Har bestämt mig att jag vill sätta golvvärme i huset. Problemet är att badrum + tvättstuga är nyligen gjorda och att de är pågjutet flytande golv. Där jag främst vill ha golvvärme.

Funderade först på att lägga glespanel och spånskiva + golv. Men det bygger ju 28mm + 22 + 10mm. Vilket gör att det blir så låg takhöjd inomhus, som det är nu är det 2,37 från golv till innertak.

Tänkte bara höra om det är någon på detta forum som installerat golvvärme från krypgrunden? Jag har bra utrymme under, kan stå nästan raklång på knä + att det bara är skruvat spåntad cellplast mot bjälklaget så det är enkelt ta ned.

Tacksam för svar.
 
Vad är det som första lager underifrån Exkl cellplasten
 
Cellplasten är istället för trossbottenskivor, annars ligger det bara mineralull i bjälklaget sen spånskiva- ytskikt
 
Sort på värme El eller vatten
Jag har ingen krypgrund men tog ner allt i taket på källaren drog slangar och skruvade ( korta och många ) plåtar upp i spånet,
blir mycket borra genom tvärvirket, men fungerar ypperligt, sen isolering och tillbaka med nytt tak
 
J jonaserik skrev:
Sort på värme El eller vatten
Jag har ingen krypgrund men tog ner allt i taket på källaren drog slangar och skruvade ( korta och många ) plåtar upp i spånet,
blir mycket borra genom tvärvirket, men fungerar ypperligt, sen isolering och tillbaka med nytt tak
J jonaserik skrev:
Sort på värme El eller vatten
Jag har ingen krypgrund men tog ner allt i taket på källaren drog slangar och skruvade ( korta och många ) plåtar upp i spånet,
blir mycket borra genom tvärvirket, men fungerar ypperligt, sen isolering och tillbaka med nytt tak
J jonaserik skrev:
Sort på värme El eller vatten
Jag har ingen krypgrund men tog ner allt i taket på källaren drog slangar och skruvade ( korta och många ) plåtar upp i spånet,
blir mycket borra genom tvärvirket, men fungerar ypperligt, sen isolering och tillbaka med nytt tak


vattenburet! Så egentligen är de bara värmeplåtar som jag ska skruva i spånskivan underifrån?
 
N Niklaspe skrev:
Har bestämt mig att jag vill sätta golvvärme i huset. Problemet är att badrum + tvättstuga är nyligen gjorda och att de är pågjutet flytande golv. Där jag främst vill ha golvvärme.

Funderade först på att lägga glespanel och spånskiva + golv. Men det bygger ju 28mm + 22 + 10mm. Vilket gör att det blir så låg takhöjd inomhus, som det är nu är det 2,37 från golv till innertak.

Tänkte bara höra om det är någon på detta forum som installerat golvvärme från krypgrunden? Jag har bra utrymme under, kan stå nästan raklång på knä + att det bara är skruvat spåntad cellplast mot bjälklaget så det är enkelt ta ned.

Tacksam för svar.
Kommer det inte bli x antal bjälkar som du skall gör hål igenom och dra slangen igenom?
 
Jo de är klart 13m långt hus cc600 så ett antal!
 
Det enda som blir riktigt svårt är hur du får värmeslangen i våg och hur du luftar systemet när du måste trä slangen genom bjälkarna och hur slingorna passar i värmeplåtarna... då slangen är styv och knappast går att hantera så?

Om du vill skapa komfortvärme i golven skulle jag hellre lösa det med luft då det inte är lika svårt och du slipper ta hål i bjälkarna!
Nackdelar luft är sämre värmebärare men för komfortvärme bättre då luft inte på samma sätt skapar problem

Eller en kombination ... vatten rör där du kommer åt och luft där det inte går att sätta vattenburet?
 
  • Gilla
Niklaspe
  • Laddar…
Hej

Det fungerar fint att sätta värmeplåtarna under spånskivan så att de blir Parkettt + spån + golvärme/plåt + isolering. Lägg golvärmen parallellt med reglarna så blir det iaf bara att borra när du svänger över bjälklaget.

:)
 
  • Gilla
Niklaspe
  • Laddar…
K Kordan89 skrev:
Hej

Det fungerar fint att sätta värmeplåtarna under spånskivan så att de blir Parkettt + spån + golvärme/plåt + isolering. Lägg golvärmen parallellt med reglarna så blir det iaf bara att borra när du svänger över bjälklaget.

:)
jamen precis tack för de. Hur pass noga är det att slingorna hamnar i våg? Blir ju hyfsat rakt när de sitter mot spånis!
 
N Niklaspe skrev:
jamen precis tack för de. Hur pass noga är det att slingorna hamnar i våg? Blir ju hyfsat rakt när de sitter mot spånis!
Jag kom på att du inte behöver samma typ av värmeplåtar om det är svårt att få plåtarna på plats!
Utan du kan sätta vanlig plåt och använda folie somvärmeledning mellan slang och plåt
 
  • Gilla
Niklaspe
  • Laddar…
N Niklaspe skrev:
jamen precis tack för de. Hur pass noga är det att slingorna hamnar i våg? Blir ju hyfsat rakt när de sitter mot spånis!

Jag tror ändå du lyckas avlufta när du fyller vatten och sätter igång systemet. Golvet är ju som du säger hyfsat rakt och slangen ganska smal.

Om du nu inte tar hjälp av ngn erfaren VVSare så tänk på maxlängd på varje slinga du använder beroende på slangtyp du har och att ju kortare längd på slingan så får du snababre respons på värmen. Men de har du säkert redan koll på :)

Angående plåtarna hade jag kört på standardplåtarna och skruvat med ngn kort montageskruv som inte går genom spånet.
 
  • Gilla
Niklaspe
  • Laddar…
Inga problem att spola ut luften!
Mitt system till uterum+ poolvärme är det 3m nivåskillnader utan luftning, vi kopplade på trägårdslangen och spola igenom alla slingor en åt gången. Det tog inte lång tid att få ut all luft.
 
  • Gilla
Niklaspe
  • Laddar…
N Niklaspe skrev:
Jo de är klart 13m långt hus cc600 så ett antal!
Med 600 C/C så passar 2 plåtar bredvid varandra och skruven är montageskruv s.k knappar, OBS utan borrnos ska det vara, annars blir det ett hål i skivan och skruven biter inte
 
  • Gilla
Niklaspe
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.