HEJ
Jag har tittat lite på elitfönster och vill då naturligtvis ha ett U-värde på 1.2, men då säger leverantören att man inte få ha ventilation i det, då blir U-värdet högre!
Stämmer det? Konstig regel, det är väl inte bättre om jag gör hål i väggen och sätter dit ventilation, eller senare fräser ut det i fönstret.
Huvudsaken är ju att man får kvitto på 1.2 i U-värde
Jag tänker på miljöavdraget.
Hur resonerar ni?
 
Skulle fräst in ett vent uttag i överkanten, efter leverans hem. Försäljaren kan ju inte veta vad du gör med dina fönster och på kvittot står U-värdet och det är det som gäller för bidraget. ;)
 
Byggaren skrev:
Vill du ha röta i fönsterkarmarna ska du absolut sätta en springventil i överkant. Den kostar inte många kronor. Det gör däremot karmreparationen efter några år.

Men om du är klok borrar du istället igenom en Gemla Air Fresh runt 80 tallriksventil genom väggen vid sidan om fönstret. Då kan du både få drag och mygg-/flugfritt och även så stor ventialtionsspringa du vill ha med ett ryck i snöret till helt tillslutet. Det går dessutom både lättare och blir snyggare än att stå och fräsa upp i karmen.
:cool:
Våra fönster har suttit i huset sen 1980 med utfräst ventil i överkanten och ingen röta har uppstått ännu. :) Med en bra grundfärg och målning i hålet, så skall det inte vara några problem, om man inte bor längst ute på ett skär på västkusten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.