med garaget och göra en ingång därifrån?
[bild]
Tack för ditt tips. Vi ska ha det i åtanke.
 
Hur brett är garaget?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.