Har precis flyttat in ett hus med en rätt stor altan som byggdes förra året i samband med att de förra ägarna byggde en gigantisk carport för två bilar.

Då jag tycker det är otroligt skönt att basta men har inte plats inne för att bygga en bastu så är nu tanken att bygga en bastu med en relaxdel på altanen. Då jag har fler altaner till huset så tycker jag den här kan "avsättas" till mitt bygge och speciellt eftersom det redan står en Jacuzzi där.

Jag tycker det är roligt att bygga men det här blir nog det största jag gjort i mitt liv så jag tar gärna emot tips och funderingar. Jag kommer säkert ha ett antal själv under bygget som jag ställer frågor om. Det kommer för övrigt bli en vedeldad bastu. Då jag har sjötomt så kommer jag att försöka hitta större härdade glas som t ex suttit i skyltfönster eller så, att sätta ner mot sjön.

Jag har gjort lite utkast till hur det troligen kommer att se ut i stora drag. Altanen är ca 10 x 4 meter. Det är lite begränsat i takhöjd i den del som vetter ner mot vattnet då taket är sluttande uppifrån carporten (ca 2000 mm). Men jag anser att det gör inte så mycket då den delen bara blir till genomgång/ingång, samt i bastudelen en lägre pall man kan gå ner och sätta sig på om man tycker det är varmt. Sedan kommer ju fönstren att vara i den delen och då känns det bra att inte ha så mycket som skymmer dem och utsikten mot sjön :love:
Stor trädäcksaltan med Jacuzzi och pergola, med begränsad takhöjd och utsikt mot en röd stuga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Utkast av altan med bastu, relaxavdelning och Jacuzzi med utsikt mot sjön.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rymlig altan i trä med staket runt om, en stege och ett hus i bakgrunden, löv på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Schematisk ritning av en altans grundplan som visar dimensionerna för en planerad bastubyggnation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-ritning av en planerad vedeldad bastu med stort fönster och skorsten, tänkt för bygge på altan vid sjö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-skiss av planerad bastubyggnad med vedkamin och stora fönster vända mot vattnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Altan med utsikt över sjön och ett rött brygghus, omgiven av trästaket och takkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stor träaltan med räcke vid ett hus, planerad för bastu och relaxdel, och med begränsad takhöjd mot vattnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En stor träaltan med stenfylld gabionmur och en träbänk längs med ena sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritning av en altan där användaren planerar att bygga en vedeldad bastu med relaxdel och stora fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nobbe_1 Nobbe_1 skrev:
Har precis flyttat in ett hus med en rätt stor altan som byggdes förra året i samband med att de förra ägarna byggde en gigantisk carport för två bilar.

Då jag tycker det är otroligt skönt att basta men har inte plats inne för att bygga en bastu så är nu tanken att bygga en bastu med en relaxdel på altanen. Då jag har fler altaner till huset så tycker jag den här kan "avsättas" till mitt bygge och speciellt eftersom det redan står en Jacuzzi där.

Jag tycker det är roligt att bygga men det här blir nog det största jag gjort i mitt liv så jag tar gärna emot tips och funderingar. Jag kommer säkert ha ett antal själv under bygget som jag ställer frågor om. Det kommer för övrigt bli en vedeldad bastu. Då jag har sjötomt så kommer jag att försöka hitta större härdade glas som t ex suttit i skyltfönster eller så, att sätta ner mot sjön.

Jag har gjort lite utkast till hur det troligen kommer att se ut i stora drag. Altanen är ca 10 x 4 meter. Det är lite begränsat i takhöjd i den del som vetter ner mot vattnet då taket är sluttande uppifrån carporten (ca 2000 mm). Men jag anser att det gör inte så mycket då den delen bara blir till genomgång/ingång, samt i bastudelen en lägre pall man kan gå ner och sätta sig på om man tycker det är varmt. Sedan kommer ju fönstren att vara i den delen och då känns det bra att inte ha så mycket som skymmer dem och utsikten mot sjön :love:
[bild]



[bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Vilken trevlig idé!

Jag vet inte om jag läser dåligt, men jag hittar inga mått på själva bastudelen. Då jag själv är intresserad av att bygga en vedeldad bastu är jag otroligt nyfiken på vilka mått du tänkt dig?
 
Nä du läser inte alls dåligt och jag tror inte att det står några mått över huvud taget mer än hur stor altanen är :) Det är nästa del i det hela att dela upp längden på altanen så att det blir bra med bastu, relax och bubbelbad ;) Altanen är 4 meter bred/djup och ca 10 m lång. Relaxdelen var inte alls tänkt från början men den kom till efter lite diskussion med en väldigt nära vän. Sedan har jag ju (som det syns på en av bilderna) redan en bastuflotte och det kan vara skönt att ta igen sig mellan sittningarna i bastun. Då är det skönt med en relaxdel om det är -20 ute eller blåser och viner runt öronen :giggle:

Jag tror att man kommer att utnyttja bastun och bubbelbadet mer och under längre stunder om det finns ett ställe att "krypa in i" och ta igen sig en stund. :)

Jiji Jiji skrev:
Vilken trevlig idé!

