R Rkarlsson skrev:
Men 5.5 timme var väl med laddbox eller är jag ute och cyklar ?



Okej. Ja stickkontakt i vanligt uttag hemma är ju totalt uteslutet om de blir någon bil med el. Tänker på denne.
[länk]
var det inte så att deras hus inte var nog uppsäkrat? Om det nu är rätt ordval. När vi byggde huset tog vi ju till just för att ha kapacitet för två elbilar.
 
catherineb catherineb skrev:
var det inte så att deras hus inte var nog uppsäkrat? Om det nu är rätt ordval. När vi byggde huset tog vi ju till just för att ha kapacitet för två elbilar.
Ingen aning. Jag är själv bara så nojjig när de kommer till större batterier som ska laddas. Tex cykelbatterier kommer inte in i vårt hus. Bil med laddbox utomhus kan det bli på sin höjd.
 
R Rkarlsson skrev:
Ingen aning. Jag är själv bara så nojjig när de kommer till större batterier som ska laddas. Tex cykelbatterier kommer inte in i vårt hus. Bil med laddbox utomhus kan det bli på sin höjd.
Okej. Det får man respektera. Finns ju alternativ så det är väl inget problem egentligen!
 
  • Gilla
Rkarlsson
  • Laddar…
Nästa bil blir el här, allt har sina för och nackdelar.. men nu har området tagit fart ordentligt och det finns lite och välja på (inte bara tesla). Laddningsstationerna har börjat ploppa upp här och var och räckvidden på dagens batterier är helt okej!

Nästa är får man dessutom ”ekonomisk hjälp” för att sätta egen laddningsstolpe hemma. Vilket vi är intresserade av om vi ska ha elbil.

Visst, vi har aldrig gett 200’ ens för en bil.. men nya bilar kostar så vi inser att vi kommer att få spräcka den summan.. men vi räknar med att elbilen framöver kommer kosta oss 300-350’ (ev lite plus för nått ”lull lull”).
 
Snigla Snigla skrev:
Nästa bil blir el här, allt har sina för och nackdelar.. men nu har området tagit fart ordentligt och det finns lite och välja på (inte bara tesla). Laddningsstationerna har börjat ploppa upp här och var och räckvidden på dagens batterier är helt okej!

Nästa är får man dessutom ”ekonomisk hjälp” för att sätta egen laddningsstolpe hemma. Vilket vi är intresserade av om vi ska ha elbil.

Visst, vi har aldrig gett 200’ ens för en bil.. men nya bilar kostar så vi inser att vi kommer att få spräcka den summan.. men vi räknar med att elbilen framöver kommer kosta oss 300-350’ (ev lite plus för nått ”lull lull”).
våran Hyundai ioniq kostade 408.000 förra året, fullutrustad! Helt okej pris tycker jag.
 
R Rkarlsson skrev:
Men 5.5 timme var väl med laddbox eller är jag ute och cyklar ?
Med stickproppsladdning (vanligt vägguttag) tar det dessa ohemula 30-55 h från 0-80 %. Det är att anse som nödladdning när inget annat finns. En sådan laddare ingår nog med bilen.

Med en riktig 3-fas laddbox hemma, kostar runt 10.000 kr installerat efter bidrag, så laddar du bilen på 5,5 h.

Med snabbladdare ute på vägarna så laddar du till 80 % på mindre än 40 minuter. Det här är inget man har hemma då det är dyra grejer som kräver stor avsäkring.

Hoppas det blev klarare. Om du kör 70 mil och kan tänka dig en paus i mitten på resan för bensträckare, kaffe och lite funderingar kring livet så kan du definitivt använda bilen till dina behov.

R Rkarlsson skrev:
Okej. Ja stickkontakt i vanligt uttag hemma är ju totalt uteslutet om de blir någon bil med el. Tänker på denne.
[länk]
Det är ingen fara att ladda i ett fräscht eluttag som är rätt avsäkrat.
Familjen på din länk hade problem med att säkringarna gick när de körde andra maskiner samtidigt som bilen så de "löste" problemet genom att sätta dit en billig stickpropps-timer för att ladda bilen på natten. Den tog fyr, så problemet med att säkringen går är nu permanent löst genom att huset är nedbränt.

Om man håller sig ifrån sådana stolligheter så funkar det alldeles utmärkt. Vi laddar vår elbil med vanlig stickproppsanslutning. Drog ny 2,5 mm2-kabel från centralen på egen säkring och fräscht nytt uttag.

https://www.nyteknik.se/fordon/utredning-klar-elbilsladdning-orsakade-branden-i-huset-6934241
 
  • Gilla
catherineb
  • Laddar…
Det bli nästan mer frågor än svar när man läser den där artikeln och en av de som länkats tidigare.

