Var ska matplatsen vara? Ni ska väl knappast springa med tallrikar och mat fram och tillbaka till matrummet vid varje måltid? Eller hur har ni tänkt?
Ska entrén vara i vardagsrummet?
Jag skulle ha tagit utrymmet där ni lagt toa och gjort öppet mot köket och lagt matplats och vardagsrum längs hela den sidan av huset och lagt toa och entré vid trappen upp till övervåningen istället. Ser ut som om det går att få plats med både tvättstuga eller en klädkammare tillsammans med hall och toa där jag tänkte mig? Eller gjort en klädkammare av den gamla toan om ni måste ta bort den. Behåller ni den kan ni få plats med ett mindre sov/arbetsrum och hall där ni tänkt lägga vardagsrummet, eller bara en rymlig och välkomnande hall med både förvaring (mot vardagsrummet) och en trevlig hörna med en snygg stol/fåtölj att sitta på när man tar av och på krångliga skor;).
 
P Pollyester skrev:
Var ska matplatsen vara? Ni ska väl knappast springa med tallrikar och mat fram och tillbaka till matrummet vid varje måltid? Eller hur har ni tänkt?
Ska entrén vara i vardagsrummet?
Jag skulle ha tagit utrymmet där ni lagt toa och gjort öppet mot köket och lagt matplats och vardagsrum längs hela den sidan av huset och lagt toa och entré vid trappen upp till övervåningen istället. Ser ut som om det går att få plats med både tvättstuga eller en klädkammare tillsammans med hall och toa där jag tänkte mig? Eller gjort en klädkammare av den gamla toan om ni måste ta bort den. Behåller ni den kan ni få plats med ett mindre sov/arbetsrum och hall där ni tänkt lägga vardagsrummet, eller bara en rymlig och välkomnande hall med både förvaring (mot vardagsrummet) och en trevlig hörna med en snygg stol/fåtölj att sitta på när man tar av och på krångliga skor;).

Ja, det hade varit super om man inte hade velat ha utsikten mot framsidan. Dvs där hallen är nu, så vill kunna nyttja den utsikten och därmed ta bort hallen därifrån
 
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
För att det i dagsläget framstår som en ogenomtänkt och opraktiskt planlösning och min erfarenhet säger mig att det är svårt att få igenom sådana. Speciellt när man vill riva bärande element och flytta runt funktioner, i vad som verkar vara en något äldre byggnad. Men ingenting är omöjligt, i synnerhet om det tar stor hänsyn till tillgänglighet som du påpekade. Men jag tyckte det var viktigt att TS blir medveten om att man inte kan göra hur som helst utan måste föra en dialog med "bygglovskontoret". Det kan i sig fördyra ett projekt av denna magnitud, om det ställs krav som går utöver vad som skulle vilja lösas med en budgetvariant för att hålla kostnaderna nere...
Kan bygglov verkligen nekas för att en handläggare tycker att planlösningen är "opraktisk"? Inget förvånar mig i de här sammanhangen, men det låter som att det öppnar för ett närmast parodiskt godtycke.
 
P Pollyester skrev:
Var ska matplatsen vara? Ni ska väl knappast springa med tallrikar och mat fram och tillbaka till matrummet vid varje måltid?
Det gör jag. Borde jag skämmas?
 
Gammelnörden
joakim_j joakim_j skrev:
Kan bygglov verkligen nekas för att en handläggare tycker att planlösningen är "opraktisk"? Inget förvånar mig i de här sammanhangen, men det låter som att det öppnar för ett närmast parodiskt godtycke.
Vanligtvis för man en dialog med en bygglovshandläggare om sina önskemål och då kan det finnas skäl från handläggarens sida att komma med synpunkter på planlösningens beskaffenhet som t ex att den inte uppfyller vissa standardiserade krav som i sig garanterar att bostaden är "praktisk" utformad eller kanske bättre utryckt tillgänglig och konstruktionsmässigt säkert planerad.
 
Ritning av lägenhetsplan med kök, vardagsrum, nytt matrum, WC och hall markerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
[bild]
Tack :D ser inte så tokigt ut!
 
Hemmakatten
Av tillgänglighetsskäl måste det finnas ett sovrum på nedervåningen, blir svårt att få bygglov annars. Och det måste även finnas ett badrum med dusch som uppfyller tillgänglighetskraven. Står WC på er ritning men det kanske är tänkt att det ska bli en dusch också.
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Kanske är korkad, men behövs det verkligen bygglov för att göra om planlösningen på en villa på lantbruksfastighet? Blir inga skillnader ”utåt”..
 
BirgitS
Så här skriver Boverket:
Du behöver inte bygglov för att ändra rumsindelningen eller göra någon annan inre ändring, till exempel lägga nytt golv eller ta bort undertak. Du måste dock lämna in en anmälan till byggnadsnämnden om du vill göra stora förändringar av byggnadens planlösning. Detsamma gäller om den åtgärd du vill utföra innebär att byggnadens bärande delar berörs eller om du planerar att till exempel göra stora förändringar av vatten- och avloppsledningar.
https://www.boverket.se/sv/byggande/bygga-nytt-om-eller-till/bygglov/
Sen kan kommunen besluta om att bygglov behövs för fler typer av ändringar.

Du vill göra förändringar av alla de tre saker som tas upp där. Stora förändringar brukar innebära att det ska bli tillgänglighetsanpassat.
 
Gammelnörden
Det beror på kommun om det krävs bygglov eller anmälan. Vid anmälan måste man skicka in handlingar och få startbesked. Kolla med er kommun...
På Boverkets hemsida https://www.boverket.se/sv/byggande/bygga-nytt-om-eller-till/bygglov/ kan man läsa följande;

"Du måste dock lämna in en anmälan till byggnadsnämnden om du vill göra stora förändringar av byggnadens planlösning. Detsamma gäller om den åtgärd du vill utföra innebär att byggnadens bärande delar berörs eller om du planerar att till exempel göra stora förändringar av vatten- och avloppsledningar. Du kan läsa mer på sidan Anmälan.

Alla ändringar ska göras varsamt, så att byggnaden behåller sin karaktär. Du ska också ta hänsyn till byggnadens tekniska, historiska, kulturhistoriska, miljömässiga och konstnärliga värden. Det gäller både inre och yttre ändringar, och det gäller oavsett om det krävs bygglov eller inte. Kravet på varsamhet är inte ett förbud mot att ändra, men alla ändringar du gör ska utgå från byggnadens förutsättningar. Som byggherre ansvarar du för detta.

Byggnader som är särskilt värdefulla från historisk, kulturhistorisk, miljömässig eller konstnärlig synpunkt, eller som ingår i ett område som är särskilt värdefullt har ett utökat skydd och får inte förvanskas."

edit: tvåa på bollen
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.