Hej

Jag har en stuga vid en insjö i södra dalarna.

Tänkte bygga brygga i sommar och vill gärna timra något. NTR-A virke blir säkert bra men tycker att det vore snyggare med stockar:

Är sugen på:

Fyrsågat
Furu 8″ x 8″ – 12″ x 12″ stor kärnandel.
från:
https://www.indianwood.se/produkter/

Det stor ju "stor kärnandel" och då borde det väl vara ok. Jag avser stockarna som kommer att stå på botten och upp ur vattnet.

Skulle ni våga använda dessa?
Mvh
Masse
 
Det finns ju tryckta block att köpa...

Oavsett lär det hålla ett antal år.

/ATW
 
Hedins säljer 120×120 och 150x150...
De har inte hemma alltid. Men man kan beställa.

De är inte hyvlade utan bara sågade.

Sedan skulle det vara en ide att hänga på blocket.. ser att det säljs en del både nytt och gammalt timmer.

/ATW
 
Läs på NTRs hemsida https://www.ntr-nwpc.com vad de rekommenderar. I sötvatten har jag för mig att de rekommenderar NTR-A märkt virke bara till bryggdäcket. Vad du behöver för dimensioner beror ju på bryggans mått, men ett av de bästa materialen som finns är gamla telefonstolpar. Kärnfur till annat än bryggdäck tror jag inte på.
 
AXS
Vi har en brygga i ek, tror den stått 50 år. Självklart lagad i omgångar, men grunden håller bra.

Är det bara några stolpar du behöver kanske det kan vara värt kostnaden.
 
  • Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
Jag tänkte skriva, men skrev aldrig för att inte verka skrytsam, i mitt förra inlägg, att här i Blekinge använder vi bara kärnek till bryggor. Det är det enda som håller långsiktigt, men vattenmiljön är också tuffare här.
 
Måste försvara min gamla kärnfura...

Då det fanns gott om sågverk häromkring (södra dalarna) där en hel del timmer förvarades i sjöar i väntan på sågning eller transport.

Så finns det en hel del sjunktimmer och de försvinner inte så fort.

När det gäller bryggor är det i min erfarenhet oftast andra orsaker än att de ruttnar att de ger upp.
Islossning/sjöreglering är värre.

Så gör en konstruktion du kan underhålla så kommer det att gå bra.

/ATW
 
  • Gilla
ViktorHg
  • Laddar…
Jag älskar kärnfur. Det är det överlägset bästa materialet till utsatta byggnadskonstruktioner. Jag har ett litet lager kvar av virke som jag lät såga på 70-talet som jag är mycket rädd om. I Blekinge skulle det dock inte fungera som material till en brygga. Men Dalarna är något helt annat.
 
AXS AXS skrev:
Vi har en brygga i ek, tror den stått 50 år. Självklart lagad i omgångar, men grunden håller bra.

Är det bara några stolpar du behöver kanske det kan vara värt kostnaden.
Oh, satan!

Aldrig hört talas om Kärn-ek men det låter dyrt
 
AXS
M Mattsan33 skrev:
Oh, satan!

Aldrig hört talas om Kärn-ek men det låter dyrt
Sågat själva på gården, från gallrad ek. Inget fin-virke direkt. Men ja, det lär vara dyrt om du inte hittar någon bonde som kan såga.

Sågade även upp ek(1-1,5m i diameter) som legat 10 år nyligen, hur fin som helst inuti, blev en fin veranda som lär hålla några år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.