Skulle idag installera yale doorman och kom så långt att jag monterade fast innerstycket innan jag märkte att den tog emot dörrkarmen. Den sitter alltså för långt till vänste om jag står inne och tittar ut. Vad kan jag göra. Dörren uppfyller kraven för yale, vad har jag gjort för fel tro?

se bild utan bakstycke på; endast monteringspaketen
 
  • Innerstycket av en Yale Doorman lås monterad på en vit dörr, förskjuten mot dörrkarmen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det såg nästan likadant ut hos mig. Plattan gick fri, men när man satte dit innerdelen tog den i. Jag fick jacka ur karmen lite. Syns inte när dörren är stängd.
 
G gbgustaf skrev:
Det såg nästan likadant ut hos mig. Plattan gick fri, men när man satte dit innerdelen tog den i. Jag fick jacka ur karmen lite. Syns inte när dörren är stängd.
är det enda lösningen? Känns så tråkigt att behöva gå på karmen. Å måla, mm...
 
  • Gilla
Lahabo
  • Laddar…
A
L Labkid skrev:
är det enda lösningen? Känns så tråkigt att behöva gå på karmen. Å måla, mm...
Om det inte går att justera ut karmen så är det nog inget annat att göra:thinking:
 
Om det inte är så att den yttersta delen av karmen är en list som går att ta bort.
 
Tog i min karm med men jag kunde justera plattan en aning vilket räckte för att det skulle gå fritt när allt var monterat. Prova lossa skruvarna lite och skjut plattan så långt det går till höger. Förhoppningsvis räcker det och ingrepp i karm kan undvikas.
 
Hur har det gått?
 
L Labkid skrev:
Dörren uppfyller kraven för yale, vad har jag gjort för fel tro?
Antagligen ingenting. Det är rimligen Yale som har gjort fel när dom uppgett vilka dörrar låset ska passa till? Dom vill säkert sälja så mycket som möjligt, det brukar företag vilja och då är det lätt att skarva i. Ring till Yale och reklamera, be dom skicka ut en gubbe med skjutmått och vattenpass till dig så att han kan förklara hur man gjort på Yale när man skrivit om den kända fysiken för att passa företagets vinstmaximering.

Det du kan göra om det finns marginaler är att justera eventuella karmskruvar och flytta ut sidostyckena på karmen längs hela dörren. Då blir det större glipa hela vägen och det är inte meningen. Tycker du ska reklamera.
 
Att justera dörren var omöjligt och efter ett samtal med Yales kundtjänst bestämde jag mig för detta... se bilder. Lite estetik kvar men blev mindre synligt än jag trodde.
 
  • Dörrkarm med justerat område runt Yale-låsets gångjärn, verktyg synliga på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Justerat dörrlås monterat på en vit dörr med synlig skada på karmens kant.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En Yale digital dörrlåsenhet monterad på en vit dörr, med en justerad låsfäste.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Dörrstolpe med justerad låsmekanism och spackelarbete, delvis målat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Dörrkarm med spackelarbete vid Yale-låsinstallation, ojämna kanter och vit övermålning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
F
L Labkid skrev:
Att justera dörren var omöjligt och efter ett samtal med Yales kundtjänst bestämde jag mig för detta... se bilder. Lite estetik kvar men blev mindre synligt än jag trodde.
Nej, syns ju knappt alls... har du ens tätningslist i ingrepp kvar eller blåser det rakt in?
 
  • Haha
  • Gilla
Erik9005 och 4 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Nej, syns ju knappt alls... har du ens tätningslist i ingrepp kvar eller blåser det rakt in?
den är kvar, så det påverkas inte alls som tur är!
 
F
L Labkid skrev:
den är kvar, så det påverkas inte alls som tur är!
Jo, klart den är kvar, den sitter väl på dörren men den skall ju landa på en yta med och det ser ut som om den är borta.

Vad fick du för svar av Yale Doormans kundtjänst?
 
Oj !! Jag inser nu att en liten justering till höger med plattan inte räckt.
Tråkigt att uppgifterna från Yale inte stämde och att ingreppet blev så pass omfattande.
 
Det är ganska konstigt att de har gjort innerdelen så stor. Den innehåller ju mest bara luft.
 
  • Gilla
Labkid
  • Laddar…
F fsn skrev:
Jo, klart den är kvar, den sitter väl på dörren men den skall ju landa på en yta med och det ser ut som om den är borta.

Vad fick du för svar av Yale Doormans kundtjänst?
du har rätt, när jag fixat till det estetiska här och målat är min tanke att sätta dit en nytätningslist i delen jag tagit ut. Inget av detta är ju optimalt men systemet i sig en viktig del av vardagspusslet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.