Hej,
vi håller på att köpa ett hus och funderar på hur mycket jobb/kostnad det kommer gå åt att göra om planlösningen på ett plan.
WC ska flyttas
Vägar ska rivas, ev påla upp bärande väggar.
Delar av köket ska flyttas.

Vad tror ni? Blir detta bra?
För omständigt? Vi har satt av ca 500' för detta
 
  • Ritad planlösning av ett hus med markerade förändringar, kryss över väggar som ska rivas och pil för ny WC-placering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Åsa Lund
Leta upp ett annat hus?
Dyra ändringar ni skissar på
 
  • Gilla
Gammelnörden
  • Laddar…
Förstår jag fel, eller kommer ni ha entrén i vardagsrummet?
 
Om det går att komma åt VA underifrån, dvs. huset står inte på gjuten platta så tror jag det är möjligt att göra det för 500.000 kr, om ni gör allt arbete själva.

Frågan är väl vad som behöver sparas av väggarna i "mitten" av huset ...
 
Gammelnörden
Jag är tveksam till att det går att genomföra alla de ändringarna med den budgeten, men framförallt tror jag det blir svårt att få bygglov...
 
Ojdå, ni var tveksamma.
Inget ska byggas ut. Tidigare har hallen varit i det som blir vardagsrum. Grovingången görs till riktig hall.
 
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Jag är tveksam till att det går att genomföra alla de ändringarna med den budgeten, men framförallt tror jag det blir svårt att få bygglov...
Varför skulle det vara svårt att få bygglov? WCn blir ju större än den gamla. Kök och möjlighet att enkelt dela av ett sovrum på entréplan finns ju också.
 
Jag tror det är möjligt, ska ni göra något jobb själva? Förbered er att nya wc/dusch ska vara tillgänglighetsanpassad.
 
Gammelnörden
joakim_j joakim_j skrev:
Varför skulle det vara svårt att få bygglov? WCn blir ju större än den gamla. Kök och möjlighet att enkelt dela av ett sovrum på entréplan finns ju också.
För att det i dagsläget framstår som en ogenomtänkt och opraktiskt planlösning och min erfarenhet säger mig att det är svårt att få igenom sådana. Speciellt när man vill riva bärande element och flytta runt funktioner, i vad som verkar vara en något äldre byggnad. Men ingenting är omöjligt, i synnerhet om det tar stor hänsyn till tillgänglighet som du påpekade. Men jag tyckte det var viktigt att TS blir medveten om att man inte kan göra hur som helst utan måste föra en dialog med "bygglovskontoret". Det kan i sig fördyra ett projekt av denna magnitud, om det ställs krav som går utöver vad som skulle vilja lösas med en budgetvariant för att hålla kostnaderna nere...
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag tror det är möjligt, ska ni göra något jobb själva? Förbered er att nya wc/dusch ska vara tillgänglighetsanpassad.
Jadå, vi ska riva, göra ytksick och köket själva. Men tar in hjälp för badrummet. :)
 
V Vixat skrev:
Jadå, vi ska riva, göra ytksick och köket själva. Men tar in hjälp för badrummet. :)
Då räcker inte en halv miljon, att flytta VA och el är dyrt...
 
Vad är det ni vill uppnå med ändringarna/ vad saknar ni i ursprungliga planlösningen? Kanske finns det ett enklare sätt att uppnå det ni vill ha. Det finns mycket kunskap om att justera planlösningar på detta forum.
 
Vi vill ha ett större vardagsrum och ha WC mot norr-läge.

Vi räknar med att totalt lägga 1,5 milj bara på renovering... :sweat:
Ska göra stambyte också, och gissar att det i samband med det är iaf lite smidigare att även dra om för WC och renovera den..
 
Var är spisen i dagsläget? Var är diskho?
Och var kommer dessa vara efter renoveringen?

Jag är inte helt hundra på symbolerna så jag frågar.
 
Vore intressant att få lite foton på hur det ser ut nu? Tycker groventrén ser trång ut även med utökningen in i köket och skulle överväga att istället riva den helt, sätta dit en altandörr och en köksaltan utanför.

Sedan antar jag att ni ska bygga en hall vid nuvarande huvudentré också? Eller ska det vara på amerikanskt vis där man ramlar rakt in i vardagsrummet?

Verkar inte alls genomtänkt att bygga om köket men samtidigt ta bort matplatsen vid fönstret och ha matplatsen så långt från köket ni kan?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.