Hej alla,


Står i färd med att köpa ett ”nytt” hus från slutet av 1800-talet. Huset, eller gården, är i stort sett ett skal. Beläget på slätten i sydöstra Skåne. Marken är sand/lera.


Har tidigare erfarenhet av ganska omfattande renoveringar men inte alls på den här nivån. Det finns i dagsläget ingen el (framdraget till tomtgräns dock), inget avlopp, inget värmesystem. Vatten finns i form av en djupborrad brunn men med okänd vattenkvalitet.


Det jag har prismässig koll på sedan tidigare är tak, ytskikt, invändiga eldragningar, badrum, kök, nya fönster/dörrar, puts och mur. Det jag framför allt behöver hjälp med nu är att uppskatta kostnad för själva ”fundamentet”;


-Nytt enskilt avlopp och påkoppling av det samma

-indragning av vatten (befintligt, om kvaliteten är ok)

-Indragning av el

-Gjutning av invändig platta ca 160kvm. -Vattenburen golvvärme.

-nya rördragningar som gjuts in

-Nytt värmesystem (tänker luft/vatten).


Merparten av detta är tänkt att göras på entreprenad.

Jag förstår att frågan kan vara svår att besvara, men en uppskattning i runda slängar vore hjälpsam. Kanske har nån byggt nytt, gjort liknande typ av renovering eller bara sitter på värdefull kunskap?


Tack på förhand!
 
D
Kan inte hjälpa dig med alla frågor men ett exempel från min renovering är:
-Minireningsverk med avlopp fram till husknut 150 tkr
-kostnad per element medelst rördragning från panna 10 000.

Ett stort varningens finger för att börja riva i gamla stenhus är även tidsåtgången. Har varit med om detta några gånger när folk räknat 20-40 timmars putslagning i renoveringsobjekt, verkligheten har legat alltifrån 170 timmar på en 120 kvadratsvilla till i det värsta fallet över ett halvår (sistnämda dock en mindre industrifastighet men likväl vad totalentreprenörens tidsuppskattning 2-3 veckors jobb). Ta till rejält i budgeten
 
D Drburr skrev:
Kan inte hjälpa dig med alla frågor men ett exempel från min renovering är:
-Minireningsverk med avlopp fram till husknut 150 tkr
-kostnad per element medelst rördragning från panna 10 000.

Ett stort varningens finger för att börja riva i gamla stenhus är även tidsåtgången. Har varit med om detta några gånger när folk räknat 20-40 timmars putslagning i renoveringsobjekt, verkligheten har legat alltifrån 170 timmar på en 120 kvadratsvilla till i det värsta fallet över ett halvår (sistnämda dock en mindre industrifastighet men likväl vad totalentreprenörens tidsuppskattning 2-3 veckors jobb). Ta till rejält i budgeten
Tack Drburr för återkoppling och exempel!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.