Hej alla!

Jag och sambon funderar på att bygga nytt och har fastnat för Myresjöhus.
Tänkte bara kolla med er andra som har anlitat dem, hur ni har upplevt dem som entreprenörer jämfört med andra. Är de dyra? Är de pålitliga? Flexibla och hjälpsamma?

Alla svar är hjärtligt välkomna! :D
 
Vi bygger med Myresjöhus och har både bra och dåligt att säga om dem...

Kvaliteten är vi (än så länge) mycket nöjda med och vi har jättebra snickare, vilket egentligen känns som det viktigaste för hur huset (slutprodukten) blir. Huset kommer att bli jättebra.

Däremot har Myresjöhus varit ganska jobbiga att ha att göra med. Vi har fått bråka mycket om prisuppgfter som plötsligt ändrats, luddiga offerter, fakturor som inte stämt..
Vi hade en byggledare som inte var bra (som vi fick utbytt, men han ställde till det under kritiska perioden när grunden och alla anslutningar skulle göras) och då stod vi väldigt ensamma och hade svårt att få kontakt med Myresjöhus för att reda ut problemen.

Vi bygger utanför detaljplanerat område och har egen brunn och avlopp. Det är de inte vana vid i Stockholm och hade verkligen noll-koll på hur det skulle göras och hur kalkylen skulle se ut. Det har lett till dyra överraskningar för oss i ett sent skede.
Vi förväntade oss att dessa punkter fanns på deras "checklista", så att vi tidigt hade kunnat reda ut hur el-, tele-, vatten-, avloppsanslutningarna skulle göras och fått relevanta prisuppgifter i tid.
Vi trodde helt enkelt att det var de som var experter på att bygga hus - men i många avseenden har vi förväntats (och tvingats) vara experterna!!!

Så jag är inte säker på att jag kan rekommendera Myresjöhus. Fråga oss om ett halvår när vi bor i vårt toppenhus och har förträngt resan dit - då blir det nog bara ros!! ;)
 
Hej

Vi har byggt med Myresjö i Linköping och har haft kontrollbesiktning och har slutbesiktning nästa vecka sen flyttar vi in!
Allt har fungerat över förväntan och det har varit bra med deras hantverkare, säljare och byggledare

Vill du veta mera hör av dig!
 
HM,

Vi kommer oxå ha eget vatten och avlopp (bygger oxå med myresjöhus men i skåne) Tog myresjöhus på sig att fixa vatten och avlopp i erat fall eller har ni fått lösa det på egen hand samt vad fick ni betala?

Mvh

M
 
Fråga om man kan ta bort färgen på huset med fingrarna. Det kan man på vårt Myresjöhus.
 
Hej Mikmik, ursäkta sent svar...
I vårt fall fanns brunnen och avloppet redan fixat när vi började prata med Myresjöhus, de har alltså inte varit inblandade i borrning/anläggning.

Det som strulade sedan var anslutningarna till brunnen och avloppet. De hade ingen erfarenhet av det (vi pratar Stockholm nu..) och stod handfallna inför hur kopplingarna skulle göras.
 
Hej

Vi är intresserade av Myresjöhus 1,5- 2 planshus. Vi vill gärna ha ett hus som passar in på landet. Öpnna planlösningar tycker vi om. Vi är en familj på två personer men vi skall väl bli fler vad det lider ;)

Är det någon som har bilder och tips på vad man bör bör ha och inte ha?.. Kommer du på något så skriv så får du en guldstjärna på himlen....

Har någon byggt i Växjöområdet? Hur var säljaren?... Trivs ni?..

Väntar med spänning....

J ::)
 
Vitvå skrev:
Hej

Vi är intresserade av Myresjöhus 1,5- 2 planshus. Vi vill gärna ha ett hus som passar in på landet. Öpnna planlösningar tycker vi om. Vi är en familj på två personer men vi skall väl bli fler vad det lider ;)

Är det någon som har bilder och tips på vad man bör bör ha och inte ha?.. Kommer du på något så skriv så får du en guldstjärna på himlen....

J ::)
Kika gärna på Mästergården  :D - ett 2-plans hus med mycket öppen planlösning... Finns fler trådar om just det huset här på forumet...

//Stina
 
Hejsan

Vi bor i vårt modifierade Pilegården och trivs ypperligt. Vi har öppen planlösning. Mysigt arbetskök, anslutande matsal med plats för en soffa med divandel, som gjord för välkomstdrinken. Vardagsrummet har vi på ovanvåningen.