Jag vet inte om jag läser dåligt, men jag hittar inga mått på själva bastudelen. Då jag själv är intresserad av att bygga en vedeldad bastu är jag otroligt nyfiken på vilka mått du tänkt dig?
 
Skönt att jag inte har blivit alldeles blind då ;).
Ja jag tror du har rätt i det att en relaxdel gör att det går att utnyttja båda delarna väldigt mycket bättre. Jag har haft förmånen att låna en vedeldad bastu på somrarna och den har inte varit så stor. Men vi har ändå fått plats att sitta fyra personer utan att trängas allt för mycket Fast då sitter inte alla på översta laven. Fördelen med det mindre bastuutrymmet har så klart varit att det gått fort att få upp värmen. Jag skulle gissa (har inte mätt) att den bastun var knappt två gånger två meter. Men jag är osäker på om det är ett bra mått egentligen? Hur många tänker du att ni ska vara i bastun samtidigt?
 
Den här bastun blir ungefär dubbelt så stor (ca 4 x 2) eller optimalt minst 4 x 3. Jag kommer inte att bygga bastun utifrån hur många som ska få plats utan den golvyta jag kommer att ha till förfogande när jag mätt och funderat lite. Det kommer inte att bli optimalt med takhöjden då yttertaket på altanen är som sagt sluttande men det får gå på något sätt.

Det har gått bra att basta i bastuflotten också som nog är ca 2 x 2 och man får plats 4 om man tränger ihop sig. Nackdelen med den är att det laven är ganska låg för att barnen skulle komma upp när de var mindre. Men det går det också även om det blir lite varmt om knäna för vissa från kaminen :(

Text från webbforum om rekommenderad minsta takhöjd i bastu, med angivna mått för aggregatstorlek.


Jiji Jiji skrev:
Skönt att jag inte har blivit alldeles blind då ;).
Ja jag tror du har rätt i det att en relaxdel gör att det går att utnyttja båda delarna väldigt mycket bättre. Jag har haft förmånen att låna en vedeldad bastu på somrarna och den har inte varit så stor. Men vi har ändå fått plats att sitta fyra personer utan att trängas allt för mycket Fast då sitter inte alla på översta laven. Fördelen med det mindre bastuutrymmet har så klart varit att det gått fort att få upp värmen. Jag skulle gissa (har inte mätt) att den bastun var knappt två gånger två meter. Men jag är osäker på om det är ett bra mått egentligen? Hur många tänker du att ni ska vara i bastun samtidigt?
 
Ok, ganska stor bastu då. Det är ju skönt att ha lite utrymme.
När jag ska bygga en bastu blir det nog mer åt det mindre slaget. Vi är numer bara två, barnen vill inte hänga med oss längre. Vi är väl för gamla, eller så är det de som är för gamla.:cool:

Men det är ju precis som du skriver det där med att man inte vill skålla knäna på aggregatet...

I din bastu blir det ju inget problem. Jag ska följa ditt projekt, det ska bli jätteskoj att se hur det blir. Jag tror inte att takhöjden blir ett problem för dig men om du känner att det är för lågt, har du ingen möjlighet att höja taket lite?
 
Jag bygger den nog lite större bara för att jag kan idag :rofl: Sedan har jag redan ett nytt vedeldat aggregat som är av den större modellen. Sedan blir det bäst också tror jag om jag bygger bastun med hela bredden på 4 meter i och med att jag vill a fönstren längst ut mot sjön. Då kan den inte vara för smal heller med tanke på lavar, aggregat m.m. Då blir det nog tokigt tror jag :oops:

Jag önskade jag kunde höja taket men det sitter ihop med en stor carport. Hela byggnationen ligger i sen sluttning där grunden avser stenkassuner i form av gallerburar som är fyllda med sten. Jag skulle kunna höja taket men då måste jag höja på hela byggnaden och det anser jag det inte vara värt :(

Tyvärr så hade inte förra ägaren lagt klart plasttaket då det (som han skyllde på) är så nybyggt men det fixade jag igår. Så idag efter jobbet kan jag börja mäta upp lite så jag kan fundera vidare. Det kan vara så att jag vill flytta jacuzzin ytterligare en bit mot huset men jag hoppas jag slipper, för då måste jag tömma den :rolleyes:

Utsikt över en byggplats för en framtida bastu, med delvis lagt plasttak och träreglar, med sjö i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hus vid sjökant med röd markis, bastu under byggnad och stenkassuner som grund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jiji Jiji skrev:
Ok, ganska stor bastu då. Det är ju skönt att ha lite utrymme.
När jag ska bygga en bastu blir det nog mer åt det mindre slaget. Vi är numer bara två, barnen vill inte hänga med oss längre. Vi är väl för gamla, eller så är det de som är för gamla.:cool:

Men det är ju precis som du skriver det där med att man inte vill skålla knäna på aggregatet...

