lärjungen
Har en varmvattenberedare i stugan av modell CTC Parca Opal 100. Har en hyresgäst i stugan som idag meddelade att den slutat värma vatten. Lampan indikerar att den är på, men vattnet blir inte varmt.

Googlade fram en instruktionsbok där felsökningsavsnittet anger att en temperaturbegränsare som sitter under kåpan kan ha slagit ifrån och att fackman skall kolla varför den gjort det isåfall.

Men innan jag kallar in en fackman, har någon här råkat ut för samma, och vad berodde det på?

All annan felsökning är gjord (säkringar kollade, vattentillförsel kollat, termostatvred kollat).
 
Redigerat:
lärjungen
Som en uppdatering kan meddelas att hyresgästen öppnat frontkåpan och noterat att temperaturbegränsaren slagit ifrån. När han försöker vrida återställningsknappen medurs enligt instruktion hoppar den bara till sitt förra läge automatiskt. Är beredaren redo för tippen?
 
Rickard.
Våran VVB i stugan gav upp och överhettningsskyddet slog ifrån. Vi löste det temporärt genom att hålla inne knappen med "våld" och då värmde den som den ska. Köpte en ny kombitermostat (tror jag det hette) och monterade på 10 minuter och nu har den gått i ett par år utan problem.

Värt att kolla upp tycker jag om man inte letar efter anledningar att köpa en ny såklart.
 
  • Gilla
lärjungen
  • Laddar…
lärjungen
Rickard. Rickard.ag skrev:
Våran VVB i stugan gav upp och överhettningsskyddet slog ifrån. Vi löste det temporärt genom att hålla inne knappen med "våld" och då värmde den som den ska. Köpte en ny kombitermostat (tror jag det hette) och monterade på 10 minuter och nu har den gått i ett par år utan problem.

Värt att kolla upp tycker jag om man inte letar efter anledningar att köpa en ny såklart.
Tack för tipset. Vill helst slippa köpa ny VVB, så går det att lösa med nytt termostat är det absolut värt ett försök. Var det någon form av universaltermostat som funkar till flera tillverkare? Var köpte ni det?
 
Rickard.
Ringde till återförsäljare som hade reservdel, på min satt termostat och överhettningsskyddet ihop men det kan vara separata delar också.
 
lärjungen
Rickard. Rickard.ag skrev:
Ringde till återförsäljare som hade reservdel, på min satt termostat och överhettningsskyddet ihop men det kan vara separata delar också.
Ok. Googlade lite på reservdelar och gick fram att överhettningsskydd till CTC Parca Opal helt utgått pga att de inte tillverkas längre. Möjligt att man kan snoka fram någonting begagnat, men skall få hem en servicekille som kikar på VVBn först. Väntar in hans utlåtande. Tack för svar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.