Vår värmeslinga (helt ny och injusterad) Går banans i klädkammaren. Den inställda temperaturen är 18 grader, men styrdonet är hela tiden i drift och just nu är temperaturen 22,6 grader. Det visas en röd varningstriangel på huvudpanelen, jag har inte lyckats googla på vad detta betyder, går heller inte att trycka på den. Batteriet är checkat, inte detta som orsakar problem. Framlednings temp.kontroll är aktiverad, likaså autobalansering.

Vad är fel?
 
  • Termometerdisplay som visar rumstemperatur med röd varningstriangel och temperaturkurvor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Termostatpanel från Uponor som visar en inomhustemperatur på 22,7°C med en röd varningstriangel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Termostatpanel som visar aktuell temperatur 22,6°C, inställd temperatur 18°C, varningstriangel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E ErikssonSara skrev:
Vår värmeslinga (helt ny och injusterad) Går banans i klädkammaren. Den inställda temperaturen är 18 grader, men styrdonet är hela tiden i drift och just nu är temperaturen 22,6 grader. Det visas en röd varningstriangel på huvudpanelen, jag har inte lyckats googla på vad detta betyder, går heller inte att trycka på den. Batteriet är checkat, inte detta som orsakar problem. Framlednings temp.kontroll är aktiverad, likaså autobalansering.

Vad är fel?
Jag har exakt samma problem. Har satt samtliga (trådlösa) termostater på 17 grader och det synkar med manöverpanelen, men har ändå mellan 23-26 grader i alla rum. Kan man göra något själv (t ex ominstallera termostaterna) elle där det bara att ringa rörmokaren?
 
Har man värmepump så ska rums-termostaterna stå helt öppna och det är värmepumpen som reglerar värmen i huset. Möjligen undantag enstaka rum som sovrum där man kanske vill ha det svalare. Cirkulationen i värmesystemet får aldrig stoppas helt utan att det då t.ex. finns ett bypass-rör installerat.
 
Jag bor i en bostadsrätt där vi har en bergvärmepump som försörjer flera huskroppar. Det har fungerat fint hittills att reglera värmen lite både totalt och per rum genom att ställa ner termostaterna. Nu spelar det dock ingen som helst roll att jag vrider ner dem, värmen är densamma ändå.

Det som är lite intressant är att alla rum håller ungefär samma temperatur som jag haft dem på hela tiden tidigare, t ex ett rum där jag alltid haft låg temperatur gör det fortfarande. Det får mig att tro att det på något sätt blivit en tappad kontakt mellan själva reglercentralerna och termostaterna. Kan man kontrollera det?
 
Såhär ser det ut vi en av de två reglercentralerna. Funderar bland annat på vad den röda lampan indikerar. Samma lampa lyser rött på båda reglercentralerna.

Reglercentral med röd lampa lyser på en elpanel ovanför Uponor golvvärme fördelare och mätare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Ok, ett stort system då med flerfamiljshus. Ja där ser ut att finnas ett bypass-rör på fördelaren så det är ju bra i alla fall. En värmepump behöver arbeta med en stor volym värmevatten. Inställningarna på värmepumpen och instrypningen av golvvärmeslingorna (röda hattarna) ska vara så att rumstermostaterna normalt inte behövs och man i princip kan ta bort de blå hattarna/reglerventilerna. Är tyvärr inte insatt i detaljerna för den regelercentralen men det är inte bra som det är nu.
 
J Josth skrev:
Ok, ett stort system då med flerfamiljshus. Ja där ser ut att finnas ett bypass-rör på fördelaren så det är ju bra i alla fall. En värmepump behöver arbeta med en stor volym värmevatten. Inställningarna på värmepumpen och instrypningen av golvvärmeslingorna (röda hattarna) ska vara så att rumstermostaterna normalt inte behövs och man i princip kan ta bort de blå hattarna/reglerventilerna. Är tyvärr inte insatt i detaljerna för den regelercentralen men det är inte bra som det är nu.
Ok, tack för input. Kan ju vara så att systemet behöver kalibreras lite då, får väl ta hit någon rörpulare som får titta på det.
 
