var du uppe på era vänners ö-v INNAN de började bygga? Isf hade du sett att det går att göra i princip vad som helst med ö-v, så tyvärr verkar det som era vänner inte planerat speciellt väl.

Tyvärr har jag inga bilder eftersom vi inte inte haft möjligheter att uppdatera hemsidan sen ett tag innan vi flyttade in eftersom vi är fullt sysselsatta med övervåning/tomt/balkong/altan/fönster etc

 
Vi har byggt ett Lodur och vi har vår takkupa framåt av två skäl: framåt är mot söder och "grannen på baksidan" ville inte att vi skulle ha en takkupa åt hans håll och eftersom vi köpte tomten av honom så gjorde vi bäst i att gå med på hans önskemål.

Vi har placerat takkupan bredvid trappan och byggt innerväggarna så att ett fönster är i föräldrasovrummet och de andra två i det badrum som vi inom kort ska börja bygga i "resten" av takkupan. Badrummet blir ca 6 kvm med full takhöjd överallt och två fönster mot söder.

Hallen/allrummet på övervåningen fungerar idag som lekrum för barnen med bilbana och liknande och är hyfsat ljus så länge innerdörrarna står öppna. Ytan är inte så himla stor men man skulle kunna ha en liten tv-hörna där om man vill.
 
saint skrev:
Är det någon som vet hur mycket x-tra rymd förhöjt väggliv ger. Det kostar ca: 30 000 och jag undrar om det är väl spenderade pengar.
Vi bygger med en annan husleverantör (Willa Nordic) och har förhöjt väggliv. Det är något jag varmt kan rekommendera. Huset hade ursprungligen stödbenen på höjd 1,6m. Vi flyttade dem till 1,35m och höjde livet 60 cm. Med detta fick vi 30 kvm till.

Om du höjer livet 0,6m och du har 38 grader takvinkel får du ca 0,8m extra golv på varje sida. 0,8*2*husets längd är den extra yta du får.

Mvh
Helena


 
Mestadels ar man ju inne och tittar ut? Skulle alltsa valja lage pa takkupa utifran vaderstreck (soder/vaster) samt ev utsikt (fritt lage vs grannens sovrum? :p)

Ska sjalv skaffa stege och klattra runt lite pa var tomt och fundera over om det ar nagonstans dar vi vill skaffa extra fonster eller andra planlosningen for utsiktens skull. Kommande grannar kommer val att tro att man ar fran vettet dar man star och svajar langst uppe pa en stege pa olika stallen pa tomten..? Vem vet, det kanske tom kan bli lite maklarsjoglimt pa hosten nar loven ar borta om vi lagger fonstren ratt??
 
Vi valde lilla Bjarke o då vill man ha takkupa :) Men tyckte det var alltför dyrt att köpa deras så vi byggde en egen! Tog en helg för 3 pers att öppna upp o bygga den. Vi valde att sätta den bakåt, och det blev ett badrum i vinkel, ca 9 kvm m 2 stora fönster. hur mysigt som helst. :)
 
Till Girlwonder!
Läste att ni byggt Torgrim. Det funderar vi också på att göra. Vi har styckat av en 3000kvm stor tomt i Kungsbacka. Äntligen!!! Hur är ni nöjda med utförandet av Torgrim? Är Älvsbyhus lite krångliga? För jag har hört att det är svårt med ändringar av t.ex flytt av väggar o fönster osv....
Vi har varit i kontakt med kontoret i Göteborg. De sa att DE iinte bygger balkong utifrån kupan, utan det får man leja eget folk till. Låter konstigt tycker jag.... Är det något som du tycker att vi borde veta innan vi bestämt oss för Torgrim?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.