Hej!
Hade ni valt enplan 154kvm eller tvåplan160kvm på vår tomt som är 900kvm?
Hur hade ni placerat huset utifrån solläge? Vi valde just den tomten utifrån dom tomter som blev kvar pga den inte har några grannar på norr och öster. Har bifogat bilder, kom gärna med tips och ideer.
 
  • Tomtkarta med utmärkta höjdkurvor, fastighetsgränser och placerat husförslag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tomtkarta med markerad husplacering, kompassriktningar och solläge för byggplanering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Satellitbild av en tomt markerad med solens position under dygnet, norrpil och tomtnummer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hemmakatten
Generellt föredrar jag enplanshus, men här ser det lite trångt ut. I väster vill man också kunna sitta på kvällen. Kanske fungerar med ett enplanshus i vinkel?
 
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Generellt föredrar jag enplanshus, men här ser det lite trångt ut. I väster vill man också kunna sitta på kvällen. Kanske fungerar med ett enplanshus i vinkel?

Men om du har bara dessa tre hus alternativ till val hur hade du placerat de på tomten?
 
Jag gillar oxå enplanshus men är även pragmatiskt lagd. Jag hade i ditt fall valt 2 -plans varianten med tanke på tomt och läge. Lycka till med bygget :)
 
Byggglädje Byggglädje skrev:
Jag gillar oxå enplanshus men är även pragmatiskt lagd. Jag hade i ditt fall valt 2 -plans varianten med tanke på tomt och läge. Lycka till med bygget :)

Ja, enplanshus är ju just praktiska för att man har allt på samma plan. Tusen tack för all information
 
Enplans 154 tveklöst, underbart att slippa springa i trappor även om 2 plan har sin charm.
Tänk på att enplanshus är mer "boytaeffektiva" eftersom du slipper trappan och kringliggande låsta ytor. Ett enplanshus på 154m2 motsvarar ett tvåplanshus på ca 170-175m2.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Enplans 154 tveklöst, underbart att slippa springa i trappor även om 2 plan har sin charm.
Tänk på att enplanshus är mer "boytaeffektiva" eftersom du slipper trappan och kringliggande låsta ytor. Ett enplanshus på 154m2 motsvarar ett tvåplanshus på ca 170-175m2.

Men om du tänker på husets form/planlösning hur hade du placerat huset?
 
Hur gör du för att få ut solvinkeln så där?

2-plans verkar mest fördelaktigt för att du ska kunna ha en uteplats i kvällssolen.
Alternativt om ni kan hitta en annan lösning på ett 1-plans.
 
2 plan ihopbyggt med garage ger ju mest yta, annars skulle jag försöka få in huset nära tomtgräns i öster. Alternativt ett smalare L format hus i nordöstra hörnet.
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Enplans 154 tveklöst, underbart att slippa springa i trappor även om 2 plan har sin charm.
Tänk på att enplanshus är mer "boytaeffektiva" eftersom du slipper trappan och kringliggande låsta ytor. Ett enplanshus på 154m2 motsvarar ett tvåplanshus på ca 170-175m2.
.
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Enplans 154 tveklöst, underbart att slippa springa i trappor även om 2 plan har sin charm.
Tänk på att enplanshus är mer "boytaeffektiva" eftersom du slipper trappan och kringliggande låsta ytor. Ett enplanshus på 154m2 motsvarar ett tvåplanshus på ca 170-175m2.
Jag och Jasmin vill helst ha enplanhus med störra boarea men det blir trångt med att vistas på tomten. Blir förmodligen 2planhus.
 
L Låset skrev:
Hur gör du för att få ut solvinkeln så där?

2-plans verkar mest fördelaktigt för att du ska kunna ha en uteplats i kvällssolen.
Alternativt om ni kan hitta en annan lösning på ett 1-plans.
Skickt pm till dig via bifogade filer ser du hur jag gjorde.
 
Jasmin Ramovic Jasmin Ramovic skrev:
Men om du tänker på husets form/planlösning hur hade du placerat huset?
Du tänker om man ska placera snett huset?
 
Byggglädje Byggglädje skrev:
Jag gillar oxå enplanshus men är även pragmatiskt lagd. Jag hade i ditt fall valt 2 -plans varianten med tanke på tomt och läge. Lycka till med bygget :)
Tack för dina tankar och åsikter. Vi kommer ha det i åtanke.
 
Hade jag varit du hade jag vänt på huset och haft kortsidan mot vägen. Då har du sol hela eftermiddagen och kvällen.

Leta efter ett hus där du kan ha ingången till höger. Då har du vardagsrummet/altan mot eftermiddagssolen och kvällen.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
P Paulina123 skrev:
Hade jag varit du hade jag vänt på huset och haft kortsidan mot vägen. Då har du sol hela eftermiddagen och kvällen.

Leta efter ett hus där du kan ha ingången till höger. Då har du vardagsrummet/altan mot eftermiddagssolen och kvällen.
Såhär tänker du fast Entre mot öster?
 
  • Skärmdump av tomt med solens position för byggprojekt, inklusive ritning och soluppgång/nergångstider.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
word
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.