Hej!

Planerar att bygga ett vinterisolerat uterum/vinter trädgård på ca 25m2 och valet faller sannolikt på en byggsats från Willab Garden.

Skjutdörrar på framsidan och ena gaveln. Andra gaveln en isolerad vägg med två smala fönster i ovankant, fjällpanel på ytterpanelen och liggande panel på insidan. Gjuten platta med vattenburen värme. Sannolikt med 50 mm kanalplast i taket. Ungefär så som bifogad skiss visar.

Tanken är att ha rummet uppvärmt till ca 10 °C under vintertid och höja värmen till rumstemperatur när behov finns med hjälp av den vattenburna golvvärmen samt eventuellt en värmefläkt/gasolkamin. Det är väl ungefär så en vinterträdgård är tänkt att användas.

Willab Gardens hörnstolpar är 115x115 mm. Det finns alltså inte utrymme för en vägg konstruerad som en husvägg, men det ska väl knappast behövas heller. Willab Gardens lösning på detta framgår enligt bifogad ritning. Min fråga till er experter är om detta är rätt lösning för ett vinterisolerat uterum så som jag har beskrivit det ovan? Inga luftspalter samt vindskydd även på den varma sidan. Vad jag har kunnat läsa mig till så är det rätt att ha ett vindskydd även på den varma sidan och inte en ångspärr/plast om uterummet används på det här sättet. Instämmer ni i att vindpapp på den varma sidan är rätt? Vad säger ni om inga spikläkt/ingen luftspalt?

Tyvärr blir det ju svårt att fästa något i innerpanelen med en sådan här konstruktion. Jag tänker då på att man lär punktera vindpappen eftersom den sitter så långt ut mot innerpanelen. Någon kommentar till det?

Räcker 70 mm isolering? Skjutpartierna som jag fått offert på (WG 82) ska ha U-värde 1.0, men det säger förvisso inte allt.

Ett annat dilemma är att det är svårt att få plats med fönster när väggens tjocklek bara blir strax över 100 mm. Willab Garden verkar inte ha några överkantshängda/öppningsbara långsmala fönster med hyfsat lågt U-värde. Elitfönsters 3-glas och 2-glas motsvarande fönster har 115 mm (med U-värde 1.1) resp. 105 mm (med U-värde 1.5) karmdjup. Även om jag väljer 2-glas med karmdjup 105 mm så kommer jag att få ett minimalt fönsterdjup både utifrån och inifrån. Kan kanske se konstigt ut? Har ni förslag på fönster från andra fönstertillverkare som skulle kunna passa?

Tacksam för alla konstruktiva kommentarer och idéer!
 
  • Gilla
GreenYoda
  • Laddar…
Är ingen expert, mest en glad amatör :)

Den där konstruktionen/dimensionen är ju vanlig för friggebodar och kan möjligtvis passa för ett uterum, lite beroende på vilken komfort man vill ha. personligen hade jag om jag hade byggt ett uterum med golvvärme satsat på en riktig vägg och ett riktigt tak med plåt/tegel och rejält med isolering. Kanalplast hade jag aldrig kört pga dess dåliga isoleringsförmåga (iskallt på vintern, kokhett på sommaren). Fönstren verkar ju okej för vår/sommar/höst men aningen klena för vinter, då du lär få problem med kondens om du börjar värma upp utrymmet rejält.

Gällande diffusionsspärr går ju åsikterna isär, där får gärna någon mer insatt uttala sig om det behövs då du endast sporadiskt ska värma upp utrymmet till inomhustemperaturer. Vindpapp kan vara okej här.

Det är som du säger, vill du använda riktiga fönster, då blir det nog till att bygga tjockare väggar.

