Hej!

Panna: Janfire BA panna R1(2006)
Brännare: Janfire Flex A2 (2006)

Jag är HELT grön i det här med pannor (pellets). Jag känner ibland att man behöver en förklaring som man gör för barn :crysmile:

Jag såg när jag gick förbi mitt hus att det kom grå/vit rök från skorstenen. (Har inte tidigare gjort det).

Försökt läsa mig till vad det kan vara och om jag har förstått rätt kan det vara att brännaren matar in för mycket pellets eller att det är felinställt då vi antagligen köpt annan pelletssort? Eller är jag helt ute och cyklar? :thinking:

Tack för svar!! / Nybörjaren
 
Det var inte helt enkelt så att det var kallare ute? Då kondenseras fukten och bildar vit rök, det är som det ska. Men det ska vara klart närmast skorstenen.
 
  • Gilla
Tombrittberg och 1 till
  • Laddar…
Vit rök betyder att en ny påve har valts.
 
  • Haha
  • Gilla
UffePlåtis och 3 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det var inte helt enkelt så att det var kallare ute? Då kondenseras fukten och bildar vit rök, det är som det ska. Men det ska vara klart närmast skorstenen.
Färgen på röken var gråare närmare skorstenen.
Veckan innan var den helt vit.
 
Låter som att något är fel. Ta dit någon som kan mäta rökgaserna.
 
Varför ska man mäta något som syns?
 
När rengjorde du brännaren senast? Kolla rostret (lösa plåten i brännarkoppen). Kan ligga mycket skräp där som täpper igen lufthålen.
 
S
Tack för alla svar!!! :love:

Här kommer en uppdatering. (En sen en också)
Ser på brännarkoppen att den har två långa sprickor på vardera sida. Har sotat hela pannan och bytt brännkopp (skelett), Ökade fläkten lite lite. Ska minska doseringen ifall det fortfarande är grått!
 
Uppdatering!

Minskade doseringen, fortfarande grå rök.

Minskade doseringen till den lägsta och nu ingen rök! Då antar jag att det inte är någon fara längre?! :crysmile:
 
Ta dit någon med rökgasinstrument som kan justera in brännaren.
 
  • Gilla
Rookiien
  • Laddar…
H
Du kommer att behöva byta elektronikbox för att få till din panna och efter det mäta in den med rökgasinstrument.
 
  • Wow
quilding
  • Laddar…
H H-Thomasson skrev:
Du kommer att behöva byta elektronikbox för att få till din panna och efter det mäta in den med rökgasinstrument.
Jaså vad kommer det sig att jag måste byta elbox?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.