-Vilken typ av timer använde man?
-Var det under den första nattens laddning med timer som branden uppstod?
-Elektrikern som sa att det var okej med laddning i det specifika uttaget, hade han sett gruppförteckning för huset eller besökt huset?
 
Tokyo Motor Show står ju för dörren (24:e oktober), det lär presenteras några nya modeller där.
 
T tompaah7503 skrev:
Med stickproppsladdning (vanligt vägguttag) tar det dessa ohemula 30-55 h från 0-80 %. Det är att anse som nödladdning när inget annat finns. En sådan laddare ingår nog med bilen.

Med en riktig 3-fas laddbox hemma, kostar runt 10.000 kr installerat efter bidrag, så laddar du bilen på 5,5 h.

Med snabbladdare ute på vägarna så laddar du till 80 % på mindre än 40 minuter. Det här är inget man har hemma då det är dyra grejer som kräver stor avsäkring.

Hoppas det blev klarare. Om du kör 70 mil och kan tänka dig en paus i mitten på resan för bensträckare, kaffe och lite funderingar kring livet så kan du definitivt använda bilen till dina behov.



Det är ingen fara att ladda i ett fräscht eluttag som är rätt avsäkrat.
Familjen på din länk hade problem med att säkringarna gick när de körde andra maskiner samtidigt som bilen så de "löste" problemet genom att sätta dit en billig stickpropps-timer för att ladda bilen på natten. Den tog fyr, så problemet med att säkringen går är nu permanent löst genom att huset är nedbränt.

Om man håller sig ifrån sådana stolligheter så funkar det alldeles utmärkt. Vi laddar vår elbil med vanlig stickproppsanslutning. Drog ny 2,5 mm2-kabel från centralen på egen säkring och fräscht nytt uttag.

[länk]
Då är det klart att det inte var bra. Faktum är ju att en del bilar brinner även när de kör. Om än en liten promille.

Jag är själv positiv till elbil, men det faller ju helt på just dessa punkterna. Främst på att det inte finns kombi i vettigt pris.
- Priset är dyrt.
- Man måste planera sin körning.
- Det finns inga rena familjebilar som elbil (kombi)
- Det finns inte så många som får dra något.
- Om man har otur med batteriet så skall det bytas och har man den otrevliga oturen så sker det efter alla garantier är slut. För vi vet att bilmärken bygger bilarna för att klara sig till garantin tar slut så de kan ta bra betalt sen.
Det är ju inte så att jag själv kan skruva med en batteribil. Min diesel jag har idag skruvar jag allt själv på så det blir aldrig dyrt vad som än händer på den. Såklart efter garantin är slut.

Dock hade jag aldrig satt en batteribil ändå i garaget hur säkert uttag jag än har. Händer det att det brinner så kan du inte putta ut bilen alls, eller iallafall tesla då du måste frikoppla den genom att ta av massa plast i fronten om jag såg rätt. Med en traditionell bil så kan du putta ut nästan alla.
 
R Rkarlsson skrev:
Då är det klart att det inte var bra. Faktum är ju att en del bilar brinner även när de kör. Om än en liten promille.

Jag är själv positiv till elbil, men det faller ju helt på just dessa punkterna. Främst på att det inte finns kombi i vettigt pris.
- Priset är dyrt.
- Man måste planera sin körning.
- Det finns inga rena familjebilar som elbil (kombi)
- Det finns inte så många som får dra något.
- Om man har otur med batteriet så skall det bytas och har man den otrevliga oturen så sker det efter alla garantier är slut. För vi vet att bilmärken bygger bilarna för att klara sig till garantin tar slut så de kan ta bra betalt sen.
Det är ju inte så att jag själv kan skruva med en batteribil. Min diesel jag har idag skruvar jag allt själv på så det blir aldrig dyrt vad som än händer på den. Såklart efter garantin är slut.

Dock hade jag aldrig satt en batteribil ändå i garaget hur säkert uttag jag än har. Händer det att det brinner så kan du inte putta ut bilen alls, eller iallafall tesla då du måste frikoppla den genom att ta av massa plast i fronten om jag såg rätt. Med en traditionell bil så kan du putta ut nästan alla.
Tycker du ser en massa hinder som inte riktigt finns. Bromssystemet på en elbil och en modern bensin/diesel är likadana så där är det ingen egentlig skillnad. Meka själv samma sak. Att byta batteri kommer inte vara så svårt, fast dom håller bevisligen väldigt bra.

