Hej!

Vi har gjutit en bottenplatta med golvvärme. Vi trodde att man behövde tätskikt under klinkers i duschen men nu har vi fått uppgift om att det inte behövs när det är bottenplatta direkt på marken? Dessutom bör tilläggas att vi när vi under bottenplattan har ett lager plast som radonspärr. (Vi hade något förhöjda radonvärden tidigare)

Jag har också en fråga angående hur länge man bör vänta innan man kaklar och lägger klinkers på betong. Vi har fått uppgifter om att fukthalten inte får överstiga 85% och att det kan ta upp till ett år innan det torkat ut tillräckligt. Innebär det att vi måste vänta så länge innan vi kan bygga färdigt vårt badrum?

En fråga till (det är väl bara att passa på när man har ångan uppe!):
Hur länge bör vi vänta innan vi lägger trägolv på denna bottenplatta? Jag har läst att det räcker med en fukthalt som är under 95% om man lägger en plastfilm mellan golvet och betongen. Men hur funkar det när vi har plast även under betongen? Stänger vi inte in fukten då?

Många frågor som vill ha svar! MYCKET tacksam om någon som har kunskap inom detta ämne kan hjälpa oss.
 
Du SKA ha fuktspärr även om det är platta du bygger på. Mät fukten på plattan med fukt mätare eller tejpa plast på betongen och kolla om det bildas fukt under. Samma sak gäller trägolvet. Plast ska du ha under oavsett och äventuellt stegljudspapp eller aerolen beroende på golv typ.
 
Tack för ditt svar ossie k!

Ok, då ska vi nog lägga tätskikt i duschutrymmet. Men hur gör vi med trägolven. Eftersom det ligger plast under betongen (radonspärren) är vi är rädda att vi stänger in en massa fukt om vi lägger plast även uppe på betongen. Eller hur funkar det? Vad är det värsta som kan hända om vi skippar plasten kontra lägger plast och stänger in fukt? Jag antar i det första fallet är det trägolvet som tar stryk och man riskerar sprickor mm. Men det känns som om det andra scenariot (inplastad betong) kan ge värre skador långsiktigt. Vad tror du? Eller finns det någon annan som har synpunkter angående detta?
 
ossie k skrev:
Du SKA ha fuktspärr även om det är platta du bygger på. Mät fukten på plattan med fukt mätare eller tejpa plast på betongen och kolla om det bildas fukt under. Samma sak gäller trägolvet. Plast ska du ha under oavsett och äventuellt stegljudspapp eller aerolen beroende på golv typ.
Instämmet till fullo!

Den som påstår att man inte behöver en fuktspärr i en dusch talar i nattmössan!
 
Du stänger på samma sätt in fukten i plattan genom att ha ett gummiskikt i badrummet, eller hur? Vad planerar du för golv? Flytande lamell parkett? Då tycker jag att du ska ha plast, grålumppapp, parkett. Ventilerad sockel kanske? Någon som har invändningar??
 
Gummiskiktet lägger vi bara i duschutrymmet så där finns det möjlighet för fukten att transporteras ut åt sidan och genom fogarna i resten av badrummet.
 
ElinF skrev:
Gummiskiktet lägger vi bara i duschutrymmet så där finns det möjlighet för fukten att transporteras ut åt sidan och genom fogarna i resten av badrummet.

Ok.. vad menar du med "genom fogarna i resten i badrummet"?
 
Jag vet inte om jag har fel men jag har läst tidigare här på fourmet att anledningen till att man endast lägger tätskikt i duschutrymmet och inte i hela badrummet är att eventuell fukt i betongen då kan ta sig ut via fogarna i mellan klinkerplattorna i resten av badrummet.
 
Är det timell som skrivit det du läst?? ;D Du ska ha tät skikt i hela badrummet förutom i taket. Det ska sitta en förstärknings remsa i alla hörn. Hade du tänkt att sätta fix direkt på gipsen och kakel på det?? Kolla om inte du kan hitta någon certifierad plattsättare som kan göra jobbet åt dej.
 
C
ossie k skrev:
Är det timell som skrivit det du läst?? ;D
ElinF har rätt. Ur BKR:s branschregler:
" Enligt föreliggande Branschregler skall samtliga golv- och väggytor i ett våtutrymme, som i någon del uppfyller kriterier enligt ovanstående, förses med vattentäta skikt. Dock skall i normalfallet inte golv- och väggytor i källarutrymmen eller motsvarande, där underlagen har direkt markkontakt, förses med vattentäta skikt. Undantag föreskrivs i bygghandlingarna."
 
cpalm skrev:
ElinF har rätt. Ur BKR:s branschregler:
" Enligt föreliggande Branschregler skall samtliga golv- och väggytor i ett våtutrymme, som i någon del uppfyller kriterier enligt ovanstående, förses med vattentäta skikt. Dock skall i normalfallet inte golv- och väggytor i källarutrymmen eller motsvarande, där underlagen har direkt markkontakt, förses med vattentäta skikt. Undantag föreskrivs i bygghandlingarna."

Jag undrar hur man ska tolka DIREKT markkontakt?
 
Jag tolkar direkt markkontakt som betong mot jord/lera/grus
Betong mot dränskikt via EPS tolkar jag absolut inte som direkt markkontakt. Jag kommer absolut ha tätskikt under HELA golvet samt upp på väggar. Tror att ev fukt kan leta sig upp på sidorna om det relativt lilla badrumsgulvet (mitt fall)
 
Om man läser texten nogrannt så kan man direkt se att dom nämnda bransch reglerna inte rör elinf:s bygge. För det är väl en vanlig platta det rör sig om? Inget källar utrymme med komplexa fuktproblem. >:(
 
Blandar vi inte ihop begreppen här? Den hänvisade rekommendationen gällde väl i första hand gamla hus där ingen isolering under plattan finns tex gammal källare med direkt markkontakt där markfukten måste kunna ta sig upp mellan klinkerfogarna.

I nybygge isolerar man idag plattan och då gäller inte längre 'direkt markkontakt'.
 
C
yonna skrev:
Blandar vi inte ihop begreppen här? Den hänvisade rekommendationen gällde väl i första hand gamla hus där ingen isolering under plattan finns tex gammal källare med direkt markkontakt där markfukten måste kunna ta sig upp mellan klinkerfogarna.
Ja, för att förtydliga så var syftet med min hänvisning till branschreglerna att påpeka att resonemanget faktiskt är seriöst och inte ett "Timell-påhitt". Om det sen är tillämpligt i just ElinF:s fall funderade jag faktiskt inte så mycket på, men det är det ju, som många nu påpekat, inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.