Hej (och tack för alla svar)!
Mätte dörren och det verkar vara modulmått : 80x 180 (185 kanske kan funka) - dvs jag får huka mig när jag går in;).
Verkar som min far köpte en kallförrådsdörr till källaren trots uppvärmt utrymme. De modulmåtten har jag inte hittat för dörrar tänkta för uppvärmda utrymmen.

Det vore ju förnämligt hitta förlimmade skivor med alu/hdf/kryssfaner .. letar...

en annan tanke.. kan man tänka sig "dubbla dörrar" dvs bygga en enklare dörr innanför källardörren (luftspalt på ca 5-10 cm mellan dörrarna).
Hamnar daggpunkten mellan dörrarna och man riskerar att det bildar fukt mellan dörrbladen?
Visst hade man dubbel fönster tidigare som sates in på vintern?

Vad gäller ram - tänkte fingerskarvat ämne till ramverket då får man formstabil ram...

Vet inte varför jag snöat in på dörr....men det lockar bygga en...
 
Om du kan såga upp hålet lite så är ju en större dörr trevligt.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Om du kan såga upp hålet lite så är ju en större dörr trevligt.
jo.. men utseende (proportioner mot med övriga detaljer på huset) gör mig tveksam.
Dessutom blir det lite roddigt ex.vis. ta bort foder/panel, hantera eventuella reglar bärande vägg som inte bara kan sågas bort etc..

men visst ..
 
Utan en press och Alu-skiva så skulle jag säga att det är dömt att misslyckas.

Nej - du behöver inte klyva och vändlimma om du ska göra en dörr med sandwich-konstruktion och alu-skiva.

Jag skulle ”gissa” att om du bara skulle ha ett dörrblad i enklaste sandwich-konstruktion så skulle du få betala ca 5000:- (omålat och beroende på hur mycket fräsningar för beslag du vill ha) hos ett mindre snickeri som bygger dörrar.
 
jag har lärt mig att göra ytterdörrar genom en kärna av 4mm ply som limmas mellan två ramar som tappas ihop och kläs med 12mm ply, isolera med cellplast. Dörren blir tjock så falsa gärna en eller två gånger, det är bra att tillverka karmen så allt passar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.