Finns det någon special såg som underlättar arbetet samt någon "fräs maskin" som gropar ur för kabel rören ?
 
Hejsan,

Jag har köpt en billig fräs på Jula istället för att hyra en på Cramo och sedan kör jag med en 16 mm notfräs och knackar sedan in flexslang av hög kvalité. Det fungerar bra och jag har märkt att om man kör på ett lägre varv så dammar det inte så mycket men det tar lite längre tid. Jag är inne på min andra fräs nu så total kostnad är 600 kronor och man behöver inte vara så stressad.

Det som tar lite tid är att göra hålet för apparatdosan men där borrar jag med en 25 mm borr fyra "hörn" och sedan kör jag med en ställbar borr för trä i centrum. Det blir väldigt lite kvar och det tar man bort med ett stämjärn.

Som apparatdosa använder jag ELKO röda, lite dyrare men dom kommer med färdiga putslock, 28/st på Classe om man köper 10 stycken. Fördelen med dom är att dom bygger inte lika mycket och dom har 4 fästpunkter för spik (använder 4 tum för att spika fast dom)

Det tar ungefär 5 minuter per dosa
 
Köp en spårfräs istället (med 2 diamantklingor).... kostar inte så mycket, går hundra gånger fortare. Sedan knäcker du bara bort biten som blir kvar. Hålet till dosan går fint att göra med en vanlig dosfräs (om du inte hamnar i en fog...) men köp en ordentlig, kostar ett par hundralappar. Köp ett extra skär också, det behöver du när du skall göra hål i trä eller annat.....
 
MrMagic skrev:
Köp en spårfräs istället (med 2 diamantklingor).... kostar inte så mycket, går hundra gånger fortare. Sedan knäcker du bara bort biten som blir kvar. Hålet till dosan går fint att göra med en vanlig dosfräs (om du inte hamnar i en fog...) men köp en ordentlig, kostar ett par hundralappar. Köp ett extra skär också, det behöver du när du skall göra hål i trä eller annat.....
En länk till denna mojäng ?
 
Jula säljer betongspårfräs för 1495kr. ( artnr 040004. Länk funkar inte. )

040004_h.jpg

Inte så billigt för att vara Ferm, men det duger väl för lättbetong.
 
Tackar..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.