E ErikssonSara skrev:
Vår värmeslinga (helt ny och injusterad) Går banans i klädkammaren. Den inställda temperaturen är 18 grader, men styrdonet är hela tiden i drift och just nu är temperaturen 22,6 grader. Det visas en röd varningstriangel på huvudpanelen, jag har inte lyckats googla på vad detta betyder, går heller inte att trycka på den. Batteriet är checkat, inte detta som orsakar problem. Framlednings temp.kontroll är aktiverad, likaså autobalansering.

Vad är fel?
Är det digitala termostater med LCD-display? Om inte måste termostaten i "KLK & Hall" paras in på nytt i reglercentralen. Det verkar dock inte som du har utetemp-givare inparat i rumsregleringen?
 
F fredrik1234 skrev:
Såhär ser det ut vi en av de två reglercentralerna. Funderar bland annat på vad den röda lampan indikerar. Samma lampa lyser rött på båda reglercentralerna.

[bild]
Den röda lampan på slinga 4 indikerar att ställdon är öppet. Detta indikerar även manöverpanelen för rum "KLK & Hall" (flamman nere i hörnet)
 
N Arcticon AB skrev:
Den röda lampan på slinga 4 indikerar att ställdon är öppet. Detta indikerar även manöverpanelen för rum "KLK & Hall" (flamman nere i hörnet)
Ja, ställdonet på slinga 4 är konstant öppet, och det gäller även på den andra reglercentralen. Jag har även samma "flamma" i manöverpanelen på dessa slingor konstant på (den slocknar aldrig). Jag har försökt para om samtliga LCD-termostater utan någon framgång. Kan det vara så att systemet har "hängt" sig på något sätt? Och i sådana fall vad kan jag göra åt det?

De flesta av rummen ligger hela tiden jämnt på 24 grader (vilket är en tidigare inställning jag haft) trots att jag nu dragit ner termostaterna till 10 grader. Undantaget är ett förråd där jag haft 17 grader som inställning och där håller det sig nu oavsett vad jag ställer in termostaten på.

På de två slingorna som det lyser rött så är det nu ännu varmare, i badrummet har jag nu 27 grader varmt hela tiden...

Vi har en bergvärmepump som leder ut värmen till 8st lägenheter (i olika byggnader), varav de andra har normal värme inne hos sig. Hos oss verkar dock systemet ha gått bananas. Har inte haft detta problem tidigare sedan 2016 när vi installerade systemet, utan då har det gått fint att reglera med termostaterna.
 
N Arcticon AB skrev:
Är det digitala termostater med LCD-display? Om inte måste termostaten i "KLK & Hall" paras in på nytt i reglercentralen. Det verkar dock inte som du har utetemp-givare inparat i rumsregleringen?
Oj, utetempgivare vet jag inte vad det är. Däremot har jag lokaliserat ett av problemen (antagligen).. Manöverpanelen synkar inte med de digitala LCD-displayerna i vardera rum. Även om jag dragit ner klädkammare/hall på huvudpanelen har jag märkt att termostaten i rummet inte hänger med..
 
E ErikssonSara skrev:
Oj, utetempgivare vet jag inte vad det är. Däremot har jag lokaliserat ett av problemen (antagligen).. Manöverpanelen synkar inte med de digitala LCD-displayerna i vardera rum. Även om jag dragit ner klädkammare/hall på huvudpanelen har jag märkt att termostaten i rummet inte hänger med..
Överkurs men: Det finns möjlighet att para in en utomhussensor till Smatrix-systemet. Då det är byggt på inlärningsalgoritmer så anpassar den ställdonens öppningscykler efter utetemp. Om det vid kallare väder dag 1 sjunker under börvärde inomhus, så kan systemet lära sig att öppna upp tidigare baserat på utetemp så att värme aldrig sjunker under börvärde. Detta kräver dock parametern med utetemp i systemet.

Ang ditt problem: Testa ta bort termostaten ur smatrix-enheten för att sedan para in den igen. Se även till att det är senaste mjukvaran (tror den heter 1.20) i Smatrix.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.