Kommer pga byte av låshus i en dörr tvingas borra upp hål som gör att det kommer bli öppet rakt in i urholkningen för låshuset för att passa i nya dörrtrycken och låscylinder. Fanns ingen annan lösning för den här dörren och har inte lyckats hitta en annan dörr pga dess låga höjd.

Nu tänker jag hur man fyller igen det här hålet på bästa sätt. Finns ju alltså ingen "baksida" på hålet att smeta på t.ex. spackel på som om det bara var en urholkning.

Ska man t.ex. såga ut en liten träbit och kila in och använda som "baksida"?

Alternativt smälla upp någon form av metallplatta eller vad det heter som finns på vissa dörrar (finns redan en men den täcker inte allt om man byter låshuset)
 
B bradgard skrev:
Kommer pga byte av låshus i en dörr tvingas borra upp hål som gör att det kommer bli öppet rakt in i urholkningen för låshuset för att passa i nya dörrtrycken och låscylinder. Fanns ingen annan lösning för den här dörren och har inte lyckats hitta en annan dörr pga dess låga höjd.

Nu tänker jag hur man fyller igen det här hålet på bästa sätt. Finns ju alltså ingen "baksida" på hålet att smeta på t.ex. spackel på som om det bara var en urholkning.

Ska man t.ex. såga ut en liten träbit och kila in och använda som "baksida"?

Alternativt smälla upp någon form av metallplatta eller vad det heter som finns på vissa dörrar (finns redan en men den täcker inte allt om man byter låshuset)
Vad är det för material i dörren?
Är det målat trä är det enklaste nog att snida till en plugg som matchar hålet så bra som möjligt, limma fast, slipa, spackla om det ändå blir nån glipa, måla.
Det kan vara klurigare att få snyggt om den bara är lackad.
I värsta fall finns det ju rätt stora beslag att sätta över så att det inte syns.
Är det exempelvis en gabondörr är det nog enda rimliga alternativet. :(
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Oj, glömde i all hast att nämna dörrmaterialet.

Det är någon form av trädörr, helt klart. Den har målats om av förra ägaren utvärtes, men insidan syns träet fast lackat skulle jag tippa på.

Hur vet man om det är en gabondörr det rör sig om?

Beslag lär väl finnas på typ Byggmax annars? Osäker på vad man ska leta efter. Vredskylt (utan vred dock)?
 
Du kommer ju ändå behöva spackla flera gånger. Tejpa baksidan med vävtejp som mothåll lägg i plasticpadding, låt torka och spackla sen en gång till från båda håll
 

Bästa svaret

Är det en inner eller ytterdörr?
I ytterdörrar används vanligen täckskyltar eller förstärkningsbehör.
I innerdörrar går det ofta att använda behör med långskylt som täcker över hålen annars finns det täckskyltar även till innerdörrar.

På byggen har jag sett målare tejpa inne i urtaget för att sedan spackla, jag gissar att de använder något glasfiberspackel som de sedan slipar och målar över.
Jag har borrat hålen så de bli jämna och sedan limpluggat hålen någon gång.
 
1 123abc skrev:
Är det en inner eller ytterdörr?
I ytterdörrar används vanligen täckskyltar eller förstärkningsbehör.
I innerdörrar går det ofta att använda behör med långskylt som täcker över hålen annars finns det täckskyltar även till innerdörrar.

På byggen har jag sett målare tejpa inne i urtaget för att sedan spackla, jag gissar att de använder något glasfiberspackel som de sedan slipar och målar över.
Jag har borrat hålen så de bli jämna och sedan limpluggat hålen någon gång.
Löste det med täckskylt tills vidare. Vill gärna byta ut dörren vid tillfälle då det är glasruta mitt i (såg säkert snyggt på den tiden men oerhört opraktiskt, lätt att slå in och då gör inget lås nytta ändå...). Frågan är ju vad en dörr med höjdmått 185 c finns idag.. Hahha
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.