Vi gillade Myresjöhus, kändes tryggt att bygga med dom!!! Vår snickare var cool.
Sen om det uppkom konstigheter vi inte förstod fick vi hjälp direkt typ.

Nora
 
Vi har ett Harmoni och trivs ypperligt, det känns alldeles lagom stort.
Jag tror att det heter Kärnvillan nu.
 
Tack för era svar....

Måste höra med er om tvåvåningshusens vara och icke vara?.... Sambon måste ibland sova på dagarna.... Tänkte att jag blir av med henne om vi har två våningar... Tänker man rätt?...

Vi är ju bara två än så länge och man funderar på hur många man slutligen blir? ;) Man vill inte heller ha för stort... Det kostar ju lite och värma upp kåken.

Stina: Tittat på Mästergården... Vilket vackert hus!!.... Härlig planlösning!!...

Nora: Du skulle ju börja sälja hus. Du är som klippt för det... Jag ser framför mig hur mysigt man skulle ha det... Vilka ändringar har ni gjort?....

catrinlj: Menar du Kärngården?... Den är supersnygg och vad öppet och fint det är... Fönster?.... Blir det för mycket fönster?.... Tänker lite hur mycket energi de tar?
Vackert med......

Ja fina hus har Myresjöhus ialla fall..... Så någon blandning av alla dessa..... ::)

Mera tips godtages tacksamt... :-*

Mvh

J

 
Skall oxå bygga Mästergården i norra Stockholm.

Vitvå: Blandning sa du!!!!

Vi har ändrat vår planlösning till den "före detta" Kärnvillan. Inga problem. Vi hittade en hustyp och fasad som vi gillade sedan var det bara att anpassa planlösningen. Nu passar kärnvillans planlösning oss som handen i handsken. Den lösningen tog vi rakt av,kanske det är därför det går så smidigt (än så länge).
Vi har flyktigt bekanta som oxå skall bygga ett Mästergården. De har ändrat om planlösningen ganska mycket, flyttat trappa och annat. Inga problem. MH fixade en offert.

Jag måste instämma med tidigare talare att det känns tryggt med MH "so far".

Kika på vår blogg, där har jag lagt upp planlösningarna från Känvillan.
 
Ja det är det jag menar.
Ja vi trivs som sagt super och har inte haft problem med något kallras i fönsterpartiet ännu.
Vi skulle nog inte tagit ett sådant fönsterparti om vi inte bott på vischan eller haft grannar åt det hållet.

Vi gjorde om planlösningen en del och har flyttat en del fönster.
Det vi kanske ångrar lite är att vi inte la in extra stegljudsisolering för med tre småttisar blir det hyffsat hög volym ibland.
MH har skött sig överlag bra.
Lycka till.
 
catrinlj skrev:
Ja det är det jag menar.
Ja vi trivs som sagt super och har inte haft problem med något kallras i fönsterpartiet ännu.
Vi skulle nog inte tagit ett sådant fönsterparti om vi inte bott på vischan eller haft grannar åt det hållet.

Vi gjorde om planlösningen en del och har flyttat en del fönster.
Det vi kanske ångrar lite är att vi inte la in extra stegljudsisolering för med tre småttisar blir det hyffsat hög volym ibland.
MH har skött sig överlag bra.
Lycka till.


Hejsan! Va kul att jag hittade dig hehe. Vi var nämligen och pratade med en försäljare i Falun igår och gick igenom en massa saker som tillval osv. Lite intresserad av vad ni har gjort för tillval och hur mycket ni fick betala för huset. Totalentreprenad eller delad entreprenad? Hur har ni modifierat planlösningen och fönsterna? Oj va nyfiken jag blev=)
Berätta gärna allt=)

Mvh Charlotte
 
Hej igen....

Har fått byta namn och alla mina 10 inlägg har försvunnit... Men nu jobbar vi på igen....

Har nu träffat säljaren och bläddrat i kataloger.....

Måste fråga er proffs....

Hur stort hus är "värt" att bygga?... vi är fortfarande bara två, men vi har tanken att dubblera oss. Bygger man för litet så måste "flytta" eller bygga "ut" direkt.

Skaffar man för stort så man ha bibliotek och dansgolv och det kanske inte heller så roligt att lägga pengarna på?

Hu många är ni eran familj och hur stort har ni? Räcker det till?

Ni som byggt med den luftiga övervåningen som man ser ner. Tycker ni det upplevs som "bullrigt?.... Det ser rätt mysigt ut på bilderna tycker vi...

Säljaren rekomenderade inte golvvärme alls.... Gör ni?

Hjälp mig nu på detta supersnabba forum....

Trevlig helg alla ni.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.