Hej på er!

Kommer inom några månader bygga ett nytt hus och i samband med det även ett fristående garage om 50kvm.
Velar väldigt fram och tillbaka gällande uppvärmningen till garaget.

Primärt kommer garaget användas för förvaring av två bilar, motorcykel, arbetsbänk med lite verktyg och så en liten del för ölbryggning som kanske går av stapeln någon gång per månad. Jag tänker att jag vill hålla ~10 grader under vintern, men vilja kunna höja upp värmen 15-20 grader dagen innan om jag ska brygga eller pyssla med något annat planerat. Har tänkt att dra in vatten till garaget. Kommer sannolikt inte ligga och kravla allt för mycket på garagegolvet och skruva bilar.

Huset (170kvm) kommer ha FTX och bergvärmepump med vattenburen golvvärme på nedre plan samt vattenradiatorer på övervåningen. Garaget kommer ha isolerad platta, två isolerade portar, isolerad dörr och riktiga fönster. Funderar på om det ska byggas med 120 eller 145-stomme för isoleringen för att klara det jag önskar ovan?

Vidare till frågan, hur ska jag värma garaget?

- Elradiatorer / Oljefyllda radiatorer?
- Golvvärmeslinga med kulvert från huset och låta BVP (shunt) värma garaget?
- Vattenburna radiatorer och låta BVP (shunt) värma garaget?
- Luftluftvärmepump?
- Annan lösning / kombination?

Väldigt tacksam för alla kloka insparkar!
 
Hild Hild skrev:
Hej på er!

Kommer inom några månader bygga ett nytt hus och i samband med det även ett fristående garage om 50kvm.
Velar väldigt fram och tillbaka gällande uppvärmningen till garaget.

Primärt kommer garaget användas för förvaring av två bilar, motorcykel, arbetsbänk med lite verktyg och så en liten del för ölbryggning som kanske går av stapeln någon gång per månad. Jag tänker att jag vill hålla ~10 grader under vintern, men vilja kunna höja upp värmen 15-20 grader dagen innan om jag ska brygga eller pyssla med något annat planerat. Har tänkt att dra in vatten till garaget. Kommer sannolikt inte ligga och kravla allt för mycket på garagegolvet och skruva bilar.

Huset (170kvm) kommer ha FTX och bergvärmepump med vattenburen golvvärme på nedre plan samt vattenradiatorer på övervåningen. Garaget kommer ha isolerad platta, två isolerade portar, isolerad dörr och riktiga fönster. Funderar på om det ska byggas med 120 eller 145-stomme för isoleringen för att klara det jag önskar ovan?

Vidare till frågan, hur ska jag värma garaget?

- Elradiatorer / Oljefyllda radiatorer?
- Golvvärmeslinga med kulvert från huset och låta BVP (shunt) värma garaget?
- Vattenburna radiatorer och låta BVP (shunt) värma garaget?
- Luftluftvärmepump?
- Annan lösning / kombination?

Väldigt tacksam för alla kloka insparkar!
Hej.
Är tanken att du ska dra in vatten i garaget så skulle jag satsat på en fläktkonvektor och låta BVP sköta värmen annars hade jag satsat på luftvärmepump om du inte dra in vatten men det är ju en kostnadsfråga
 
Min variant blir bergvärme med golvvärme för basvärmen och sen antingen el-element eller en luft-luft värmepump för spetsvärmen
 
  • Gilla
Hild
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.