Godmorgon eller vad man säger 01,30.
Har en luftvärmepump i garaget med wifi sticka som jag kan styra via en app i mobilen.

Problemet jag har är att min router sitter i huset och når inte fram till luftvärmepumpen i garaget så jag kan styra den med wifi.

Har dragit fram en datakabel till garaget som jag ska koppla till smarta hemmet.

Hur löser jag problemet med att få wifi även i garaget, kan man använda datakabeln eller vad måste man göra?

Tacksam om någon har några bra idéer.
 
Om du tänkt använda nätverkskabeln till diverse kabelanslutna saker så skulle jag föreslå att kopplar in kabeln i en switch med lämpligt antal portar till det du vill kabelanslutna.

Sedan kopplar du även in en wifi accesspunkt till switchen också så får du den vägen trådlöst till värmepumpen.
 
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
Tänker du bygga ett avancerat smart hem? Gå ut på YouTube och sök på "UniFi Setup".

Det är kanske lite överkurs att sätta upp en UniFi accesspunkt bara för en värmepump. Men är man tekniskt intresserad så hamnar man förr eller senare i UniFi träsket och då kan man lika gärna göra rätt från början.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
D Donald-Duck skrev:
Tänker du bygga ett avancerat smart hem? Gå ut på YouTube och sök på "UniFi Setup".
UniFi är bra skit, har själv en klase AP från dem runtom på fastigheten.

I sammanhanget kan det vara värt att nämna att UniFi är långt ifrån en allenarådande lösning, även om den är väldigt populär bland s.k. prosumenter. Det finns flera andra tillverkare som har liknande system i samma prissegment som bygger på trådade accesspunkter och en enkel central hantering med ex.vis. mobilapp. HPE OfficeConnect OC20, Aruba Instant On, Zyxel Multy, TP-Link EAP m.fl. och då har jag inte kikat in i mesh-träsket alls.
 
T tompaah7503 skrev:
UniFi är bra skit, har själv en klase AP från dem runtom på fastigheten.

I sammanhanget kan det vara värt att nämna att UniFi är långt ifrån en allenarådande lösning, även om den är väldigt populär bland s.k. prosumenter. Det finns flera andra tillverkare som har liknande system i samma prissegment som bygger på trådade accesspunkter och en enkel central hantering med ex.vis. mobilapp. HPE OfficeConnect OC20, Aruba Instant On, Zyxel Multy, TP-Link EAP m.fl. och då har jag inte kikat in i mesh-träsket alls.
Vad rekommenderar du för en nybörjare som mig då?
 
P Putte 9497 skrev:
Vad rekommenderar du för en nybörjare som mig då?
Generellt gäller att går något att ansluta med kabel så gör det. Koppla in nätverkskabeln i garaget i en switch och anslut värmepumpen till en ledig port. Går inte detta kan du köpa en range extender för ditt wifi, gärna en modell med riktantenn. En annan lösning är HomePlug som kör över elnätet och kan förlänga ditt nätverk. Jag har gamla TP-LINK WPA4220 men det finns betydligt modernare grejor. Home plug funkar bra om man har måttliga krav.
 
Enklast är att göra som Nicke-85 skriver, bör landa runt 1500-2000:- och fungera bra. Att ge sig ut på ett äventyr Ubiquiti för att wifi inte räcker till garaget känns lite overkill. Ska du uppgradera hela husets wifi är det en annan femma och du bör absolut kolla på s.k. mesh-lösningar
 
A Anders_Nilsson skrev:
Generellt gäller att går något att ansluta med kabel så gör det. Koppla in nätverkskabeln i garaget i en switch och anslut värmepumpen till en ledig port. Går inte detta kan du köpa en range extender för ditt wifi, gärna en modell med riktantenn. En annan lösning är HomePlug som kör över elnätet och kan förlänga ditt nätverk. Jag har gamla TP-LINK WPA4220 men det finns betydligt modernare grejor. Home plug funkar bra om man har måttliga krav.
Om han redan dragit ut ethernet i garaget blir det nog bättre i slutändan att använda den. Hade det inte varit gjort hade jag absolut rekommenderat din lösning. Homeplug fungerar förvånansvärt bra generellt
 
TS har börjat helt rätt med att dra ut en nätverkskabel till garaget.

Sen att välja ”accesspunkt” (AP) är väl inte så lätt för den oinvigde och det finns många bra lösningar.
Ska TS börja med att bygga om hela husets wifi, eller bara lägga till Wifi AP?
Går det att använda en repeater när det redan finns sladd dragen?

Någon Repeater/Extender som kan konfigureras som AccessPunkt skulle jag rekommendera.
Tex TP-link Wifi Repeater AC1200 (eller AC750) dualband citat ”Kan även agera accesspunkt ifall det finns trådbunden nätverksanslutning
Eller Asus RP-AC55 AC1200 som kan agera AP och dessutom är deras första lilla repeater/AP som är AiMesh kompatibel vilket kan vara en fördel om man redan har eller tänker skaffa en Asus Wi-Fi router med AiMesh-stöd.

Om fler fasta RJ45 uttag behövs räcker det väl med en liten switch typ TP-link TL-SG105. Den är gjord i plåt så den passar väl i ett garage, dessutom har den nyckelhålsfästen på baksidan så man kan hänga upp den på väggen på två skruvar.
 
P Putte 9497 skrev:
Vad rekommenderar du för en nybörjare som mig då?
Om det nu är accesspunkter hanterade av mobilapp du är ute efter så är TP-Link och Zyxel de mest konsumentorienterade och enklaste att komma igång med. UniFi är lite mer entusiastbetonat men det är inte en jättehög tröskel direkt. OfficeConnect OC20 tror jag är enkel, har kollat lite demos och det såg enkelt ut men inte provat själv.
 
  • Gilla
Mixelmux
  • Laddar…
Luftvärmepumpen har en wifi sticka som tillbehör och som jag köpt till.
Så en accespunkt ska jag införskaffa.
 
Ett tips är att kolla på Youtube i förhand på filmer som beskriver hur man sätter upp det system du tänker använda. Det finns ofta 10-minuters klipp som pedagogiskt visar alla stegen, då kan du själv dra slutsatsen om det ligger på din kunskapsnivå eller inte. Man får också en känsla för vilken man kanske gillar.

Exempel
UniFi accesspunkt med mobilapp:

HPE OfficeConnect OC20 med mobilapp:

TP-Link EAP med mobilapp:
 
  • Gilla
Donald-Duck och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.