/S
 
  • Gilla
Pelluren
  • Laddar…
S steve5432 skrev:
Är ingen expert, mest en glad amatör :)

Den där konstruktionen/dimensionen är ju vanlig för friggebodar och kan möjligtvis passa för ett uterum, lite beroende på vilken komfort man vill ha. personligen hade jag om jag hade byggt ett uterum med golvvärme satsat på en riktig vägg och ett riktigt tak med plåt/tegel och rejält med isolering. Kanalplast hade jag aldrig kört pga dess dåliga isoleringsförmåga (iskallt på vintern, kokhett på sommaren). Fönstren verkar ju okej för vår/sommar/höst men aningen klena för vinter, då du lär få problem med kondens om du börjar värma upp utrymmet rejält.

Gällande diffusionsspärr går ju åsikterna isär, där får gärna någon mer insatt uttala sig om det behövs då du endast sporadiskt ska värma upp utrymmet till inomhustemperaturer. Vindpapp kan vara okej här.

Det är som du säger, vill du använda riktiga fönster, då blir det nog till att bygga tjockare väggar.

/S
Tack för ditt svar!

Jag hade sannolikt valt ett annat tak, hade t ex gärna haft isolerat sedumtak, om det inte vore för att jag kommer att täcka tre av fyra husfönster med den här lösningen. Jag är helt enkelt rädd för att det blir för mörkt i huset. Med kanalplast vet jag att det kan fungera bra då grannen har en liknande lösning. Blir det verkligen ”kokhett” på sommaren med kanalplast?

Eftersom standardstolpen har den bredden den har (115 mm) så får man ju i så fall fråga Willab om de kan erbjuda kraftigare stolpar, vilket då skulle medföra att jag kan sätta en bättre isolerad vägg och mer välisolerade fönster. Dock hade det kanske, åtminstone utifrån sett, sett lite konstigt ut med bredare hörnstolpe på ena sidan och standardbredd på andra? Dessutom hade de fått minska bredden på skjutpartierna lika mycket som hörnstolpen breddas, men det är nog inga problem.

Någon åsikt om man ska ha vattenburen värme (får bli ett separat system) eller elvärme? Tänker naturligtvis först och främst konstnadsmässigt ur ett längre perspektiv. Det är som sagt en sk. vinterträdgård och vi bor i södra delen av landet. Känns som att åsikterna går isär.
 
P PFA skrev:
Tack för ditt svar!

Jag hade sannolikt valt ett annat tak, hade t ex gärna haft isolerat sedumtak, om det inte vore för att jag kommer att täcka tre av fyra husfönster med den här lösningen. Jag är helt enkelt rädd för att det blir för mörkt i huset. Med kanalplast vet jag att det kan fungera bra då grannen har en liknande lösning. Blir det verkligen ”kokhett” på sommaren med kanalplast?

Eftersom standardstolpen har den bredden den har (115 mm) så får man ju i så fall fråga Willab om de kan erbjuda kraftigare stolpar, vilket då skulle medföra att jag kan sätta en bättre isolerad vägg och mer välisolerade fönster. Dock hade det kanske, åtminstone utifrån sett, sett lite konstigt ut med bredare hörnstolpe på ena sidan och standardbredd på andra? Dessutom hade de fått minska bredden på skjutpartierna lika mycket som hörnstolpen breddas, men det är nog inga problem.

Någon åsikt om man ska ha vattenburen värme (får bli ett separat system) eller elvärme? Tänker naturligtvis först och främst konstnadsmässigt ur ett längre perspektiv. Det är som sagt en sk. vinterträdgård och vi bor i södra delen av landet. Känns som att åsikterna går isär.
Hade nog byggt lösvirke för att få de dimensioner jag vill. Annars går det ju att smälla upp prefab-stommen och sen sala på extra reglar för att göra väggen tjockare. Då får du plats med mer isolering.

Gällande taket så har grannen en liknande konstruktion möt södersidan, där är det ca 40 grader i mars/april. På sommaren går det knappt att vara där även om de vädrar. Tänk att konstruktionen blir som ett växthus.

/S
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.