A
Har läst att det kan finnas asbestrisk att dra bort gamla linoleumgolv. Är det i själva mattan eller fästmaterialet?
Mattor från vilket årtal är då i riskzonen, och hur vet man om man bör oroa sig?
 
BirgitS
Det är nog i limmet (om inte någon tillverkare har hittat på något konstigt sätt att tillverka linoleummattor). Det börjades pratas allmänt om asbest på 70-talet och sen förbjöds det i omgångar från mitten av 70-talet till en bit in på 80-talet.

Vill man veta om det är asbest i något så får man skicka in ett prov på analys.
 
K
Är golvet plattor, typ 30x30 eller liknande så kan dom mycket väl innehålla asbest, inte helt ovanligt faktiskt.
Hur det var med heltäckande mattorna vet jag inte, men finns ju anledning ta det säkra före det osäkra.
I min källare innehöll både svartlimmet och matt-plattorna asbest.
 
BirgitS
De där plattorna brukar väl vara av PVC och inte linoleum?
 
Inte dom från 50-talet.
 
A
Okej, tack. Då har jag fått lite större uppfattning. Mattan är lagd på 50-talet men verkar inte fastlimmad alls utan ligger löst med nån isoleringspapp under bara. Får se när vi börjar dra upp om det är så eller ej.
 
BirgitS
Skicka in ett prov som omfattar både matta och isoleringspapp så vet du vad som gäller.
 
A
BirgitS BirgitS skrev:
Skicka in ett prov som omfattar både matta och isoleringspapp så vet du vad som gäller.
Får nog bli så. (y)
 
A annastrandh1 skrev:
Får nog bli så. (y)
eller testa med en tändare innan du skickar in asbest brinner inte
 
Vad ska man testa då? Mattan är ju inte gjord av ren asbest, så det lär vara en massa olika saker som brinner.
 
  • Gilla
SvanteC och 1 till
  • Laddar…
C
useless useless skrev:
Inte dom från 50-talet.
Vi har plattor från 50-talet, s.k. vinyl-asbest-plattor. Se: https://de.wikipedia.org/wiki/Vinyl-Asbest-Platte
Så ja, iallafall dessa är PVC-baserade. Men har ett mönster som påminner starkt om det klassiska linoleum-mönstret.
 
Plastmattor från 60/70 talet kan innehålla asbest på mattan undersida. Jag har tyvärr en sådan i källaren. Den har grå asbestpapp på undersidan. Var nog mycket vanligt på 60 och 70talet
 
Apropå asbest..
För visst är det eternit har går lös på med kapen 6 minuter in i klippet ?
 
Det ser ut som att han lägger nya skivor, så det kan vara någon modernare fibercement.
 
Läste lite kommentarer till klippet, och tydligen är gamla taket av asbesttyp och dom nya bitarna av fibercement. Tolkade också det som om att han bodde i Australien, där dom kommer att förbjuda tak/fasad och liknade av eternittyp efter år 2022 vilket innebär att privatpersoner måste anlita saneringsfirmor eller skaffa eget certifikat då det är förbjudet för en privatperson att sanera själv.

Hårda regler, men då har ju det landet sin historia med asbest, känns som Sverige skulle behöva bli lite hårdare också, alternativt skulle privatpersoner och yrkesarbetare informeras bättre. Slarvas sjukt mycket med det på alla fronter här tyvärr.
 
  • Gilla
Lantis85
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.