Hej !

JAg skall flytta nu på fredag och i god tid så anmälde jag flytt till min nuvarande internetleverantör, banhof.
När jag gjorde anmälan så var det inga kostigheter och det såg ut som att de skulle kunna leverara det via telia öppen fiber.
Idag så fick jag ett mail, där det står att de inte kan leverera till den adressen, men ingen anledning till varför.
Kollar jag på telias öppenfiber sida så står det inget om att min adresser är ansluten. Surfar jag in till olika öperatörer och kollar min adress så står det att de kan leverera.

JAg har något minne av att fastighetsägaren sagt något om att de gjort någon deal med comhem. Men deras avtal måste väl gälla mellan dem? Det kan väl inte vara fastigheten som tecknat något avtal? Jag kan väl inte vara tvingad att ta över det avtalet som de haft med comhem? Eller hur fungerar detta egentligen?
 
  • Gilla
Saltis-Mange
  • Laddar…
T
Har du kollat: bredbandsval.se ?
 
T Thomas' skrev:
Har du kollat: bredbandsval.se ?
Japp, och där får jag massa leverantörer att välja på
 
Alla nätägare har inte avtal med samtliga tjänsteleverantörer. Det kan finnas några att välja på men det är synd att kalla det för "fritt val"...Du får kolla vem som är nätägare i den fastighet du flyttar till och kolla vilka tjänsteföretag de arbetar mot.
 
T
Jag har Telia öppen fiber, går jag in på Telia öppen fiber så påstår dom att dom ej kan leverera till mig. Vilket dock ej stämmer, då jag har haft fiber ett bra tag nu. Så Telia har ingen koll.
 
Ingen verkar ha riktigt koll känns det som.
Men det borde väl inte vara upp till mig att reda ut detta, utan den förra fastighetsägaren.
I värsta fall så får jag gratis internet...
 
Jag vet inte detta hjälper men i mina gata ligger en bredbandsfiber. När de lade den fanns det bara Telia Öppen fiber, sen kunde man ansluta sej till samma fiber även genom Bahnhof och Com hem (som fiberlevernatör, inte bara internetleverantör)

Jag tog dealen via Bahnhof och då byttes utrustningen i huset och det gjordes "omkopplingar i centralen".

Dvs, om förra ägaren har bytt till Com Hem som fiberleverantör krävs det lite fix att kunna byta. Detta trots att all trafik faktiskt går i samma fiber. Däremot lär du väl knappast ha förra ägarens bindingstid kan man tycka.
 
I vilket fall som helst, du lär ta reda på vem som är nätägare i fastigheten du flyttar till.....All fiber är inte fri att använda av vem som helst. Det fungerar tyvärr inte som med telefonen och dess abonnemang att man bara flyttar.
 
  • Gilla
ViktorHg
  • Laddar…
Kolla med Bredbandswebben.se https://www.bredbandswebben.se
Bredbandswebben drivs av Telia själva.

Skulle det vara så att förra ägaren gjort någon fysisk om koppling av fibern till ComHems nät är det ju inte ÖppenFiber längre...
 
Precis, det är lite lurigt detta med Telia Öppen fiber. Det kan från början varit där man började men idag installerar t.ex. Telenor, Comhem, Bahnhof, etc, switchar på Telias stationern och kan då agera fiberoperatör.
Så byter man används fortfarande Telia/Skanova ägd fiber från fastighet till station (plats där switch finns placerad), men det är inte längre någon fibertjänst från Telia till slutkund. Utan nu hyr den nya operatören fibern för att bli fiberoperatören.
 
Fast vad är det som säger att Telia/Skanova är operatör på den nya adressen? Telia öppen fiber fungerar väl rimligen bara där de har nät ?
 
Inget, bara en förklaring rent generellt varför detta med fibernät inte är så entydigt.;)
 
Precis, kopplas fibern från villan bort rent fysiskt från ÖppenFiber-nätet måste väl tjänste/operatörs-väljaren svara att det inte går...

Går man in på https://www.oppenfiber.se/ så kan man testa om man kan ansluta sig till öppenfiber.
Den sidan säger bara kort att det inte går att ansluta sig till öppenfiber utan närmare förklaring om man redan har anslutit sig.

Dessa 2 tjänster är lite primitiva. Men kanske att den senare kunde svara att man kan ansluta sig till öppenfiber igen om man inte har det längre.
 
Om du bara kopplar in en dator och startar upp webbläsaren borde du komma till en webbplats där du kan beställa internet.
Då är du vilka du kan välja och mest troligt vem som är fiber leverantör.
Så var det iaf för 20år sen då jag anslöt mig till dåvarande Bredbandsbolaget och för 11år sen då jag anslöt mig via stadsnät och skaffade Bahnhof :)
Enkelt och smidigt, dom kan väll inte ha krånglat till detta år 2019?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.