Hej!

Håller på med en köksrenovering i min lgh. När det gamla kaklet åkte ut försvann även ganska mycket puts på väggarna. Säkert 5 - 10 mm på stora delar av ytan. Har spacklat upp det hyfsat jämnt men blir lite krångligt för en stackars amatör. Frågan lyder: Kan jag använda mig av renoveringsgips á 6 mm över ytan istället? Orkar gipset hålla vikten av kaklet? Det handlar om en 2,6*0,5 meter stor yta plus yta där spiskåpan hamnar. Alternativet är att jag forsätter med spacklingen men det är många strykningar kvar tyvärr...

Mvh Erik
 
Renoveringsgips fungerar utmärkt, speciellt om du kan limma upp det.
 
MaxiMagic skrev:
Hej!

Håller på med en köksrenovering i min lgh. När det gamla kaklet åkte ut försvann även ganska mycket puts på väggarna. Säkert 5 - 10 mm på stora delar av ytan. Har spacklat upp det hyfsat jämnt men blir lite krångligt för en stackars amatör. Frågan lyder: Kan jag använda mig av renoveringsgips á 6 mm över ytan istället? Orkar gipset hålla vikten av kaklet? Det handlar om en 2,6*0,5 meter stor yta plus yta där spiskåpan hamnar. Alternativet är att jag forsätter med spacklingen men det är många strykningar kvar tyvärr...

Mvh Erik
Hmm vi hade samma problem men på Bauhaus hade de ett spackel/"hållagarputs" minns inte namnet och märket. Det är i hink i pulverform som man blandar med vatten och det är väldans lätt att bearbeta. Först vattnar man väggen och sen smetar på. Hur tjockt man än smetar på så är allt torrt inom ett dygn!!! Jag har tom spacklat/putsat upp (eller vad jag nu skall kalla det) en glipa mellan vägg och dörrkarm. Där fick jag lägga på i tre omgångar men med tanke att jag putsade "i luften" så har det blivit jävligt snyggt! Man ser inte ens att det varit en glipa där.
Får säga med att det är första ggn i hela mitt liv som jag putsar/spacklar en vägg.
Blir en bra yta att prima och lägga kakel på sedan.
Jag kan ta reda på namnet på produkten när jag kommer hem sedan.
Mvh Cincy
 
Cincy: Det låter som att du pratar om Husfix eller något liknande. Funkar utmärkt.

MaxiMagic: Renoveringsgips funkar utmärkt. När du skriver att du har spacklat, har du använt ett mineraliskt bundet spackel (cementspackel eller gipsspackel, alltså något som blandas med vatten innan användning) eller ett vanligt torkande spackel? Om det är det senare så kan du glömma att sätta plattor på det.

(Det är så otroligt vanligt att jag kommer på ett litet jobb, till exempel en plattsättning i kök och så har kunden spacklat ytan jämn med sandspackel. Det är mer än en kund som har fått stå och skrapa bort spackel i timtal..)
 
jon_h skrev:
Cincy: Det låter som att du pratar om Husfix eller något liknande. Funkar utmärkt.

MaxiMagic: Renoveringsgips funkar utmärkt. När du skriver att du har spacklat, har du använt ett mineraliskt bundet spackel (cementspackel eller gipsspackel, alltså något som blandas med vatten innan användning) eller ett vanligt torkande spackel? Om det är det senare så kan du glömma att sätta plattor på det.

(Det är så otroligt vanligt att jag kommer på ett litet jobb, till exempel en plattsättning i kök och så har kunden spacklat ytan jämn med sandspackel. Det är mer än en kund som har fått stå och skrapa bort spackel i timtal..)
Det är väl också bra att fixera hela ytan med en gipsskiva. Har man nu rivit ner putsen och det har lossnat till viss del, är ju risken stor att det lossar mer puts..
 
Johan Gunverth skrev:
Det är väl också bra att fixera hela ytan med en gipsskiva. Har man nu rivit ner putsen och det har lossnat till viss del, är ju risken stor att det lossar mer puts..
Absolut, good point.
 
jon_h skrev:
Cincy: Det låter som att du pratar om Husfix eller något liknande. Funkar utmärkt.

MaxiMagic: Renoveringsgips funkar utmärkt. När du skriver att du har spacklat, har du använt ett mineraliskt bundet spackel (cementspackel eller gipsspackel, alltså något som blandas med vatten innan användning) eller ett vanligt torkande spackel? Om det är det senare så kan du glömma att sätta plattor på det.

(Det är så otroligt vanligt att jag kommer på ett litet jobb, till exempel en plattsättning i kök och så har kunden spacklat ytan jämn med sandspackel. Det är mer än en kund som har fått stå och skrapa bort spackel i timtal..)
Ja Renofix hette det. Det "krymper" inte heller så det blir inbuktningar. Har blivit bättre på att använda det nu. Såna glipor som jag skrev om i förra inlägget fixar jag på en strykning nu.
 
jon_h skrev:
När du skriver att du har spacklat, har du använt ett mineraliskt bundet spackel (cementspackel eller gipsspackel, alltså något som blandas med vatten innan användning) eller ett vanligt torkande spackel? Om det är det senare så kan du glömma att sätta plattor på det.

(Det är så otroligt vanligt att jag kommer på ett litet jobb, till exempel en plattsättning i kök och så har kunden spacklat ytan jämn med sandspackel. Det är mer än en kund som har fått stå och skrapa bort spackel i timtal..)
Det är ju bra att läsa lite på detta forum så att man slipper liknande fadäser själv så långt det är möjligt. Detta var en nyhet för mig.

Slutsatsen är alltså att gipsskarvar där det ska kaklas inte ska spacklas med vanligt "burkspackel" som jag vanligtvis köper.

Jag sonderade utbudet på första bästa byggvaruhus och hittade följande produkt på Silvan:

Bostik Gips V28

Är det en bra produkt att använda för att spackla gipsskivor (skarvar och skruvar) innan kakel?
 
Det spacklet funkar. Men om man använder ett gipsbaserat spackel och ett cementbaserat fix så finns det en lite risk för ettringitbildning med tiden, vilket skulle göra att plattorna släpper. Därför ska man vara noga att prima gipsspacklet innan plattsättningen.

Om det bara handlar om skarvarna, inte hela ytan, så kan det vara acceptabelt med vanligt sandspackel (burkspackel) i och för sig. Om man redan av misstag har spacklat skarvarna med vanligt spackel så funkar det om man använder ett klass 3-fix, och gärna drar på lite tätskikt om man har. Men det ska som sagt vara ett mineraliskt bundet spackel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.