Hej på er vetare och lösningsorienterade.
Här är mitt första inlägg på byggahus, och även om jag har läst här under ett par veckor blir jag bara mer osäker på hur isolering av taket skall lösas.
Huset är ett vad jag kallar timmerhus, som är tilläggsisolerat av min farfar för 35 år sedan.
I somras bytte vi det läckande och spröda tjärpappstaket till ett nyare med råspont, papp, läkt och plåttak.
Nu till problemet.
Som jag förstår det behövs en luftspalt till mellan vindskyddsfolie och råspont samt att en ångbroms bör monteras närmast innertakets panel. Tänker jag rätt här?
Jag vill även få fram lite av takets bjälklag för att visa stugans ursprung.
Stugan är ett fritidshus som skall nyttjas både sommar och vintertid.

Tackar på förhand för förslag och tankar! Innertak i timmerhus under renovering, synliga takbjälkar och ny isolering vid fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tak med synliga timmerbjälkar och isoleringsmaterial under en råspont med brunt vindskydd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Takisolering i en stuga med synliga timmerbjälkar, isoleringsmaterial och plastfolie nära fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Simber11 Simber11 skrev:
Hej på er vetare och lösningsorienterade.
Här är mitt första inlägg på byggahus, och även om jag har läst här under ett par veckor blir jag bara mer osäker på hur isolering av taket skall lösas.
Huset är ett vad jag kallar timmerhus, som är tilläggsisolerat av min farfar för 35 år sedan.
I somras bytte vi det läckande och spröda tjärpappstaket till ett nyare med råspont, papp, läkt och plåttak.
Nu till problemet.
Som jag förstår det behövs en luftspalt till mellan vindskyddsfolie och råspont samt att en ångbroms bör monteras närmast innertakets panel. Tänker jag rätt här?
Jag vill även få fram lite av takets bjälklag för att visa stugans ursprung.
Stugan är ett fritidshus som skall nyttjas både sommar och vintertid.

Tackar på förhand för förslag och tankar![bild] [bild] [bild]
Hej,

Om det varit jag skulle jag inte isolerat taket alls. Ev hade jag byggt ner mellanrummet mellan bjälkarna en aning och sen satt ett snyggt passande innertak.
Anledningen till att jag inte hade valt isolering är helt enkelt för att huset är gammalt och behöver vädras.
Att stänga in tak och väggar i med plast kan vara förödande för ett timmerhus.
OBS! jag är bara en amatör och inte en expert på området :=)
 
Du vädrar inte ett hus genom taket. Eller jo, spåntak ventileras ju genom taket, men det var det ju inte nu. En yttre isolering skulle nog varit bra, men det skulle ju gjorts i samband med takbytet. Nu är det svårt att få till något bra och snyggt.
 
  • Gilla
Simber11
  • Laddar…
Kommer du ha värme eller kallställa när du inte nyttjar stugan?

Har själv samma fundering då jag ska öppna upp till nock. Också timmerhus, jag har ingen isolering i väggar. Nuvarande isolering upp mot vinden är 10cm spån och en papp som ångbroms närmast innertak.

Har funderat på utifrån sett:
plåt, läkt, underlagspapp (ev difussionsöppen duk), råspont, luftspalt vindpapp, spån, ångbroms (förhydringspapp), innertak med delvis synliga stockar.
 
  • Gilla
Simber11
  • Laddar…
Lägg en ångspärr, om du använder en diffusionsöppen duk på utsidan kan du hoppa över luftspalten och vindduken.
 
En fråga, la ni någon duk under plåttaket efter ni satt läkten?
 
H HSP skrev:
Kommer du ha värme eller kallställa när du inte nyttjar stugan?
Ja , kallställa om det är möjligt, men annars 5-10 grader underhålls.

P Pappa1986 skrev:
En fråga, la ni någon duk under plåttaket efter ni satt läkten?
Duk efter lekten?
Nej, plåt ligger på bärlekten, bärlekten ligger på strölekten, strölekten ligger på duk(en lättvikts underlagspapp), som i sig ligger på råspont.

D Daniel 109 skrev:
Du vädrar inte ett hus genom taket. Eller jo, spåntak ventileras ju genom taket, men det var det ju inte nu. En yttre isolering skulle nog varit bra, men det skulle ju gjorts i samband med takbytet. Nu är det svårt att få till något bra och snyggt.
Helt rätt att jag borde ha gjort mer research vad gäller timmerhus, och ett yttre isolering hade varit så mycket smidigare. Till mitt försvar det var lite halvpanik då det redan börjat läcka ordentligt och ruttnat lite här och var. Jag fick spendera en heldag med att byta och skarva takbrädor.

