Vi kikar på hus där ganska många av dom har inrett källaren som boyta. Jag har förstått att det är problematiskt med källarutrymmen om det inte är korrekt gjort (vilket är svårt). Vi kan ta ett exempel: https://svenskamaklarhuset.se/objekt/?gid=OBJ12529_1732462603&from=Hemnet

I besiktningsprotokollet står bland annat:

Grundsulor
"Det förekommer signaler som tyder på att grund/betonggolv är påverkade av fukt... Vid inträdet i källaren förmärks en avvikande lukt som undertecknad förknippar med fuktrelaterade skador (mögel och röt-skador"

Vind
"Lokala mögelpåväxter noterades på yttertakets insida. Torrt vid kontroll."

Jag har svårt att bedöma hur man inrett rummen på nedre plan, men tycker iaf att det ser ut som parkett/laminat + gipsväggar. Om det nu är mögel vilket besiktningsmannen tror, måste man riva ut hela källaren, torka ut och därefter göra om och göra rätt? Eller kan man lokalisera mögelangreppet och bara göra om de rummen som är angripna? Försöker få grepp om hur stort ingrepp och kostnad det rör sig om.
 

Bästa svaret

Det är väldigt svårt att säga hur stora ingrepp som behövs i källaren. Men räkna med att du måste riva ut precis allt, och att det ändå fortsätter att lukta mögel. Oftast får man väl ordning på det. Men se det som en lottovinst om du klarar dig med en mindre insats.

Jag skulle inte köpa ett hus med boyta i källaren. Såvida det inet är en modern konstruktion. En källare passar för tvättstuga, snickarverkstad, matkällare och liknande, men inte utrymmen där man sover eller vistas långa tider.
 
  • Gilla
tobbe9012 och 8 till
  • Laddar…
Angående mögelangrepp finns det trådar här på forumet där man börjat riva och fått riva ut allt just för att det varit så svårt att lokalisera var mögellukten kommer ifrån. Det finns även någon tråd där man inte lyckats lokalisera lukten trots att man rivit och renoverat stora delar av huset.

Jag skulle precis som @hempularen vara skeptiskt till källare förutsatt att det inte går att besikta alla delar för att säkerställa att det inte finns fuktproblem.
 
Nu är det faktiskt så att männsikan bara på senare tid varit så urbota korkad genom att bygga i sankmark, på sjöbotten eller precis bredvid vatten. Gå bara tillbaka ett halvt sekel så hade man mer förstånd vid val av byggplats.
 
  • Gilla
brfbo och 3 till
  • Laddar…
Källarlukt orsakas ofta av en bakterie och inte av mögel som man lätt kan tro.

Mögel på gipsskivor är inte sällan av det giftigare slaget och bör hanteras därefter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.