Hej, Tänkte se med er om det skulle kunna funka med att köra latexfog i vinkeln mellan tak/vägg i ett badrum?
Det är ju kanon att smeta dit med hjälp av vatten...
Orkar inte köra med silikon då det är oheligt kladdigt...Annars hade jag tänkte limma dit en hörnlist, finns lite glipor vid kakel kanten...
Men smidigast av allt vore ju latexfog, om den nu klarar lite fuktighet emellanåt eller om den lätt får pricksjuka?...har mekanisk frånluft ventilation som suger konstant i detta källarbadrum.
Taket är gips med våtrumsfärg.

Tacksam för ideeer....
 
Latex är tål fukt och rörelser mycket sämre men du kan använda det om du skall måla ytan. Annars är det våtrumssilikon eller tec 7 som gäller.
 
Rörelser blir det inte mycket då det är putsad o kaklad vägg samt takgips, fukt blir det väl mest bara när man duschar fast det kanske inte håller sig snyggt med latexfog om den inte klarar lite ytfukt emellanåt...
Hade väl mest hoppats det finns något vattenlösligt att använda så man kan jämna ut det med vatten o trasa...
 
Silikon är lätt att få till om man använder såpavatten i en sprayflaska, latex är inte till för våtrum, och def inte omålad.
Och jodå, rörelser mellan tak och vägg har du iaf, mer eller mindre, hur mkt kommer visa sig.
Och jag vill nog påstå att latex är minst lika kladdigt som silikon ;)
 
T
Det är sjukt mycket enklare att få till en snygg fog med silikon än kladdet latex.
 
Kan ju verkligen bara instämma med att latex är helvetes kladdigt jämfört med silikon.

Dock föredrar jag att överlämna till målaren att dra en latexfog däruppe som han målar in eftersom det är nackdel med silikon den dagen man vill måla om taket.
 
Jo där har vi ju en bra synpunkt....inte kul om man vill bättringsmåla efter några år o det flagnar ned pga silikon....då är nog detta tec 7 eller liknande bättra att använda..
Tycker dock inte det är så farligt att jobba med latex eftersom man kan forma det mha vatten...det är det jag gillar jämfört med de andra kladdsåserna.
Annars är ju de flesta tub såser likvärdigt kladdiga i tuben anser jag...
Tack för inputs...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.