Priset kommer sjunka framöver, dragvikten kommer ju nu med nya modeller och även så utrymmena. Audi E-tron är redan ute och uppfyller alla kraven förutom priset.
 
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Tycker du ser en massa hinder som inte riktigt finns. Bromssystemet på en elbil och en modern bensin/diesel är likadana så där är det ingen egentlig skillnad. Meka själv samma sak. Att byta batteri kommer inte vara så svårt, fast dom håller bevisligen väldigt bra.

Priset kommer sjunka framöver, dragvikten kommer ju nu med nya modeller och även så utrymmena. Audi E-tron är redan ute och uppfyller alla kraven förutom priset.
Tja. Barnvagn, storhandla, semester. Det blir nog lagom att köpa elbil när pågen är stor nog att inte behöva ha med sig vagn eller massor av extraväskor och dylikt när vi ska någonstans.
Då kanske de kan kosta som en normal bensin eller diesel i nypris med. Dvs från 240 och uppåt.
Jag var inne ett tag på en zoe för att pendla till arbetet med, men det känns bara löjligt att ha 2 bilar när vi bara är en med körkort =)
Så mina hinder är ju min verklighet tyvärr.

Hur är det idag? Zoe hittar jag nästan bara begagnade där du hyr batteriet, men köper man till batteriet på de övriga ? Att hyra är inte intressant heller för då förlorar man nyttan med att köpa elbil ur ekonomisk synpunkt.
 
ullberg
De flesta köper man batteriet med bilen, Zoe är ett undantag (går att köpa om man vill men även hyra och gissar att Renault pushar för det senare), tror även Leaf gick att få med leasat batteri (eller var det bara på vissa marknader?)

/U
 
R Rkarlsson skrev:
Tja. Barnvagn, storhandla, semester. Det blir nog lagom att köpa elbil när pågen är stor nog att inte behöva ha med sig vagn eller massor av extraväskor och dylikt när vi ska någonstans.
Då kanske de kan kosta som en normal bensin eller diesel i nypris med. Dvs från 240 och uppåt.
Jag var inne ett tag på en zoe för att pendla till arbetet med, men det känns bara löjligt att ha 2 bilar när vi bara är en med körkort =)
Så mina hinder är ju min verklighet tyvärr.

Hur är det idag? Zoe hittar jag nästan bara begagnade där du hyr batteriet, men köper man till batteriet på de övriga ? Att hyra är inte intressant heller för då förlorar man nyttan med att köpa elbil ur ekonomisk synpunkt.
Som sagt är E-Tron en stor och rymlig bil, Tesla model X är också väldigt rymlig men lite klen dragvikt.
Båda har ju tyvärr för dyra.

För en svenne så får vanliga bilar hänga med ett tag på familjefronten. Vi planerar att utöka vagnsparken till 2 bilar. Då kan det mycket väl bli en stor kombi typ V70 etc. Och en elbil.
En barnvagn går iofs in i bagaget på de flesta bilar. Tesla model 3 borde svälja en vanlig barnvagn
 
R Rkarlsson skrev:
Främst på att det inte finns kombi i vettigt pris.
Detta låter som en väldig "show stopper". Gick förbi en större parkering häromdagen och konstaterade att traditionella sedaner knappt existerar längre. Nästan alla bilar var kombivarianter eller åtminstone "halvkombi" (osäker på var gränsen anses gå idag).

Hur går detta ihop med elbilar om de inte finns realistiska kombialternativ samtidigt som marknaden uppenbarligen vill ha kombibilar?
 
Alfredo Alfredo skrev:
Detta låter som en väldig "show stopper". Gick förbi en större parkering häromdagen och konstaterade att traditionella sedaner knappt existerar längre. Nästan alla bilar var kombivarianter eller åtminstone "halvkombi" (osäker på var gränsen anses gå idag).

Hur går detta ihop med elbilar om de inte finns realistiska kombialternativ samtidigt som marknaden uppenbarligen vill ha kombibilar?
Eftersom det nästan bara är i Sverige som det säljs mycket kombi https://teknikensvarld.se/kombibilen-tappar-i-varlden-men-star-sig-stark-i-sverige/

Annars är SUVar mer populära och kan därför betinga ett högre pris --> mindre priskänsliga konsumenter --> enklare att motivera högre påslag på grund av batteriet. Sedaner och halvkombis är populära karossformer för elbilar eftersom de kan göras mer aerodynamiska än kombis, SUVar har å andra sidan plats för mer batterier i golvet.
 
Redigerat:
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.