5
Hej,

Jag skulle vilja ha hjälp med att uppskatta ett pris på källarrenovering. Förstår att det är svårt men tänker att någon kanske nyligen renoverat sin källare och kan dela med sig? Håller på att ta in offerter men vill också höra andras erfarenheter.

Vår källare är ca 80 kvm och vi vill byta avloppsstammar, dra om elen och fräscha upp tvättstugan i första hand (nytt avlopp, ny puts på väggarna samt måla och klinker på golvet utan golvvärme).

Vad tror ni ungefär?
 
K
Vill du gräva ur, isolera och lägga vattenburet?
Kan du tänka dig att göra något själv?
 
5
Hej,
Nej inte gräva ur eller isolera. Finns element som vi bedömer räcker. Källaren kommer användas till förvaring ( inkl garage) och så har vi tvättstuga där. Ett utrymme kommer vid behov användas som sovplats för gäster.
Vi kommer inte kunna göra något själva utan vill anlita proffs.
 

Bästa svaret

K
Såhär uppfattar jag det generella prisläget på några poster, men kan dock inte ta gift på det!
Varje projekt är unikt och det kan finnas omständigheter som gör det hela både billigare och dyrare.
Har utgått från svensk arbetskraft samt att skatt betalas.

Stambyte
Finns en håltagare på forumet (@Jarlingar ) som gjort stambyte åt sig själv, i den tråden kan man läsa att bedömningen låg på 2 gubbar i en vecka för en normal villakällare. Men det kunde även ta det dubbla om det ville sig illa.
Men säg 52.000kr (80h@650kr/h) + VS-material och kostnad för maskiner samt slitage på klingor.
Läs mer här:
https://www.byggahus.se/forum/threads/stambyte-naer-haltagaren-far-vaelja.290070/

Putsning av väggar
900-1000kr/m², knackning av bompartier, lagning samt ny ytputs inklusive material.
Eventuell sanering av gammal färg är ej medräknat.

Plattsättning i tvättstuga
1000-1500kr/m², beroende på tätskikt eller ej, inkluderar primer, fix, fog dock exkl. keramiken. (glöm inte väggytan också)
 
tommib
El är helt omöjligt att säga utan att veta vilken omfattning det är. Sitter centralen i källaren? Hur många grupper är det? Är det utanpåliggande och ska bli infällt? Ska det kompletteras med grupper eller räcker befintliga matningar? Vad är det för väggmaterial, dvs hur besvärligt är det att klamra kabel?

Många frågor blir det om du ska få bra svar. Ritningar och bilder på nuläge samt vad du tänkt dig hjälper en del.
 
Det saknas f.ö. en väsentlig uppgift... var ligger huset.
650 spänn i timmen, 80 timmar, brukar i stockholm kunna resultera i 800 spänn och två man i tre veckor, dvs 200000.
 
5
K KjellTimell skrev:
Såhär uppfattar jag det generella prisläget på några poster, men kan dock inte ta gift på det!
Varje projekt är unikt och det kan finnas omständigheter som gör det hela både billigare och dyrare.
Har utgått från svensk arbetskraft samt att skatt betalas.

Stambyte
Finns en håltagare på forumet (@Jarlingar ) som gjort stambyte åt sig själv, i den tråden kan man läsa att bedömningen låg på 2 gubbar i en vecka för en normal villakällare. Men det kunde även ta det dubbla om det ville sig illa.
Men säg 52.000kr (80h@650kr/h) + VS-material och kostnad för maskiner samt slitage på klingor.
Läs mer här:
[länk]

Putsning av väggar
900-1000kr/m², knackning av bompartier, lagning samt ny ytputs inklusive material.
Eventuell sanering av gammal färg är ej medräknat.

Plattsättning i tvättstuga
1000-1500kr/m², beroende på tätskikt eller ej, inkluderar primer, fix, fog dock exkl. keramiken. (glöm inte väggytan också)
Tack så mycket för att du tog dig tid att svara!
Jättebra att få veta ungefärligt prisläge på det du beskriver!
 
5
tommib tommib skrev:
El är helt omöjligt att säga utan att veta vilken omfattning det är. Sitter centralen i källaren? Hur många grupper är det? Är det utanpåliggande och ska bli infällt? Ska det kompletteras med grupper eller räcker befintliga matningar? Vad är det för väggmaterial, dvs hur besvärligt är det att klamra kabel?

