Jag läser en bok "Bygg bättre billigare" av Christer Harrysson. I den säger han att det byggdes 30 000 hus med luftvärme i Sverige under 1980-talet och början av 1990-talet. Luftvärme var en typ av FTX-ventilation med en centralt placerad termostat. Både från- och tillfuftsdon placerades i eller nära tak. Återluftsdonet i tak eller nära golv. Husen skulle inte behöva radiatorer vid fönstren.

Det visade sig bli svårt att hålla husen varma när det var riktigt kallt ute, något som förstärktes av att varmluften tillfördes i i taknivå och att termostaten var centralt placerad. Reslutatet blev kalla golv, dragiga golv och kallras vid fönstren. Boende i huset drabbades av astma och allergiska besvär. Det förbjöds 1994.

Nu undrar jag om det kan finnas någon kvar som har det systemet hemma, eller om det är "överspelat"?
 
Claes Sörmland
Uppväxt i ett sånt hus kan jag säga att det fungerade bättre än Harrysson tycks beskriva. Varför det skulle leda till astma eller allergiska besvär förstår jag inte. Låter som mytbildning. Ett större problem vid den tiden var troligen alla plastmattor och emissioner från spånplattor och lim.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
I princip varenda enfamiljshus i hela Nordamerika använder sig av denna princip. Vet inte hur många procent av villorna det är men jag bodde där i drygt 3 års tid och har aldrig varit i ett hus med annan värme (och kyla).
”Forced air” kallas det.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Nej, det är något annat. Luftvärme var föregångaren till FTX-system kan man väl säga, om jag förstår det rätt.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Uppväxt i ett sånt hus kan jag säga att det fungerade bättre än Harrysson tycks beskriva. Varför det skulle leda till astma eller allergiska besvär förstår jag inte. Låter som mytbildning. Ett större problem vid den tiden var troligen alla plastmattor och emissioner från spånplattor och lim.

Men det förbjöds?
 
FTX med eftervärmare är väl inte förbjudet? Det finns även frånluftvärmepumpar som värmer tilluften som (i princip) enda värmekälla.
Så tekniken att värma med hjälp av tilluften finns fortfarande, men den har vissa nackdelar. Dock förstår jag inte hur astma och allergi kommer in i bilden?
Det finns nåt experimentellt system där man värmer golven med många tunna luftkanaler istället för slangar med vatten. Den typen av lösning kan jag tänka mig drar till sig en del bakterier och sporer med tiden.
 
Har stött på några sådana hus, inte hört någon som klagat på att de inte fungerar, bara på att det är dyrt i drift eftersom luften värms med direktel. brukar väl vara ett cirkulationsaggregat som jobbar tillsammans med ett FTX aggregat.
Typ bacho ACJ + bacho minimaster
Har svårt att tro att detta skulle vara förbjudet?
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Jag läser en bok "Bygg bättre billigare" av Christer Harrysson. I den säger han att det byggdes 30 000 hus med luftvärme i Sverige under 1980-talet och början av 1990-talet. Luftvärme var en typ av FTX-ventilation med en centralt placerad termostat. Både från- och tillfuftsdon placerades i eller nära tak. Återluftsdonet i tak eller nära golv. Husen skulle inte behöva radiatorer vid fönstren.

Det visade sig bli svårt att hålla husen varma när det var riktigt kallt ute, något som förstärktes av att varmluften tillfördes i i taknivå och att termostaten var centralt placerad. Reslutatet blev kalla golv, dragiga golv och kallras vid fönstren. Boende i huset drabbades av astma och allergiska besvär. Det förbjöds 1994.

Nu undrar jag om det kan finnas någon kvar som har det systemet hemma, eller om det är "överspelat"?
Jag har detta system hemma, villa byggd 1989 och det funkar bra med mycket låg uppvärmningskostnad. Enda som är ändrat är att uppvärmningen sker via ett vattenbatteri och fjärrvärme istället för elvärmare samt att jag bytt lager i fläktarna. Märker inget av det skulle vara svårt att hålla värmen eller annat av det du nämner. Dock så börjar systemet bli gammalt så fundering finns på att byta till något nyare.
 
Det var så som den var byggd i de här 30 000 husen som förbjöds tydligen. Tyvärr inte beskrivet i detalj.
 
O ogget skrev:
Har stött på några sådana hus, inte hört någon som klagat på att de inte fungerar, bara på att det är dyrt i drift eftersom luften värms med direktel. brukar väl vara ett cirkulationsaggregat som jobbar tillsammans med ett FTX aggregat.
Typ bacho ACJ + bacho minimaster
Har svårt att tro att detta skulle vara förbjudet?
De redan installerade förbjöds inte antar jag utan nyinstallationer.
 
Claes Sörmland
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Men det förbjöds?
Det var väl i BBR man införde införde ett förbud mot återluft från ventilationsanläggningar i sovrum 1994. Förbudet mot återluft i sovrum var problematiskt för luftvärmeanläggningarna eftersom de byggde på att pumpa runt luften i huset och låta den passera ett värmebatteri så att den blir varm. Men förbudet mot återluft i sovrum är borttaget. Numera lyder BBR:

Utdrag ur Boverkets byggregler (BBR) angående återluft och kvalitetskrav för luft i bostäder.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Claes Sörmland
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Nej, det är något annat. Luftvärme var föregångaren till FTX-system kan man väl säga, om jag förstår det rätt.
Nja, de hade ofta en FTX-del för venmtilationsdelen men de vispade också runt luften internt i huset genom att pumpa den över ett värmebatteri.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Menar ni att det är en föregångare till luft/luftvärmepump?
 
Claes Sörmland
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Menar ni att det är en föregångare till luft/luftvärmepump?
Nej, har inget med det att göra förutom att en luftvärmepump också vispar runt luften internt i huset över ett värmebatteri.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.