I din bastu blir det ju inget problem. Jag ska följa ditt projekt, det ska bli jätteskoj att se hur det blir. Jag tror inte att takhöjden blir ett problem för dig men om du känner att det är för lågt, har du ingen möjlighet att höja taket lite?
 
  • Gilla
rampante
  • Laddar…
Nobbe_1 Nobbe_1 skrev:
Jag önskade jag kunde höja taket men det sitter ihop med en stor carport. Hela byggnationen ligger i sen sluttning där grunden avser stenkassuner i form av gallerburar som är fyllda med sten. Jag skulle kunna höja taket men då måste jag höja på hela byggnaden och det anser jag det inte vara värt :(

[bild] [bild]
Aha, ja då förstår jag.

Det kommer bli jättefint med stor fönster ut mot sjön.
 
Ett tips i all välmening: låt inte jobbet att tömma badet hindra det du ska bygga. Du kommer ändå tömma badet typ 3 ggr per år för att säkerställa fräscht vatten.. Töm med dränkpump från t.ex. Jula eller Biltema (kostar inte många hundringar) så tar det 5-10 minuter att tömma!

Kul projekt (y)
 
  • Gilla
Nobbe_1
  • Laddar…
Tack för tipset och jag har redan en dränkpump som jag skulle kunna använda :D(y) Ja jag hade nog i vilket fall inte behöva tömma det förrän på slutet av bygget, men som sagt det ska inte hindra mig nu när jag för en gångs skull får sätta nävarna i ett "riktigt" byggprojekt :love: Jag redan inhandlat ett flertal elverktyg som jag MÅSTE ha till bygget :crysmile::crysmile::crysmile: Eftersom det är bara jag som bor där så är det ju skönt att jag själv är så lättövertalad när det gäller dessa inköp :cool::seenoevil::crysmile:

S swe.jocke skrev:
Ett tips i all välmening: låt inte jobbet att tömma badet hindra det du ska bygga. Du kommer ändå tömma badet typ 3 ggr per år för att säkerställa fräscht vatten.. Töm med dränkpump från t.ex. Jula eller Biltema (kostar inte många hundringar) så tar det 5-10 minuter att tömma!

Kul projekt (y)
 
  • Gilla
swe.jocke
  • Laddar…
Rekommenderar stark trallgolv i bastun. Så kan du hälla vatten som du vill och du slipper krångla med plastmattor och golvbrunnar.

Se bara till att ha generösa ventiler i bastun så den torkar ut mellan användningarna. Dessa ventiler kan då med fördel användas för att reglera temperaturen i bastun medans man bastar.
 
  • Gilla
HasseTeknik och 2 till
  • Laddar…
Ja ventilation tänkte jag ta 125 mm om inte lite större om jag hittar. Eller så gör jag en själv som är ca 150 mm och provar att fräsa ett lock till vanlig tallriksventil i gran eller nått med handöverfräsen (som jag nyligen var tvungen att inhandla :cool:).

Men kruxet med golvet är att det redan är "altangolv" och jag vill inte att det läker in luft mellan de små springor som är så något måste jag göra med golvet innan jag lägger trall som du säger...men vad?

Träventil fräst för att passa som lock till en tallriksventil, vit bakgrund

Grylf Grylf skrev:
Rekommenderar stark trallgolv i bastun. Så kan du hälla vatten som du vill och du slipper krångla med plastmattor och golvbrunnar.

Se bara till att ha generösa ventiler i bastun så den torkar ut mellan användningarna. Dessa ventiler kan då med fördel användas för att reglera temperaturen i bastun medans man bastar.
 
Nej, tanken är att du vill ha in fräsch luft via golvet.

Men då den varma luften stiger kommer du fortfarande kunna ha varmt i bastun. Men golvet kommer vara svalare. Sedan om du vill ha ner temperaturen relativt snabbt kan du öppna en ventil. Så länge ventilerna är stängda smiter inte den varma luften ut nedåt.
 
  • Gilla
bruka och 1 till
  • Laddar…
Jag har byggt en bastu för många år sedan i ett hus jag ägde då men då la jag golvvärme eftersom det var betonggolv under. Det var en bastu inomhus. Sedan har jag som sagt en bastuflotte hemma men gillar inte att det drar in kall luft genom golvet som jag inte kan styra själv. Jag gillar mer när golvet är mer eller mindre tätt och jag har ventiler i båda ändar av bastun där jag kan reglera flödet själv....

Grylf Grylf skrev:
Nej, tanken är att du vill ha in fräsch luft via golvet.

Men då den varma luften stiger kommer du fortfarande kunna ha varmt i bastun. Men golvet kommer vara svalare. Sedan om du vill ha ner temperaturen relativt snabbt kan du öppna en ventil. Så länge ventilerna är stängda smiter inte den varma luften ut nedåt.
 
  • Gilla
andtun
  • Laddar…
Ja, det är smaksak. Men i de 2 bastu:ar min familj har byggt genom åren har vi varit mer nöjda med trallgolv. Inte upplevt att det drar eller så, och aldrig behövt skrapa ett golv.
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.