Hej,
Jag har vunnit budgivningen på ett fritidshus. Huset är väldigt litet och simpelt så är fundersam på om jag verkligen behöver göra en besiktning innan köp. Vad skulle ni ha gjort? Jag har ialafall skickat iväg en prisförfrågan till Anticimex.
Huset ligger i Eskilstuna. Det är enplans på 32kvm. Utan vatten och avlopp, endast sjövatten men inget som är inkopplat inne i huset. Torpargrund. Byggår 1944. Trästomme. Träfasad. Vedspis, öppen spis och ett element.
 
Jag skulle lägga pengarna på renoveringar i stället för på en besiktningsman.
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Ja, du bör naturligtvis göra en besiktning, åtminstone om du inte planerar att riva ner stugan i beståndsdelar och renovera allt. Men gör den själv, eller ta med en kunnig kompis om du inte känner dig säker på det själv. Spar pengarna till renoveringar som elmont skriver. Titta och känn helt enkelt överallt du kommer åt. På ett sådant hus skulle jag koncentrera mig på fukt från läckande tak, fukt på eventuell vind, fukt på undersidan, ja fukt helt enkelt. Plus ruttet trä på fasad, fönster och liknande, så mer fukt. ;) Kanske provelda för att se så spjäll fungerar och det inte ryker in eller så. Elen lär väl heller inte vara så omfattande så den kan du ju titta på.
 
Begär även ut bygglov och kolla så att sotning har gjorts.
 
Tack för svar. Det finns protokoll på att braskamin och vedspis är ockulärbesiktade utan anmärkning, men ngn sotning är ej gjord. Behövs bygglov för en byggnsd dom är byggd 1949?
 
Det enklaste är att bara kontakta kommunen och be om alla handlingar som rör fastigheten. Tror att man har bygglov även för 70 åt sen, men det var klart mer vilda västern!
 
ockulärbesiktning låter som det ev. kan vara eldningsförbud.

Bygglov borde nog finnas ändå. Det är överhuvudtaget bra att kolla med bygglovsavdelningen vad som finns om fastigheten i deras arkiv. Det jan ju visa sig att det finns aktiva förelägganden, viteskrav och allt möjligt. Du kan då även kolla att tomten verkligen är så stor som du tror. Inte helt ovanligt att man efter köp, upptäcker att tomten inte alls går till staketet där borta. Utan slutar en meter från dörren.

Om vi antar att du har för avsikt att fixa vatten o avlopp? Så är det ju lämpligt att kontrollera att det kan vara möjligt. Du bör kolla med kommunen (troligen miljöförvaltningen), vilka regler som gäller för området. De kan inte garantera att du får anlägga avlopp, det vet man inte förrän man provgrävt. Men de kan berätta ifall man överhuvudtaget tillåter avlopp i området. Eller att det är planerat kommunalt avlopp inom 1 år, till en obligatorisk anslutningskostnad på 500 000++. Det kan ju bli en oväntad kostnad.
 
Kaminen o vedspisen är godkända för äldning enligt sotaren som skrev senaste protokollet, sotning ska göras nästa år

Komnunalt V/A är planerat till om ca 2år.

Enligt byggkontoret så stämmer tomtstorleken men det finns inget bygglov trots att byggnaden byggdes 1947.

Vad är nackdelarna med att ha ett gammalt hus utan bygglov?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.