Vi bygger ett växthus, och har valt att både ha plintar och mur under väggarna. Vår jordmån är i princip ren blålera. Vi har grävt till 70 cm djup runt längs väggarna och fyllt upp i botten med 11-16 singel, c:a 5 cm, för att få en jämn nivå att gjuta en sula för muren, kanske 5 cm tjock, och i runda slängar 25cm bred. I växthusets hörn samt på mitten längs långsidorna har vi gjutit plintar, i vilka nedgjutningsjärn gjöts in, så det är i realiteten på dem som växthuset kommer att stå. Dock har vi ändå murat en 15 cm leca-mur om 3 band upp till samma nivå emellan plintarna, mest för att skapa en barriär mellan “ute” och “inne”, centrerad på sulan, så c:a 5cm av den sticker ut på var sida. Utanför muren har vi därefter lagt 7cm frigolit. Efter detta har alla håligheter fyllts upp til c:a 30cm under mark med 16-22 singel, förutom där vi tagit hål i muren, ett ställe för inkommande el och vatten, samt ett för utgående avlopp. Dock har det varit rejält smalt på vissa ställen så singeln har knappt kunnat komma ned i hålrummet mellan mur och mark. Där växthusets golv skall vara har vi skalat c:a 35 cm för att först lägga markduk, sedan jämnat ut med 16-22, högst 5 cm.

Nu har vi dock kommit till en punkt där vi plötsligt, kanske väl sent, börja ställa oss frågor:

* Är/var 16-22 för grovt för det vi använt det till? Det fanns en tanke om att det skulle hålla fukt bort från murväggen, men det är ju ändå frigolit där, så då kanske det grova bara är en belastning då det inte kunnat packa sig speciellt bra i det smala utrymme som finns och kanske senare “kollapsar” och skapar sättningar i plattsättningen runt om växthuset?
* Är vår mursula en belastning för att det hindrar ev dränage att gå ned i lerjorden under muren?
* Vad är bästa fortsättning för insidan? Tanken var ytterligare 5-10 cm singel, alt. makadam, markduk, 5 cm fint grus eller sand, 7cm frigolit, fint grus el. sand, och sist plattor. Tips om material och grovlekar på sten emottages tacksamt.
* Hur göra dränering/avlopp? Vi har inga odlingsbäddar direkt på mark, utan bara ovan jord, samt krukor etc. Räknar dock med hög fuktighet, och bevattning som rinner över och kanske att det regnar in om man glömmer takfönster öppet etc. Behövs ens dräneringsslang alls? Om det behövs kan den ligga under frigolitlagret eller måste den vara över? Fungerar det att sätta in någon slags avloppsbrunn och lägga plattor i ett svagt fall mot den? Vilken typ av brunn, finns rekommenderade färdiga element, eller ska man gjuta något själv. Vilken rördimension behövs för att leda ut vattnet ur huset?
* Borde vi lägga en dräneringsslang runt muren? Är det för sent när vi nu fyllt upp till runt 30-35 cm?

Som kanske märks på frågorna är vi amatörer, men inte rädda för att lära oss :) Vi har studerat en del på nätet, men saknar specifika tips när man jobbar i lerjord, som inte är speciellt snabb på att dränera bort vatten. Växthuset står i Göteborgsområdet, för att ge en indikation på vilket klimat som gäller.
 
KristinaRT
Vi hade liknande förutsättningar när vi byggde vårt växthus... Under 30 cm matjord var det lera, stenhård lera som man fick hacka sig fram igenom (gav mig en riktigt fin armbågsinflammation...). Jag grävde ett dikte ner till 60 cm, lade makadam (tror det var 11-16 eller liknande och på detta gjöt vi en sula. Murade 3 varv lekablock, och fösta växthuset i leka. Flyllde på med makadam på utsidan.
Jag var orolig att diket i leran skulle bli vattenfyllt som en sjö - men vi hade turen att stöta på ett dräneringsrör i en ahörnet, så jag grävde diket med lite fall ner mot detta och provhällde vatten tills det rann ner dräneringen.

Inuti växthuset dräve vi inte ner till 60 cm, det var helt enkelt övermäktigt när man gräde för hand, utan vi grövde upp all matjord och en lite bit in i leran. Lade på 11-16 till ca 10 cm under önskad gilvnivå, ca 5 cm stenmjöl och satte plattor. Ingen isolering och ingen dränering. Vi ville inte ha ett isolerat golv eftersom vi inte behövde det, och dels. Är det svört att få frigoliten att ligga bra/stabilt. Vi lägger i stället ett lager frigolit på golvet under plantorna/krukorna på vintern...

Vi har som sagt ingen golvbrunn, men jag har aldrig upplevt att det behövs. Taket skyddar ju från störtregn, och om man inte försöker återskapa en regnskog i växthuset utan vattnar normalt rinner det undan genom fogarna utan några som helst problem. Om ni däremot ska sätta golvet med cementfogar eller liknande (hårda) fogar är det nog viktigt att att sätta en golvbrunn så inte växthuset blir en pool.....

