Hej

Tänkte försöka bygga en tv-bänk vad är bäst att bygga med? (MDF? ) Den skall målas när den är klar helst en så slät yta som möjligt.
Tänkte att jag skulle bygga den i MDF vilken tjocklek på skiva behöver man? (16,19.22)
Räcker det att limma ihop hela konstruktionen eller man ska skruva också? Vill helst inte att några skruvar skall synas.



3D-skiss av en planerad tv-bänk i svart MDF med öppna och slutna förvaringsutrymmen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag byggde denna i limfog av furu. Ytan blir kanske inte jätteslät men bra nog för oss. Kanske beror på att vi tog en billig färg.
mdf är ju lite jobbigt att måla, speciellt ”ändträt” då det suger mycket mer. Googla på måla mdf så förstår du.
 
  • Väggmonterad limfogskärm av furu målad i grått med öppna hyllor, glasdörrar och inbyggd TV-plats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Johansvahn och 1 till
  • Laddar…
M M.E skrev:
Hej

Tänkte försöka bygga en tv-bänk vad är bäst att bygga med? (MDF? ) Den skall målas när den är klar helst en så slät yta som möjligt.
Tänkte att jag skulle bygga den i MDF vilken tjocklek på skiva behöver man? (16,19.22)
Räcker det att limma ihop hela konstruktionen eller man ska skruva också? Vill helst inte att några skruvar skall synas.



[bild]
Ska hela härligheten hänga i väggen?
 
Ja det är tanken att den ska
 
W Willewonka skrev:
Jag byggde denna i limfog av furu. Ytan blir kanske inte jätteslät men bra nog för oss. Kanske beror på att vi tog en billig färg.
mdf är ju lite jobbigt att måla, speciellt ”ändträt” då det suger mycket mer. Googla på måla mdf så förstår du.
Snyggt Har du köpt färdiga limfog skivor?
 
M M.E skrev:
Snyggt Har du köpt färdiga limfog skivor?
Ja precis, obehandlade.
 
Det är rätt smidigt att bygga i valchromat.
Då slipper du måla, utan det räcker att köra med lite hårdvaxolja.
Valchromat är genomfärgad mdf.
Lång, låg förvaringsmöbel i valchromat med genomfärgad svart mdf och vita luckdetaljer i en inomhusmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Lex_B och 1 till
  • Laddar…
Tror inte du kommer undan med enbart limning. Kommer behövas skruv med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.