HEj alla!

Ja, jag har ju tidigare førespråkat om dansk akritektur och byggteknik med fullmurade hus.
Titta på denna lænk, ær ett hus till salu på Jylland (Horsens) och uppført av en klokal byggmæstare som heter René andersen. Han har verkligen gott renommé och bygger fantastiskt læckra hus. Detta ær helt nybyggt, observera bilderna (gå in under "stora billeder" och tryck på pilarna, se bl a på badkarets utsida så ser ni vad jag menar med innevæggar i mursten och med tunn puts øver.

http://www.danbolig.dk/Koeb/Find+Bo...dress=Violvej 152, Tyrsted&externallink=1

Hør gærna av er om ni har frågoir till denna byggteknik!

Hælsningar Anna'

ps. vi flyttar snart till sverige igen och vi skall bygga ett liknande hus hemma. dock skall det byggas av ett danskt firma!
 
Rikigt stiligt! Kanske ett sånt man ska planera för i framtiden ;)
 
Gillar det skarpt!

Danskar e grymma på design, synd bara att dom inte hade riktiga myranstolar i huset... ;)


/ PJ
 
Uniqhus bygger med liknande teknik. Kan vara värt att titta på för den som gillar dansk arkitektur och byggteknik.
 
hehe jag håller med dig:D
 
Gillar dansk design, men i detta fallet måste jag opponera mig då det inte är enligt mig är såhär traditionell dansk design skall se ut.
Inredningen är riktigt snygg men utsidan liknar en modern kyrka lite för mycket med helteglat. Man hade fått en helt annan finish med putsad vit fasad.
Men men man kan inte få allt  ;)
 
Leif... skrev:
Ja smaken är olika, jag tycker huset är fruktansvärt fult. Och det trots att jag gillar gamla fabrikslokaler. ;)
Fult? Nja, det ser ut som en korsning av en lågstadieskola från 60-talet och ett sjukhus (med de där vita väggarna). :) Otroligt stilrent. Jag gillar skarpt köket och badrummet, men får känslan av att huset är lite sterilt. :-/

Edit: Modern kyrka är en klockren liknelse...hihi! ;D

Slutsats: Nej, inte fult, men väldigt annorlunda. Jag skulle inte välja det själv, men det är nog för att jag är lite feg och konservativ...men huset ser grymt lättstädat ut! :)

Jag tycker dock att det är kul att vi får in nya influenser om arkitektur i landet...heja! :)
 
Såg denna tråd försent. Verkar nedtaget. :(
Någon som kan sätta upp bilderna här?

mvh
David
 
Inget för svaga nerver, David...
;)
 
Huset ær sålt, dærfør ær det borttaget... låg på en mæklares hemsida och har tyværr inte sparat några bilder. Men før de som ær intresserade av att se liknande hus kan jag rekommendera er att gå in på den danska motsvarigheten till "hemnet".

Adressen ær www.boligsiden.dk

Dær kan man vælja "udvidet søgning" och då skriva in byggår. Vælj byggår från ca 2004 så får ni faranterat upp liknande hus, byggda med ensidig takhællning, vilket detta objekt var, samt "gennemmuret" vilket betyder att æven innervæggarna ær murade med mursten som sedan belagts med en tunn pust och så målat ovanpå.

Allt enligt den nu så attraktiva minimalistiska stil,

Frågor? Kontakta undertecknad!
Hælsningar Anna
 
Minimalism eller funktionalism?  Ett otränat öga ser bara "fyrkantiga" hus.  Men skillnaden är enorm.  Jag hoppas att Anna inte tar det personligt om jag rätar ut ett par tankelinjer.  

;)

Jag vet inte om huset som Anna visade verkligen kan anses vara minimalistiskt. Jag är inte heller redo att kalla det funkis.   Det var tämligen stort, krönt av en serie branta pulpettak.  Det såg kort sagt ut som en liten fabrik med sågtandstak.  Jag råkar veta att David - som ju frågade - är svuren fiende till riskkonstruktioner.  Han skulle definitivt ha frågat efter vart vatten och snö skulle tagit vägen i facken mellan pulpettaken.  Det var därför jag skrev att huset var "inte bra för svaga nerver".  Över till teorin:

Minimalismens idé är att skapa konst enligt matematiska metoder.  Man helt enkelt RÄKNAR ut hur det "blir vackert".  Om man tar denna "ism" på allvar anknyter den till en vetenskaplig tradition, som kallas positivism.  Dess kärna är att alla värden är beräkningsbara. Varje påstående ska bevisas med matematiskt språk.  Summan av helhetens alla delar är aldrig större än summan av dess delar.  Summan är också att en sådan syn på livet (omsatt till minimalistisk arkitektur) känns - ganska kall.

Funktionalismen är egentligen raka motsatsen.  Om något "funkar" i praktiken gör det sak samma hur det ser ut.  Bara det fungerar.  Och fungerar det ska det - per definintion - anses vara vackert.  Det är med detta förtecken första generationens funkisarkitekter rensade bort allt bjäfs och lull.  Deras samtids arbetarklass behövde fungerande bostäder. Varma och sunda. Inte någon symbolisk överbyggnad, som endast symboliserade ett - i bästa fall - föråldrat förtryck.

Ganska snart blev funkisarkitekterna besvikna.  Fattiga arbetare ville inte alls bo i deras hus.  Uppdragen kom från helt annat håll.  Det var de rika som plöjde ned pengar i tredimensionella konstverk; representationsvillor och palats,  där ägarna för övrigt kanske bara bodde ett par veckor om året, om ens det.  Och jag skulle tro det är ungefär HÄR som funktionalismen övergår i minimalism:  När "pengar" blir ett meningslöst ord på sex bokstäver kan arkitekten strunta i allt annat än att räkna proportioner...

 
Billy! Næ,jag atar det inte personligt alls ;) Jag ær ju ænnu bara en glad amatør, som haft ett byggfrt att uppføra mitt nuvarande hus, som vi visserligen sjælva ritat (tillsamans med arkitekten førstås ;) ) Men jag tittar ju mkt ænnu bara om hus ær fina eller ej... :D Allt det tekniska kan jag itne ænnu, men det ær ju dærfør som denna sajt ær så vældigt bra!!!
Kramar anna som ær glad øver att hela tiden få læra sig ngt nytt ;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.