AntonSandegren AntonSandegren skrev:
Dels hatar jag den oäkta känslan av laminat
C claym skrev:
Ett riktigt bra svar som även jag skriver under på :) !
OK, jag förstår.
Och det är alltså lite av en religiös syn på kökets inredning, som inte har så mycket med funktion att göra.
OK, alla blir lyckliga på sin tro :)
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
OK, jag förstår.
Och det är alltså lite av en religiös syn på kökets inredning, som inte har så mycket med funktion att göra.
OK, alla blir lyckliga på sin tro :)
Yes, jag är en sån där som bryr mig mer än bara funktion när jag renoverar :)
 
  • Gilla
VärhultsVargen
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
OK, jag förstår.
Och det är alltså lite av en religiös syn på kökets inredning, som inte har så mycket med funktion att göra.
OK, alla blir lyckliga på sin tro :)
Tycker dock att din grundfråga är extremt befogad, dvs varför vill alla ha betong. Antar att det även beror på trender, senaste åren med Ernst i farten har nog gjort att betongen ökat markant hos människor.
Jag är själv inne på betongspåret, framförallt för att jag tycker det är snyggt och kul att göra själv. Enda oron är hur pass bra det kommer hålla. En granitskiva håller väl troligtvis bättre men kostar mer. Helst skulle jag vilja ha ett eget granitbrott där jag kan bryta min egen sten... men det kanske är för mycket begärt :)
 
Jag gjorde betongskivor för att jag ville ha stenskiva men inte hade budget och vilja att betala 67000kr för mina skivor i marmor/granit! Då fick det bli betong, självklart är det även en skön/rolig känsla att ha gjort dom själv, är även väldigt nöjd med slutresultatet, både vad gäller utseende och funktion! Skulle jag gjort om köket hade jag definitivt gjort betongskivor igen, slutpriset för mina skivor inklusive formmaterial och behandling är ca. 7700kr.

Kunde även återanvända formmaterial och har gjutit ett trappsteg som är 3,6m långt och två hyllplan, så betongen går igenom huset!
 
  • Gilla
claym
  • Laddar…
G Grahn85 skrev:
Jag gjorde betongskivor för att jag ville ha stenskiva men inte hade budget och vilja att betala 67000kr för mina skivor i marmor/granit!
Du måste ha ett väldigt stort kök!
Jag har kollat med två tillverkare/leverantörer, och de ligger på 11000 - 13500 kr för ett par bänkar till mitt kök.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Du måste ha ett väldigt stort kök!
Jag har kollat med två tillverkare/leverantörer, och de ligger på 11000 - 13500 kr för ett par bänkar till mitt kök.
Vilka leverantörer är det?
Letar själv granit skivor till mitt nya kök.
Vill du inte skriva ut så får du väldigt gärna skicka ett PM
 
  • Gilla
Argastesnickaren
  • Laddar…
Dom sidorna kände jag inte till, på din första länk hade jag fått betala ungefär 25000kr inkl moms utan vaskar och hål för häll. Betydligt billigare än Helsingborgs sten som jag fick offert från.
Hade ändå gjutit även om jag känt till den sidan innan, mest för känslan av att ha gjort det själv! Jag har gjort vår tillbyggnad själv, på kvällar och helger, det är en skön känsla även om det varit slitsamt! Bänkskivorna var något jag var inställd på rätt tidigt att göra i betong då jag såg det lite som en utmaning att lyckas med dom!
Men smaken e som baken!
 
G Grahn85 skrev:
Dom sidorna kände jag inte till, på din första länk hade jag fått betala ungefär 25000kr inkl moms utan vaskar och hål för häll. Betydligt billigare än Helsingborgs sten som jag fick offert från.
Hade ändå gjutit även om jag känt till den sidan innan, mest för känslan av att ha gjort det själv! Jag har gjort vår tillbyggnad själv, på kvällar och helger, det är en skön känsla även om det varit slitsamt! Bänkskivorna var något jag var inställd på rätt tidigt att göra i betong då jag såg det lite som en utmaning att lyckas med dom!
Men smaken e som baken!

Hur behandlade du dem? Blev det bra ? Skyddade behandlingen ?
Vill gärna gjuta själv och vill ha en så bra behandling som möjligt så man minimerar risken för fläckar etc
 
Jag oljade mina med linolja, det drog fram den mörka tonen i dom. Sen har jag vaxat med linolja/carnuba vax, dom håller bra, självklarasts man inte låta dom stå blöta i en timme, men normal användning i kök är ing problem
 
  • Gilla
claym
  • Laddar…
G Grahn85 skrev:
på din första länk hade jag fått betala ungefär 25000kr inkl moms utan vaskar och hål för häll
Just diskbänk tycker jag att man skall hålla fast vid den traditionella rostfria bänken!
Ingen risk för läckage mellan bänk, vask och ho.
Och suveränt med den upphöjda kanten, som förhindrar att vatten rinner ut och ner över skåp och på golv.
Varför ersätta en sådan perfekt skapelse med halvmesyrer bara för utseende :confused:
 
  • Gilla
stenna
  • Laddar…
G Grahn85 skrev:
Jag oljade mina med linolja, det drog fram den mörka tonen i dom. Sen har jag vaxat med linolja/carnuba vax, dom håller bra, självklarasts man inte låta dom stå blöta i en timme, men normal användning i kök är ing problem
Detta låter perfekt, vi vill också få fram en lite mörkare ton, och samtidigt få dem att stå emot fläckar.
Hur slipade du ytan? våtslip/för hand/maskin?
 
Hur gick det med dina skivor till köket? Vi har precis byggt klart formar för att gjuta betongskivor i vårt tredje kök och har varit supernöjda med tidigare resultat. Första gången hårdvaxoljade vi skivan. Resultatet blev helt vattentätt, sådär att vattnet pärlade sig och stod emot precis varenda fläck. Dock fick skivan ett ganska "blött" utseende, dvs den blev ganska mycket mörkare än obehandlad. Andra gången körde vi med såpa och det blev väl ok, lite flammigt och ojämnt, troligtvis på att betongen sög lite mer på olika ställen. Samtliga skivor har legat på ikea.stommar och i det första köket var nog skivan 3 meter om jag inte minns fel. Var inga problem att bära upp den 5 trappor (dock med hjälp av 5 polare) och i den var det uttag för både spis och underlimmad ho. Gjöt den dock ganska tjock, 4,5cm.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.