Fick idag veta att man knappt hör skillnad på en som är på 45 db och en på 41...

Hur många db har er diskmaskin och är ni nöjd med den?
 
3dB är väl en fördubbling av ljudintensiteten så ja, man hör skillnad.
 
Vår är på 41 dB tror jag, inte inkopplad ännu så vi vet inte hur den låter.
 
Vi har en Miele med ljudnivå 42 db - och den hörs knappt när den är igång.

//Marge III
 
gunne skrev:
3dB är väl en fördubbling av ljudintensiteten så ja, man hör skillnad.
Däremot har jag läst att det krävs 10dB för att det mänskliga örat skall uppfatta det som en fördubbling.
 
Vår nya (ej inkopplade) Candy Hoover diskmaskin ligger på 47dB
 
Vi har en AEG 80860 som är på 41dB, den är rätt tyst men visst hörs den om man är i närheten.

aeg_80860_01.jpg
 
Man brukar säga att en diskmaskin skall ha en ljudnivå under 50 db för att den skall vara bra. Kan vara ett bra mått att utgå ifrån när man är ute och jämför diskmaskiner.
 
min sambo är audionom och du hör skillnad på 3 db men helst ska alla mätningar vara i db(c) inte db(a) som bara tar basljud eller var det högfrekventa ljud. db(c) mäter hela hz skalan...
 
Vi körde vår för första gången idag och man får öppna vaskskåpet för att höra om den är igång. Den är på 42 dB.
 
Ett fiffigt sätt att tysta ned diskmaskiner och kylskåp är att klä in alla ytor bakom och under maskinerna som ljudet kan tänkas studsa mot med akustiktakskivor http://www.ecophon.se/templates/SystemPage____3437.aspx.

Gjorde susen åt våran AEG F86080VI som levde om i hela 41 dB(A).

Blir ungefär som att låta bli att gipsa bakom kyl/frys.
 
Vår är på 44 dB.

Det hörs att den är igång, men det är inte speciellt irriterande ljudnivå även om står brevid den. Till angränsande rummet (matsalen) hörs den inte ett skvatt...
 
Har beställt en AEG som endast avger 41dB. Återkommer när den installerad om ljudnivån!
 
Husqvarna, 41db, supernöjd.
 
Mikael_L
drunkenmonkey skrev:
min sambo är audionom och du hör skillnad på 3 db men helst ska alla mätningar vara i db(c) inte db(a) som bara tar basljud eller var det högfrekventa ljud. db(c) mäter hela hz skalan...

3 dB är den nivå som vi någorlunda säkert detekterar som en ljudhöjning.
Vid 1 dB t.ex. skulle det inte vara så säkert att så många skulle kunna säga att nu är det högre(/lägre). Psykoakustiskt är det däremot intressant att om du placerar några testpersoner som ska lyssna på två olika stereoanläggningar, men dom får i verkligheten lyssna på samma anläggning, bara med 1dB skillnad i ljudstyrka tycker att den som låter lite högre (fast det upptäcker dom inte) är den som låter bättre. (kul grej va?!, tänk på det när ni ska shoppa stereo! ;))

10 dB upplevs som en fördubbling av ljudstyrkan

A-vägning betyder att vid mätning så dämpas låga och höga frekvenser, för att efterlikna örats funktion (örat är mindre känsligt för låg och högfrekventa ljud vid måttliga ljudnivåer). Det är inte troligt att ni kommer hitta dB-mätningar på diskmaskiner med annat än A-vägning, då det är så gott som praxis att använda detta vid all sådan här mätning.

Allt detta hör psykoakustiken till och är, pga att vi alla är olika, inga absoluta sanningar.

Sen används också dB till rent fysiska bestämningar, då kan det ange ljudtryck, ljudeffekt, elektrisk spänningsnivå och elektrisk effekt. Men det är helt utanför topic här. (Hela mitt inlägg är egentligen nästan utom topic förresten :surprised: )
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.