Har en beg Nibe pellux 200 och wabo Villa S1X. Bara haft den en månad. Gick ner och kollade panna. Då stod luckan på glänt till brännare och felkod att luckan var öppen. Luckan har antagligen inte varit helt slängd och öppnats.

Nu startar inte brännare. Lyser inget från dioden i brännaren. Enligt manualen finns överhettningssäkringar. De stod på off. Så jag tog upp de på on. Men händer inget.



Någon som vet vad som är fel? Kan det vara flamvakten?

Inga felkoder på pannan.
 
S
Under pannans frontplåt finns en i manualen benämnd temperaturbegränsare B1.
Var det den du återställde?

Flamvakten kan inte bryta brännarens strömtillförsel.
 
Redigerat:
S Stegatorparn skrev:
Under pannans frontplåt finns en i manualen benämnd temperaturbegränsare B1.
Var det den du återställde?

Flamvakten kan inte bryta brännarens strömtillförsel.
nej, var på pelletsbrännaren. Finns 2 små bläck där.
 
  • Närbild på kretskort i en pelletsbrännare med fokus på två små bläckmarkerade områden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
Dom switcharna står inte omnämnda i manualen så vet inte vad dom har för funktion. Inget som rör brännardriften i alla fall.
Återställ B1 som tidigare nämnts.
Under brännarkåpan finns ett överhettningsskydd på fallröret för pellets som bryter strömmen när fallröret blir 90° varmt för att förhindra bakbrand. Bryt strömmen till brännaren och tryck in det lilla blecket i mitten. Obs det brukar gå 230V genom det skyddet.
https://www.eldkraft.se/produkt/termostat-verhettning-med-terstllning-90c1111
Brännaren har en luckbrytare mot fästramen som kanske behöver justeras.
 
Händer inget när man trycker på b1.Ska man hålla in knappen en stund? Bak plåten.
Var hittar man överhettningsskyddet på brännaren?
Kan inte se det
 
S
Jag tycker mig se överhettningsskyddet överst på din bild i inlägg #3.
 
  • Gilla
andersskåne
  • Laddar…
har hitta. Den funkar nu(y)
 
S Stegatorparn skrev:
Jag tycker mig se överhettningsskyddet överst på din bild i inlägg #3.
S Stegatorparn skrev:
Jag tycker mig se överhettningsskyddet överst på din bild i inlägg #3.
När vi satt vid tv hörde vi en hög smäll i pannrummet och brandvarnaren gick. Luckan på pannan stod på vid gaveln med ny brännande pellets. Hur kan det hända. Kan det bero på dåligt drag? Eller något med luckan?
 
S
Något är definitivt fel. Det du hörde var en gengasknall när brännaren försöker starta som beror på en misslyckad start.
antingen är draget för högt så tändspiralen kyls ner eller så är startdosen för liten så den inte täcker hålen i tändhällen.
Kan också bero på att pelletsen har för hög fart och hamnar för långt fram i brännarkoppen.

Har du en dragbegränsare i rökröret och är den rätt inställd? Se sidan 17 i manualen https://proffs.nibe.se/nibedocuments/10619/031155-5.pdf.
Motvikten skall stå 20 mm från inre stopp.
Hur hög är skorstenen?
 
Skorsten är nog ca 6-7 meter. Har dragbegränsare som hör till pannan. Får kolla så den är rätt ställd. Han som kopplade in pannan ändrade på motvikten.
Har märkt när vi har köksfläkten på. så blir det röklukt från luftventilerna från skorstenen. Är nog när brännaren tänder
 
S
Tror du behöver kolla upp uteluftsventilen i pannrummet som ska ha en fri area på minst 150x150 mm.

När du drar på köksfläkten blir det undertryck i huset och luft sugs ner via självdragskanalerna i skorstenen.
Råkar brännaren vara igång så kommer det ner rök. Det kommer inte in tillräckligt med uteluft för att ersätta luften som köksfläkten suger ut.
 
S Stegatorparn skrev:
Tror du behöver kolla upp uteluftsventilen i pannrummet som ska ha en fri area på minst 150x150 mm.

När du drar på köksfläkten blir det undertryck i huset och luft sugs ner via självdragskanalerna i skorstenen.
Råkar brännaren vara igång så kommer det ner rök. Det kommer inte in tillräckligt med uteluft för att ersätta luften som köksfläkten suger ut.
Uteluftventilen är150 *150 mm. Kanske behöver en större, eller en till ventil?
Det kan inte vara för låg eller hög fart på fläkten till pelletsbrännaren? Som gjorde att det blev gengasknall?
 
S
Har du kontrollerat tipsen i inlägg #9 så dom kan uteslutas?
 
Har ändrat så den är 20 mm från inre stopp.
När det brinner står begränsaren nästan helt öppen. Körde med skruven och pelletsen verkar inte hamna långt fram.
Får se om det funkar bra nu.

Den brända pelletsen låg så. När jag öppnade.
 
  • Brännkammare med aska och brända pellets efter justering av bränsletillförseln.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
Är den bilden tagen efter att brännaren gått en hel förbränningscykel, är matningen alldeles för hög i förhållande till fläktinställningen.
Kontrollera hur startdosen hamnar genom att bryta strömmen när startdosen fallit ner och öppna luckan.
Täcker pelletsen hålen i tändhällen? Öka startdosen vid behov eller minska om högen klättrar för långt upp på plåten
Var ligger majoriteten av pelletsen? Ligger pelletsen i framkant som på bilden, måste fallhastigheten minskas genom en liten extra böj på slangen.
Ta sedan ur all pellets för en omstart eller kontroll av justerad startdos.

Sedan ska vi ta reda på vilken effekt brännaren går med.
Det gör vi genom att samla upp den pellets brännaren matar fram i normal drift under exakt 6 minuter.
Ta bort slangen från fallröret och stoppa ner den i en plastpåse. Varje gång motorn går tar du några pellets från en separat hink och stoppar ner i fallröret så elden hålls vid liv.
Efter 6 minuter monteras slangen tillbaka på fallröret.
Väg pelletsen på en digital hushållsvåg.
Pelletsens vikt i kg x 4,8 (kWh/kg) x 10 = inmatad effekt i kW.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.