Hej, har köpt en lägenhet där vinden ovanför ingick i köpet. Min plan är att öppna upp lägenheten, delvis till nock delvis sovloft. På sovloft blir det lågt till tak ca 1.4m till nock.

Idag är det en kallvind så hela vinden fungerar som luftspalt. Uppe vid nock finns 3st ventilationshuvar och nere vid takfot ovan ytterväggar finns luftning. Plåttak.

Isoleringen i bjälklag kommer brytas och ny monteras upp mot taket. Helst inte som bygger mer än 300. Vilken typ av isolering och vad hade ni rekommenderat för en god och fungerande ventilation mellan isolering och tak? Takstolarna bygger 150 med cc120.

Tack på förhand
/Kristofer

Plåttak på stadshus med ventilationshuvar och en brandstege, takfönster synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kallvind med synliga takbjälkar och brädor, skymt av isolering mellan taket och övervåningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träbjälkar och takstolar på en ouppvärmd vind med synlig rördragning och ventilation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Osanerad vind med synliga takstolar, träpanel och elektriska ledningar, innan isolering och renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hur tänker du runt takstolarna? Tänker du bygga om takstolarna, eller behålla de tvärgående hanbjälkarna?
 
K KrisEne skrev:
Hej, har köpt en lägenhet där vinden ovanför ingick i köpet. Min plan är att öppna upp lägenheten, delvis till nock delvis sovloft. På sovloft blir det lågt till tak ca 1.4m till nock.

Idag är det en kallvind så hela vinden fungerar som luftspalt. Uppe vid nock finns 3st ventilationshuvar och nere vid takfot ovan ytterväggar finns luftning. Plåttak.

Isoleringen i bjälklag kommer brytas och ny monteras upp mot taket. Helst inte som bygger mer än 300. Vilken typ av isolering och vad hade ni rekommenderat för en god och fungerande ventilation mellan isolering och tak? Takstolarna bygger 150 med cc120.

Tack på förhand
/Kristofer

[bild] [bild] [bild] [bild]
Antar det är en bostadsrätt? vad säger föreningen? Bygglov?
 
Är det avloppsventilaton som går upp i huvarna? Expansions kärlet använder man nog inte längre.
Funderar på hur man skall fästa takstegarna om infästningen skall vara dold, klurigt
 
När taklägenheterna byggdes på 50-talet kapades takstolar och ett nytt bjälklag byggdes under för att få full höjd ut till ytterväggar. Så nuvarande takstolar står på ett bjälklag strax under hanbjälkarna och lasterna tas upp av en järnbalk som går längs med nock och av ytterväggar.

Bygglov är inlämnat, föreningen har godkänt och jag har en konstruktör och KA.

Det jag undrar över är om någon har erfarenhet om bra och prisvärda isoleringssystem som skulle passa mitt bygge? Som inte bygger allt för mycket men ändå har bra isolerförmåga och där man inte behöver vara rädd för kondensproblem. Kommer så klart rådfråga alla inblandade i bygget också men tänkte att det kan vara bra att ha lite på fötter innan.
 
T topmount skrev:
Är det avloppsventilaton som går upp i huvarna? Expansions kärlet använder man nog inte längre.
Funderar på hur man skall fästa takstegarna om infästningen skall vara dold, klurigt
Nej det är bara takventilation
 
H hempularen skrev:
Hur tänker du runt takstolarna? Tänker du bygga om takstolarna, eller behålla de tvärgående hanbjälkarna?
Tänkte ta bort hanbjälkarna och stabilisera dom på balken under för att få ned golvnivån på loft.

Somm jag skrev innan vilar hela den gamla takkonstruktionen på ett nytt bjälklag som byggdes på 50-talet för att få full takhöjd till yttervägg
 
Ser ingen balk i nock...

/ATW
 
A ArneTW skrev:
Ser ingen balk i nock...

/ATW
Järnbalken går i bjälklag under hanbjälkarna men i läge som nock
 
Någon som har tips på isolersystem?
 
K KrisEne skrev:
Järnbalken går i bjälklag under hanbjälkarna men i läge som nock
Jag skulle då tolka det som att hanbjälkarna fortfarande gör sitt jobb och håller upp takstolarna...
Utan att ersätta dem med nåt annat skulle jag oroa mig för sättningar och att trycka ut väggarna.

/ATW
 
A ArneTW skrev:
Jag skulle då tolka det som att hanbjälkarna fortfarande gör sitt jobb och håller upp takstolarna...
Utan att ersätta dem med nåt annat skulle jag oroa mig för sättningar och att trycka ut väggarna.

/ATW
Min tanke är att det går att lösa det såhär. Konstruktören håller på att räkna på det.
 
  • Skärmdump av ett 3D CAD-designprojekt som visar en byggnads träkonstruktion i SketchUp Pro.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K KrisEne skrev:
Min tanke är att det går att lösa det såhär. Konstruktören håller på att räkna på det.
Så här ser det ut idag
 
  • 3D-modellerad takkonstruktion i byggprogramvara med synliga reglar och bjälklag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Men det är isoleringen jag skulle vilja ha tips på
 
Polyuretan-isolering är bra grejer, då behöver du inte så tjockt lager. Finns både som diffusions-öppen och sluten.
 
  • Gilla
Fred vom Jupiter
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.