god kväll!

Har tidigare startat en tråd med ett antal frågor i här https://www.byggahus.se/forum/threads/rad-ang-kaellare.354993/#post-3445690 men fick tips om att ställa frågan om att ersätta bärande träväggar i källare mot tex leca i denna del av forumet istället. Ska kolla med konstruktör när jag rivit lite mer så konstruktionen blir synlig men vill samtidigt få lite idéer och tips på vägen genom den samlade kunskapen som finns på forumet. Jag lägger upp ett par bilder och några ritningar. Det gäller väggen mellan det som benämns vilrum och hall där jag tagit bort gipsskivor.
Handritad skiss över källarplan med betecknade rum som gillestuga, pannrum och tvättstuga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild av en naken bärande trävägg i källare utan gipsskivor, synliga reglar och isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En öppen trävägg med nakna träreglar och borttagen gipsskiva i en renoveringsprocess, med byggavfall på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här kommer lite ritningar:

Arkitektritningar av en källarplanlösning med markerade bärande väggar och dimensioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Arkitektritning av en källarplan med markerad bärande vägg mellan vilrum och hall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritning över husets planlösning med mått och handskriven notering, orienterad upp och ned.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handritad skiss av en källarplanlösning med måttangivelser på väggar och rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I och med att allt i källaren i princip utgör riskkonstruktion överallt och att vi har hittat fukt i det numera utrivna uppreglade golvet i gillestugan känns det inte så bra med bärande väggar i trä trots att de inte är angripna än utifrån där vi hittills kunnat mäta. Jag skulle vilja få förslag och tips på hur vi ska tänka för att ersätta väggarna med fukttåligt material. De bärande väggarna som går parallellt med bjälklaget är i betong, antar för jordtrycket kanske? Men de bägge ”hjärtväggarna” är reglade med trä, 2 tum 3 cc 45 cm. Känns lite klent... är någon intresserad då gå gärna in på min andra tråd också och stöta mig lite i de funderingar jag har där.

Vänligen
 
  • Arkitektritningar med mått och delvis skrivna anteckningar ligger på ett golv bredvid en blå häftapparat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bjälklag och stolpe med måttband som visar cc-avståndet i en pågående renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Måttstock visar avstånd mellan bjälklag på ca 51-52 cm c/c, med delar av träkonstruktionen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ritningarna verkar inte stämma helt. Bjälklaget verkar ligga på cirka 51-52 cm cc och stolparna sitter oftast på 40 cc ser jag nu när jag tagit ner lite mer skivor.
 
  • Gilla
Mikeken
  • Laddar…
Det är inga teoretiska problem med att ersätta en bärande regelvägg med en av lecasten, däremot en del praktiska. Svårigheten ligger i att få lecaväggen att fylla ut utrymmet på höjden så att golvbjälkarna ovanför inte sätter sig. Man behöver göra en tillfällig avväxling med stämp där man gärna pressar upp bjälkarna lite extra. Sedan bör det finnas plats för syllpapp mellan leca och bjälkar. Jag skulle anlita någon som kan mura.

Jag misstänker dock att hela projektet bygger på en felaktig problembeskrivning. Fuktproblemen i golvet beror på att inneluft kondenserat i konstruktionen eftersom betongen är oisolerad undertill. Om regelväggarnas syllar är isolerade mot betongen finns ingen anledning att tro att något liknande skulle hända med innerväggarna. Fukten kommer inte underifrån utan från inneluften.
 
  • Gilla
Mikeken och 1 till
  • Laddar…
Tack för svar. Regelväggarna gör mig förbryllad då de inte ger nåt utslag alls när jag mäter fukten, inte heller i syllen. Dock kan jag inte se någon syllpapp under dem. Det är dock svårt att komma åt att titta då de har flytspacklat golven efter att skivorna satts på plats vilket innebär att jag enbart har 1 cm marginal att försöka se underkant på syllarna. Hallgolvet på andra sidan väggen jag nu river i är jag helt säker på har samma konstruktion som i gillestugan, se min andra tråd, så jag åker väl på att riva upp där också och då borde jag kunna se mer av syllarna. Men om det inte finns nån syllpapp så borde ju i alla fall syllarna vara fuktskadade med tanke på hur reglarna i gillestugan ser ut.
 
Nederdelen av en torr träspikläkt monterad direkt mot en grå betongvägg med synlig grov betongyta och byggdamm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Knustorr spikläkt direkt mot betonginnervägg. Funderar faktiskt på att sluta riva, det har ju uppenbarligen fungerat i snart 50 år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.