Jag gillade inte riktigt monteringsförslagt som kom med v.xthuset, där de antingen föreslog 6 plintar, eller en murad sockel med isolering på insidan,så vi improviserade lite :)
 
Lerjord/lera för mig:
Gräv en planteringsgrop för träd el buske, fyll med vatten, glöm bort, kom tillbaka en vecka senare och det är fortfarande lite vatten kvar i botten, (utan att det regnat på en vecka).
Så för mig är det fullständigt meningslöst att använda ngn form av dränerande mtrl om inte botten är dränerad via dräneringsslang.
Nu finns det ju dock stora variationer i egenskaper för lerjord. Beroende på så är genomsläppligheten allt från långsam till obefintlig. I vår mark ligger det väldigt nära det senare alt. (Vi har två grävda kräftdammar utan annat tillflöde än regnvatten. Vattnet sjunker några dm på sommaren men de har aldrig torrlagts. Och nej, inga dammdukar.)

En fördel med lerjord skulle kunna vara att tjälen inte går så djupt. Antar att det är pga allt vatten den innehåller så är den att jämföra med sjö/vatten, och i VG har jag aldrig varit med om tjockare sjöis än 50 cm. I grus/singel kan tjälen tydligen sticka ner ända till 2 m djup. (Under plogade gator så att vattenledningar kan frysa sönder.)
 
Lyfter denna tråden då vi har likande situation nu när vi planerar för växthus. Marken är en kombination av nära till berg med lera som inte släpper igenom något vatten alls i princip till mer vattengenomsläppliga massor som nyligen är uppgrävda för en schakt för VA (dryga metern ner). Största delen av utan är i samband med detta utfylld. Planen är att låta detta sätta sig under vintern och börja bygga i vår, men med tanke på massornas beskaffenhet är jag orolig för sättningar och tänkte göra sockeln mycket kraftig, Eller är det inte rimligt?

Nästa fundering gäller golvbrunn, det kommer bli upphöjda odlingsbäddar och trädgårdsplattor på golvet, men vi missade att dra fram rör för en golvbrunn, Dagvattenrören ligger inte långt bort men det tar emot att gräva fram dem för hand. Ju mer vi tänker på det är det nog ändå ett måste med en golvbrunn eller?

Växthuset kommer ligga i en sluttning så det blir en c:a 80-90 cm hög mur.
 
Om växthuset ska vara i glas så behöver det en stabil grund, eftersom glasen kan spricka om stommen rör sig. Hur känsligt det är beror på hur glasen är infästa i stommen, och hur pass stadig stommen är.
Så en robust och stabil grundmur är lämpligt/nödvändigt. Lite utvändig markisolering kan ju lindra påfrestningarna en del. (Mindre tjäle)

Som tidigare nämnts i tråden så är en golvbrunn inte särskilt nödvändig, om man inte konstant flodvattnar inne i huset. För normal odling av t ex tomat och gurka mm så finns det inget behov av golvbrunn. Det blir inga stora mängder spillvatten.

VA ligger väl normalt i ett sand- eller gruslager(?) vilket gör att "diket" de ligger i fungerar lite som dräneringskanal. Då bör det räcka att bara gräva ett litet dike (makadamfyllt eller rör) fram till "diket" med VA-rören och låta det infiltrera där.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Jo, VA-rören ligger i en grusbädd men den är väl kanske 40cm hög, ovanpå det ligger ju diverse fyllnandsmassor.

Frågan är då hur man lyckas gjuta och armera en grundmur på 3x4,5 meter som klarar eventuella sättningar utan att spricka?
 
mexitegel mexitegel skrev:
Jo, VA-rören ligger i en grusbädd men den är väl kanske 40cm hög, ovanpå det ligger ju diverse fyllnandsmassor.

Frågan är då hur man lyckas gjuta och armera en grundmur på 3x4,5 meter som klarar eventuella sättningar utan att spricka?
måste du gjuta då? Jag grämde ut en ränna på 50/60cm djup. Paddade bärlager o sen 3skiften med murblock med bistål
 
Ja, det utgår jag ifrån efter att ha läst diverse byggbeskrivningar. En ordentligt armerad grundmur borde ju minska riskerna?
 
Ja, så mkt vet jag om gjut och mur att en gjuten armerad betongmur är klart starkare än en motsvarande murad. Sedan exakt vad som behövs är inte mitt område riktigt.

Det som dock kan vara lite lurigt är om marken är en blandning av orörligt berg och rörlig jord. Helst vill man ha hela grunden på antingen berg, eller flytande på jord.

Men, om det är ett prefabricerat växthus så måste tillverkaren ha en grundrekommendation?
Eller ska det bli ett egentillverkat?
Kan ju ändå vara en idé att titta på vad växthustillverkarna rekommenderar för en så lik typ som möjligt, så finns det ngt konkret förslag att utgå ifrån, så att man hamnar i rätt härad åtminstone. :)
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Klart gjuten sockel har högre ållfastighet än murad men ibland räcker det med good enough... om det är ett köpevxthus så är rutorna ändå rätt rörliga vilket gör att de inte spricker. Bygger du eget men helt stum stomme så är det nog mindre tolerans. Sen rekommenderar alla lev av växthus gjuten platta eller sockel men tror det mkt handlar om att det då inte kan bli fel, dvs att de får reklamationer
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Det kommer bli ett köpt, troligen från www.glasbacken.se. Det kommer inte vara delad grundläggning där en del står direkt på berget och den andra på annat underlag, men ena hörnet kommer vara på orörd mark med nära till berg och resten på utfylld mark.

Kanske nojar jag mig för mycket? Såg att man kan välja på riktigt glas och plastglas också, det senare borde ju vara ett säkrare alternativ om det ändå blir sättningar.
 
Tycker riktigt glad är snyggare alla dagar i veckan
 
Jag också, sprucket glas är dock inte lika fint som plastglas. Men känner jag mig själv så blir det riktigt glas :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.