Renovering av en kallvind, som ska bli ett rum med värme några belysningspunkter i taket och uttag längs krypgången.

vad räknas detta utrymme som? är det nyinstallation eller kan man säga renovering och således få använda äldre takuttag som finns i hela kåken som är renoverad sen 3 år tillbaka så känns dumt att ändra uttag i ett rum bara
 
Använd samma lamputtag i hela huset.
 
  • Gilla
pjkw och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Använd samma lamputtag i hela huset.
tack för snabba svaret , jag kör på den gamla standarden

du som är påläst elmont , var drar du gränsen på dessa takuttag? ( hur stor insats eller enbart rent nyinstallation )
 
Jag gör (i princip) inga jobb längre men jag skulle sätta nya i nyinstallation och vid totalrenovering, i övrigt följa det som sitter i huset.
 
  • Gilla
Johan_85
  • Laddar…
J Johan_85 skrev:
tack för snabba svaret , jag kör på den gamla standarden

du som är påläst elmont , var drar du gränsen på dessa takuttag? ( hur stor insats eller enbart rent nyinstallation )
Gamla sortens jordade lamputtag får inte installeras efter 1/4 2019, oavsett vad man väljer att kalla installationen.
 
  • Gilla
ViktorHg och 1 till
  • Laddar…
Finns en matris på ESV sida som visar kombinationerna tillsammans med lite annan info kring lamputtagen gamla som nya. Oavsett att det kan vara byngligt och i vissa fall dumt med nya typen får man ändå någon gång ta till sig.
 
  • Gilla
Fredrik Sjödin
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Finns en matris på ESV sida som visar kombinationerna tillsammans med lite annan info kring lamputtagen gamla som nya. Oavsett att det kan vara byngligt och i vissa fall dumt med nya typen får man ändå någon gång ta till sig.
Japp såg den nu med , tyckte jag läste att det var "okej" att använda gamla vid renovering och service men hittar inte den texten nu heller.

jag får nog köra utan taklamputtag hos kunden, han kommer aldrig acceptera nya uttagen när han har de gamla på resterande och en såpass ny renovering i stort, får bli rörutsläpp till takplafonder direkt istället.
 
tommib
Du kan ju vara hygglig och montera de nya DCL-uttagen och samtidigt lämna lika många gamla "liggande i en låda" hos kunden. Sen återköper du en låda obetydligt använda DCL-uttag en vecka senare...

Nej, man ska inte uppmuntra till lagbrott men DCL är en så dum standard att man bara blir sur av att den gick igenom. Ja, den är bättre än fria ledningar som verkar ha varit standard i många andra länder men vi hade en väl fungerande standard som man nu ersatt med något som egentligen är sämre.
 
jag köper standarden i helt nyinstallation , dvs kunden har en och samma standard
ny villa , nytt attefallshus , nytt garage... men inte enskilda rum så när kunden själv ska ta fram stegen eller stolen och byta taklampa i framtiden "nej just det detta rummet kan vi inte ha denna lampkontakten i" hmm...
 
Ja, nu kanske ESV har hittat en verkligt viktig uppgift som dom kan klara av. Att jaga folk som använder dom g:a lamputtagen. :thinking:
 
  • Gilla
-MH- och 4 till
  • Laddar…
Man blir ju förundrad...de gamla blev ju faktiskt bra när de fick dragavlastning, de ännu äldre var väl lite si och så.
Jag har inte följt detta, är det bara Europaharmonisering det är fråga om eller finns det något sytematiskt fel med de gamla svenska som jag inte har tänkt på?
I det aktuella fallet hade jag, som fastighetsägare då, bytt tillbaks när elis gått hem...:rolleyes:
 
tommib
Europaharmonisering

Stora delar av EU hade vad jag förstår inga standardiserade lampkontaker alls utan det var två/tre FK(motsv) eller kabel ut ur väggen.

Hade man åtminstone lagt till något listigt, som en klenspänningskrets 0-10 V i kontaktdonet också så hade det varit mer meningsfullt men som det är nu.... nej.
 
F Fredrik Sjödin skrev:
Gamla sortens jordade lamputtag får inte installeras efter 1/4 2019, oavsett vad man väljer att kalla installationen.
Detta elände gör ju bara att än fler gör egna installationer då en elfirma inte får göra så som man vill ha det. Inte för att det är osäkert utan bara för någon fånig regel.
 
Magnus E K
F Fredrik Sjödin skrev:
Gamla sortens jordade lamputtag får inte installeras efter 1/4 2019, oavsett vad man väljer att kalla installationen.
Hm, hur ska man kunna ta elinstallationsreglerna på allvar när regeländringar börjar gälla 1 april?
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
Hm, hur ska man kunna ta elinstallationsreglerna på allvar när regeländringar börjar gälla 1 april?
Hur menar du nu?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.