S Stefan1972 skrev:
Ok, då har du fått en räkning iallafall. Den kan du ju bestrida till att börja med. Om de vill ha felet som sådant som ett dolt fel så ska de ju först och främst kunna visa att det kan anses som ett dolt fel. Väggbrickor halvt inspacklade i takskivor och rör som försvinner upp i tak lite halvmärkligt indikerar ju inte på det.
Så länge du bestrider korrekt så kan aldrig kronofogden göra nåt och vill de ta det till rätten så får de ju ta ställning till det själva. Dessutom syns det ju inte ett spår av nå läckage heller?
Vi har aldrig sett några läcka när vi sålde huset. Inte synlig från bilderna heller.
 
W will1229 skrev:
Tack för rådet. Jag är faktiskt lite rädd för det här. Måste jag då betala för en advokat och spela med dem?
Du bestrider bara deras krav. OM det går så långt som till stämning, då kan du fundera på advokat, där bör du dessutom kunna utnyttja rättshjälpen i hemförsäkringen.

Som alla andra sagt - det är inget dolt fel, det finns tillräckligt många varningsklockor (kromat rör upp i taket, det är troligt att det är skarvat där uppe pga längden).
Dolt fel betyder inte att man inte ser det, det betyder att man inte enkelt kan upptäcka det, och att det inte finns något som tyder på att det kan finnas.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
För att klassas som ett "dolt fel", måste ett det finnas ett fel. En icke läckande skarv, är inget fel. Det är en riskkonstruktion, vilket dock inte tillåts vid om-/nybyggnation. Vilket egentligen enbart beror på att försäkringar inte täcker eventuella skador. Det måste finnas någon form av skada för att en riskkonstruktion ska klassas som fel.
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Nja, det kan ses som byggfel även utan skada. Men det skulle ju räckt med att installera en inspektionslucka.
 
  • Gilla
will1229
  • Laddar…
Hade det nu läkt, så kunde en rörmokare och målare fixat detta för någon tusenlapp. Öppnat upp gipset snyggt. Skruva åt kopplingen och sen sätta tillbaks gipsskivan som spacklas och målas.
 
  • Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nja, det kan ses som byggfel även utan skada. Men det skulle ju räckt med att installera en inspektionslucka.
Problemet med inspektionslucka är väl att det kan vara osäkert var den ska sättas. Vatten förflyttas lätt på ett tak.
 
  • Gilla
will1229
  • Laddar…
En ev läcka i den dolda kopplingen kan knappast generera en fuktskada som ursäktar en helrenovering av badrummet, iom att kopplingen sitter på rätt sida tätskiktet.
Det syns inte heller ngn fukt i det rivna gipstaket.
Tror det helt enkelt är en chansning att få delar av deras egna valda badrumsrenovering betald genom att hävda dolt fel.
Lösning på detta är som sagts ovan inte svårare än att man montera en inspektionslucka


BerraBo BerraBo skrev:
Problemet med inspektionslucka är väl att det kan vara osäkert var den ska sättas. Vatten förflyttas lätt på ett tak.
Inspektionslucka är mer till för att kunna kontrollera en koppling som i detta fall, och att man ska kunna komma åt kopplingarna. Så självklart sätter man luckan precis framför/under kopplingarna, så det är inte svårt...
 
  • Gilla
will1229 och 1 till
  • Laddar…
J Jörgen Ö skrev:
Inspektionslucka är mer till för att kunna kontrollera en koppling som i detta fall, och att man ska kunna komma åt kopplingarna. Så självklart sätter man luckan precis framför/under kopplingarna, så det är inte svårt...
Poängen är att det är svårare att veta var skarvarna sitter i efterhand. Röret verkar gå horisontellt ovanför innertaket och dold skarv är helt dold innefrån.
Däremot tycker jag att TS bara kan sluta oroa sig för att köparna har rätt till någon ersättning.
 
  • Gilla
will1229
  • Laddar…
BerraBo BerraBo skrev:
Poängen är att det är svårare att veta var skarvarna sitter i efterhand. Röret verkar gå horisontellt ovanför innertaket och dold skarv är helt dold innefrån.
Däremot tycker jag att TS bara kan sluta oroa sig för att köparna har rätt till någon ersättning.
Ursäkta mig men vem är TS faktiskt?
 
W will1229 skrev:
Ursäkta mig men vem är TS faktiskt?
TS, trådstartaren. Alltså du själv.
 
  • Gilla
will1229
  • Laddar…
W will1229 skrev:
Ursäkta mig men vem är TS faktiskt?
TS = TrådStartare = Du
Eller är det nåt jag missat?
 
  • Gilla
will1229
  • Laddar…
BerraBo BerraBo skrev:
TS = TrådStartare = Du
Eller är det nåt jag missat?
aha, jag tänkte på någon expert eller företag.
 
Jag kan inte göra någon inspektion längre. Huset är sålt och de har slutfört renoveringen.
 
Som sagt var, det syns inga skador på bilderna och kan inte köparna bevisa att det har blivit någon skada av det dolda röret så har dom inget att hämta.
 
  • Gilla
Lövborgen och 2 till
  • Laddar…
Har företaget som gjort om taket verkligen skickat räkningen till TS?
Man kan ju inte säga åt ett företag att fakturera vem som helst.
 
  • Gilla
will1229
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.