Hej experter!
Jag har en ganska vanlig trappa i huset med en ”skiva” som delar våningsplanen.
Fråga 1. Kan jag slipa ner dessa ”nitar” för att få en slät yta?
Fråga 2. Vad kan finnas under denna skiva som delar våningsplanen? Kan jag ersätta denna med gips för att få slät vägg?
 
  • Del av en vit trappa med synliga nitar på skivan som delar våningsplan, i ett mörkt rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit trappa med upphöjda nitar på vit skiva som separerar våningsplanen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är inga nitar. Är pluggar för att dölja skruvarna.
 
Misstänkte nästan det men hoppades att skruvarna kanske var nedsänkta och att detta var ”dekor”.

skivan jag pratar om finns bifogat. Samma ”nitar där”

det är väl en smaksak men jag skulle gärna hålla det lite mer minimalistiskt
 
  • Mörkt interiör foto av en trappa sett uppifrån med fokus på ett fönster och synliga skruvnitar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mörkt foto av en trappavsats med synliga nitliknande detaljer på de vita panelväggarna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T Tiger79 skrev:
Är inga nitar. Är pluggar för att dölja skruvarna.
frågan är ju då om man kan slipa ner pluggen för att få jämn yta, är skruven nedsänkt kan jag spackla och måla över detta
 
Kan och kan, frågan är dock om inte det du gör kommer att synas mer? Visst kan du spackla och måla men det krävs ju enormt noggrann spackling och sen ska man ju helst måla så det är lika som trappan i övrigt? Ser ju sprutmålad ut från fabrik?
Risken är ju bara att det blir en massa jobb för väldigt liten nytta och så kanske man dessutom ångrar sig i slutändan.......En trappa rör ju på sig hela tiden dessutom så risken kanske dessutom är överhängande att spacklet till slut lossnar och sitter löst...och syns. Och då är man ju på ruta ett igen.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Om du nu till varje pris vill få bort dessa – vilket verkar totalt onödigt imho – så kan du testa att försöka fjöla dän en av dem på något lagom dolt ställe och se hur där ser ut inunder. Har du riktig tur så sitter skruvarna nedsänkta ett par mm, så att det går att trycka in pluggar som inte sticker ut – dem kan du såga till själv genom att "skiva" en rundstav – och fixera dem med trälim innan du spacklar och målar över. Att enbart spackla i hålen blir väldigt svårt att få snyggt (fråga mig inte hur jag vet det...) – du kommer att åtminstone behöva någon mer utfyllnad än vanligt snickerispackel, eftersom det tenderar att sjunka in i djupare hål. Möjligt att det går med kemiskt trä/Plastic Padding eller liknande gojs, men jag är skeptisk; det är sällan det blir så bra att man vill se detta den första man gör när man kommer in i bostaden.

Däremot kan du slipa ner/peta bort pluggarna och sedan sätta över någon form av heltäckande skiva som du sågar till längs med hela vangstycket. Om du limmar den med trälim och med hjälp av ett antal tvingar får du en helt slät yta som sedan kan målas.
 
  • Gilla
Labkid
  • Laddar…
När det gäller inklädnaden mellan våningsplanen så kan du ha tur eller otur. Det känns som att det är ett hyfsat nytt hus byggt med väggblock och bjälklagskassetter. Då kan det vara då illa att väggarna på över och nederplan inte riktigt livar med varandra, då går det tyvärr inte att få en hundra slät vägg.
Oftast brukar det vara gipsat redan bakom dessa bjälklagsinklädnader är då dessa i liv med varandra så är det bara att spackla på, men det är inget man kan veta utan att riva bort inklädnaden.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Om du nu till varje pris vill få bort dessa – vilket verkar totalt onödigt imho – så kan du testa att försöka fjöla dän en av dem på något lagom dolt ställe och se hur där ser ut inunder. Har du riktig tur så sitter skruvarna nedsänkta ett par mm, så att det går att trycka in pluggar som inte sticker ut – dem kan du såga till själv genom att "skiva" en rundstav – och fixera dem med trälim innan du spacklar och målar över. Att enbart spackla i hålen blir väldigt svårt att få snyggt (fråga mig inte hur jag vet det...) – du kommer att åtminstone behöva någon mer utfyllnad än vanligt snickerispackel, eftersom det tenderar att sjunka in i djupare hål. Möjligt att det går med kemiskt trä/Plastic Padding eller liknande gojs, men jag är skeptisk; det är sällan det blir så bra att man vill se detta den första man gör när man kommer in i bostaden.

Däremot kan du slipa ner/peta bort pluggarna och sedan sätta över någon form av heltäckande skiva som du sågar till längs med hela vangstycket. Om du limmar den med trälim och med hjälp av ett antal tvingar får du en helt slät yta som sedan kan målas.
jag har petat bort en och sett att skruven är nedsänkt. Att fixa nya pluggar känns inte så svårt men som fler säger är det den sista finishen på detta som känns som det stora projektet. Detta gick från hög till låg prio de senaste dagarna...
 
Hennke85 Hennke85 skrev:
När det gäller inklädnaden mellan våningsplanen så kan du ha tur eller otur. Det känns som att det är ett hyfsat nytt hus byggt med väggblock och bjälklagskassetter. Då kan det vara då illa att väggarna på över och nederplan inte riktigt livar med varandra, då går det tyvärr inte att få en hundra slät vägg.
Oftast brukar det vara gipsat redan bakom dessa bjälklagsinklädnader är då dessa i liv med varandra så är det bara att spackla på, men det är inget man kan veta utan att riva bort inklädnaden.
detta känns ändå positivt, om jag nu kan leva med pluggen i trappan är jag ändå sugen på att se hur det ser ut under. Jag ska ändå måla väggarna inkl. Dessa bjälklagsinklädnader (tack för de korrekta namnet). Återkommer i frågan, har lite tapet att riva och lite spackling innan jag drar igång detta

tack för alla svar. Ny i forumet och ny i villan ;)
 
Välkommen till forumet och till husägarklubben! Vi har alla varit där, nya och gröna och överväldigade av husägeriet. Men man växer med uppgiften!
 
  • Gilla
Labkid
  • Laddar…
äntligen helg och hemmasnickrade! En liten uppdatering om någon skulle vilja göra något liknande.

Skruvat bort skivorna. blev överlycklig att det var gipsat hela vägen under den första. Men såklart inte de andra.
Men tror ändå detta är ganska enkelt fixat.

fokus nu ligger på att riva tapet och göra iordning väggen för målning.

återkommer :)
 
  • Renovering av trappa med borttagna gipsskivor, rivna tapetbitar och verktyg på trappstegen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsprojekt med bortschruvade skivor, exponerad konstruktion och tapetrester vid en trappa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bjälklagsinklädnade sitter oftast där för att det brukar vara problem med att det spricker i skarven. Kan hålla om det är hela gipsskivor över bjälklagskanten.
 
R RoBo skrev:
Bjälklagsinklädnade sitter oftast där för att det brukar vara problem med att det spricker i skarven. Kan hålla om det är hela gipsskivor över bjälklagskanten.
det saknas så lite så det är lockande att bara lappa där. Men föreslår du iaf att man kapar bort en bit upp och sätter hela skivor över skarven?
 
L Labkid skrev:
det saknas så lite så det är lockande att bara lappa där. Men föreslår du iaf att man kapar bort en bit upp och sätter hela skivor över skarven?
Ja det är säkrast.
 
R RoBo skrev:
Ja det är säkrast.
Roger that! Så får det bli!
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.