Många frågor blir det om du ska få bra svar. Ritningar och bilder på nuläge samt vad du tänkt dig hjälper en del.

Tack, jag förstår att det är svårt att uppskatta utan att ange allt det du beskriver. Kan tyvärr inte svara på alla frågorna. Elcentralen sitter i källaren och elen är inte utanpåliggande. Tänker att befintliga matningar räcker.
 
5
S sunqan skrev:
Det saknas f.ö. en väsentlig uppgift... var ligger huset.
650 spänn i timmen, 80 timmar, brukar i stockholm kunna resultera i 800 spänn och två man i tre veckor, dvs 200000.
Huset ligger inte i Stockholm utan norr om Dalälven
 
tommib
5 50talshus skrev:
Tack, jag förstår att det är svårt att uppskatta utan att ange allt det du beskriver. Kan tyvärr inte svara på alla frågorna. Elcentralen sitter i källaren och elen är inte utanpåliggande. Tänker att befintliga matningar räcker.
Då beror det helt på om det går att dra i befintliga rör eller inte. Vad är det för väggmaterial? Betong?
Ska det göras något med centralen?

Räkna med att det tar minst ett par timmar per grupp för elektrikern i en ren omtrådning. Om du har gamla apparater kan det faktiskt löna sig att byta till nya som är mer lättjobbade för elektrikern än att hen ska använda (dyr) arbetstid till att pilla med gamla skruvar.
 
  • Gilla
50talshus
  • Laddar…
5 50talshus skrev:
Hej,

Jag skulle vilja ha hjälp med att uppskatta ett pris på källarrenovering. Förstår att det är svårt men tänker att någon kanske nyligen renoverat sin källare och kan dela med sig? Håller på att ta in offerter men vill också höra andras erfarenheter.

Vår källare är ca 80 kvm och vi vill byta avloppsstammar, dra om elen och fräscha upp tvättstugan i första hand (nytt avlopp, ny puts på väggarna samt måla och klinker på golvet utan golvvärme).

Vad tror ni ungefär?
Hej,
Har precis genomfört en renovering av källaren i vårt 20-talshus till ungefär den standard du beskriver.
Det enda vi gjorde själva var målade, övrigt via firmor på mindre ort i mälardalen.
Kostnad nedan med övergripande beskrivning av det som gjordes.

VVS ca 55 kSEK
Byte stammar (15m), brunnar (2x) och spygatt.
Installation ny brunn, installation duschhörna, ny ledning inkommande vatten samt diverse upprensning av gammal rördragning.

El ca 45 kSEK
Komplett ny eldragning med Renova och installation av JFB.

Golv (80 kvm) och väggar (160 kvm) ca 110 kSEK
Borttagning av all gammal epoxi- och plastfärg
Kalkputsning alla väggar
Klinker och kakel i duschhörna
Klinker i tvättstuga

Målning ca 20 kSEK
Arbetet gjort av oss själva så bara materialkostnaden för många liter äggoljetempera.

Lycka till med renoveringen!

/mvh Micke
 
  • Gilla
50talshus
  • Laddar…
5
Tack för ditt svar! Bra att få ungefärlig kostnad!
Jag inser att vi kan spara en del om vi gör jobbet själva, men med tummarna mitt i handen kanske inte slutresultatet blir bra.
Vi håller på att ta in offerter från olika firmor så det blir spännande att se.
 
Fick offert på vår källarrenovering Skåne på 310 000:- före ROT det omfattade byte av avloppsstammar i källaren, gräva 40cm för att isolera ett av rummen (12kvm badrum), nya vattenrör, fördelarskåp, eldragning, vattenburen golvvärme, elektrisk golvvärme, helkakling, klinker osv.

Bara VVS:aren skulle ha 120 000:- för lite avloppsdragning och vattenrördragning. Köpte det materialet för 15 000:-, riktiga skämt-priser, förmodligen för firman hade fullt med jobb, marknadspriser styr givetvis.

Efter den offerten bestämde jag mig för att göra jobbet själv, gick på totalt 72 000 för allt material och runt 110k inklusive inredningen, väldigt nöjd med den besparingen. Lärorika timmar.
 
  • Gilla
Carl Johansson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.