Men nu sitter jag där jag sitter och vill lösa det på bästa sätt utifrån dessa parametrar.
 
D Daniel 109 skrev:
Lägg en ångspärr, om du använder en diffusionsöppen duk på utsidan kan du hoppa över luftspalten och vindduken.
Ångtät duk användes, så någon slags luftspalt ska till, men sedan är frågan om man kan köra konventionell isolering med ångbroms och vindskyddsfolie/papp. Eller om man kanske ska köra på kutterspån med ångbroms och papp. Alternativt kutterspån med endast papp.
 
Du kan använda cellulosafiber och så kan du sätta luftspalt med frigolitskiva typ som du använder till grundisolering ...
Då får du hydrofob fiber som tar upp fukt och torkar ut både utåt och inåt

Ett annat allternativ är att använda träullit i kombination med cellulosa men då utan luftspalt
Träullit används i badhus och har perfekta egenskaper för fritidshus och kan ligga synligt
 
B byggarätt skrev:
Du kan använda cellulosafiber och så kan du sätta luftspalt med frigolitskiva typ som du använder till grundisolering ...
Då får du hydrofob fiber som tar upp fukt och torkar ut både utåt och inåt

Ett annat allternativ är att använda träullit i kombination med cellulosa men då utan luftspalt
Träullit används i badhus och har perfekta egenskaper för fritidshus och kan ligga synligt
Utveckla gärna hur du tänker med med luftspalt, frigolitskiva och cellulosafiber. Både eps- och xps-cellplast, även kallat frigolit är "tätt" vad jag förstått. Tänker du frigoliten närmast panelen i innertaket, som ett ångtätt skikt, alltså en ersättare för byggplast?

Alternativ 2 lät ju optimalt om det kan fungera utan att råspont möglar eller ruttnar.
Observera då att det ligger en ångtät takpapp på råspont.
Är tanken då cellulosafiber fylld mot råspont och träullit som alternativ till panel i innertak?
 
Redigerat:
Frigolit är inte tät. Det finns mycket riktigt luftspaltsskivor av frigolit. Men att vara utan fuktspärr på insidan låter inte lämpligt.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Simber11 Simber11 skrev:
Utveckla gärna hur du tänker med med luftspalt, frigolitskiva och cellulosafiber. Både eps- och xps-cellplast, även kallat frigolit är "tätt" vad jag förstått. Tänker du frigoliten närmast panelen i innertaket, som ett ångtätt skikt, alltså en ersättare för byggplast?

Alternativ 2 lät ju optimalt om det kan fungera utan att råspont möglar eller ruttnar.
Observera då att det ligger en ångtät takpapp på råspont.
Är tanken då cellulosafiber fylld mot råspont och träullit som alternativ till panel i innertak?
Ja träullit alternativet borde fungera... och om du kan tänka dig att röra ditt plåttak kan du lufta i nock genom att borra ventilation i nock inifrån försiktigt
Eller genom att byta nocken utifrån?

Eps är diffusionsöppet så det går att använda som luftspalt om den är rillad

Träullit har färdig taklösning som de har i simhallar i kombination med frigolit eps så cellulosa i stället borde bara vara bättre... eller i kombination
 
D Daniel 109 skrev:
Frigolit är inte tät. Det finns mycket riktigt luftspaltsskivor av frigolit. Men att vara utan fuktspärr på insidan låter inte lämpligt.
Ok, så den är inte tät, men alltså i kombination med en fuktspärr, typ byggplast/byggfolie, och inte ångbroms?
 
B byggarätt skrev:
Ja träullit alternativet borde fungera... och om du kan tänka dig att röra ditt plåttak kan du lufta i nock genom att borra ventilation i nock inifrån försiktigt
Eller genom att byta nocken utifrån?
Jag har fått rådet att borra in en mögelstopp(ventil) i nock, och isf göra det utifrån. Själv tänkte jag på en ventilation med två ventiler av vetilationstyp vid nocken strax under takets utsprång med typ en öppen kanal emellan. För att få luftning. Allt för att slippa mer arbete på tak och nock, men det kanske är extremt dumt att göra en halvdan lösning till.
 
Det enda du behöver göra är att ta hål genom råsponten och pappen i nock inifrån under plåttaket samt ha diffusionsöppet inifrån med träullit lösning och cellulosa obs hålen måste säkras mot insekter
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.